دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1394 - 11:47
پیام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همایش «سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری»

میرزاده: توجه به راه رسیدن به سبک زندگی متعالی رسالت دانشگاه است

دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در پیامی به همایش سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری که در واحد تبریز دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است، گفت: دانشگاه‌ها براساس رسالت خویش، باید آنچه را که در راه رسیدن به سبک زندگی متعالی ضرورت دارد، مورد توجه قرار دهد.
کد خبر : 15498

به گزارش خبرگزاری آنا همایش سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری با قرائت پیام دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی توسط دکتر علی رضایی رئیس واحد تبریز آغاز به کار کرد.


در پیام دکتر میرزاده آمده است:


«بسمه تعالی


راه پیمودن انسان، در مسیر پر فراز و نشیب زندگی، بی مدد راهنمایان راه بلد و اتکا و اقتناع به پشتوانه محدود خرد، سخت ناممکن می نماید و ای بسا به بهایی گزاف، عمر گرانمایه صرف گردد و توشته ای ناچیز فرادست آید. از این روست که هم در تعالیم شرع و هم در نگاه عرف پیروی از راهبر و مراد در شیوه زندگی، ضروری و بدیهی است. آن گونه که لسان‌الغیب می فرماید:


ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی/ تا راهرو نباشی کی راهبر شوی


چه بسا پیروی از سبک و سلوک زندگی بزرگان و پیشوایان، راه شوم شقاوت را به سوی سعادت گردانده و سرنوشتی درخشان، در تقدیر آدمیان گنجانده است و یا بالعکس، پای فشاردن بر خویشتن خویش، بی مدد پیران طریقت، راه را به وادی شوربختی کشانده است.


در سال های گذشته، ضرورت اصلاح سبک زندگی از سوی رهبر معظم انقلاب، مطرح و معیارهای آن، متناسب با هر قشر از اقشار جامعه با ظرافت فراوان، تبیین گردید.


از نقش ائمه جماعات گرفته تا دانشگاهیان را در اصلاح سبک زندگی مورد اشاره قرار داده اند و آن را موجب نشاط و زنده شدن دانشگاه دانسته و دانشگاهیان را به اظهار نظر و اعلام موضع، در موضوعات مختلف سبک زندگی، فراخوانده اند.


دانشگاه براساس رسالت خویش، می‌باید آنچه را که در راه رسیدن به سبک زندگی متعالی ضرورت دارد، مورد توجه قرار دهد. ابعاد مختلف سبک زندگی، نیازمند بحث و تبادل نظر از سوی دانشگاهیان و تبیین برای جامعه است. چگونگی بهره‌گیری از سبک و سلوک زندگی اسلامی-ایرانی برای ساختن تمدن نوین اسلامی، شیوه های تطبیق آن با آموزه‌های قرآن کریم، جایگاه عقل معاش و رابطه آن با سبک و فرهنگ زندگی، قانون و قانون گرایی و جایگاه آن درزندگی بشر امروز، همگی نیازمند مطالعه، بررسی و معرفی است.








زندگی فردی و اجتماعی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و شخصیت‌های مصلحی چون شهید مرتضی مطهری، شهید دکتر بهشتی، علامه طباطبایی و بسیاری دیگر از اندیشمندان معاصر می تواند الگویی مناسب و کامل برای نسل امروز و فردا باشد

ایشان اعتقاد راستین دارند که در بحث سبک و فرهنگی زندگی، اسلام، همه نیازهای انسان را پاسخگوست. لذا حوزه و دانشگاه باید پاسخ اسلام را به نیازهای نسل آینده در زمینه‌های فقه و حقوق و اخلاق اسلامی و عقل و سلوک عملی تبیین نمایند و با بهره‌گیری از اندیشمندان و نخبگان خود به دور از سطحی‌گرایی و تحجر و در مقابل، سکولاریزم به آسیب‌شناسی سبک زندگی و رفع آسیب ها بپردازند.


اسلام نه تنها در قالب «حیات طیبه»، در زمینه‌های اجتماعی بلکه در ابعاد فردی همانند مسکن، خوراک، پوشاک و غیره نیز رهنمودهایی دارد و این آموزه‌ها از طریق مطالعه در سبک زندگی امامان و پیشوایان دینی قابل استخراج، تطبیق و پیاده‌سازی است.


زندگی فردی و اجتماعی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و شخصیت‌های مصلحی چون شهید مرتضی مطهری، شهید دکتر بهشتی، علامه طباطبایی و بسیاری دیگر از اندیشمندان معاصر می تواند الگویی مناسب و کامل برای نسل امروز و فردا باشد.


دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته بر همین اساس، تلاش کرد تا با همایش‌هایی علمی، نظیر همایش‌های سبک زندگی ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی و مذهبی، راهی بدین مقصد عالی، بگشاید تا زمینه برای فعالیت های گسترده‌تر فراهم گردد. اینجانب از تلاش تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این همایش به ویژه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تشکر و قدردانی می‌کنم. امید است با بهره‌گیری از آموزه‌های مقام معظم رهبری و پیشوایان دین و بزرگان و مفاخر ایران زمین، سبک زندگی اسلامی-ایرانی، بیش از پیش تعالی و ارتقا یابد.


حمید میرزاده - رییس دانشگاه آزاد اسلامی»


همایش ملی سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری امروز چهارشنبه نهم اردیبهشت سال جاری در سالن شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار می‌شود.


به گزارش خبرنگار آنا، الزامات زندگی اجتماعی، حقوق متقابل رسانه و مردم، آسیب‌شناسی ازدواج و طلاق، قانونمداری و حقوق شهروندی، پوشش، هویت فردی و اجتماعی، تولید اندیشه و کاربردی کردن آن، فرهنگ کار جمعی، مشارکت و همیاری عمومی برخی از محورهای این همایش هستند.


563 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده که 253 مورد آن پذیرفته شده است و 8 مقاله نیز به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.


آیت‌الله محسن مجتهد شبستری امام جمعه تبریز، حجت‌الاسلام دکتر سید طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر علیرضا منادی نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیأت امنای استان آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولان و مدیران دانشگاهی و استانی در این همایش ملی حضور دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته