دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1395 - 11:02

خیابان‌های آمریکا در تسخیر معترضان ترامپ + تصاویر

ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف آمریکا برای دومین روز متوالی، علیه دستور اجرایی ترامپ مبنی بر منع ورود پناهجویان و اتباع 7 کشور از جمله ایران، به خاک آمریکا تظاهرات کردند.
کد خبر : 154936

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، در حالی که ماموران گمرک و حفاظت مرزی آمریکا اجرای دستور ترامپ را آغاز کرده‌اند، در شهرهای نیویورک، واشنگتن و بوستون پس از تظاهرات خودجوشی که روز شنبه در فرودگاه‌ها انجام شد، موج دوم تظاهرات‌ها این شهرها را فرا گرفت. روز یکشنبه تظاهرات اعتراضی در شهرهای مختلف غرب آمریکا برگزار شد.


این دستور که ورود پناهجویان را منع می‌کند و سفر اتباع 7 کشور ایران، سوریه، عراق، لیبی، سودان، سومالی و یمن به آمریکا را به حالت تعلیق در می‌آورد، منجر به بازداشت و بازگرداندن صدها نفر از اتباع این کشورها شده که طی روزهای اخیر وارد فرودگاه‌های آمریکا شده‌اند.


یکی از بزرگترین تظاهرات‌های روز یکشنبه در باتری پارک در منهتن نیویورک برگزار شد که از آنجا مجسمه آزادی، سمبل خوش‌آمد گویی به مهاجران در ساحل آمریکا، به خوبی دیده می‌شود.



چارلز شومر، سناتور دموکرات ایالت نیویورک در جمع معترضان گفت، دستور ترامپ غیرآمریکایی بود و مخالف ارزش های اصلی کشور ایالات متحده است.


وی افزود: «آنچه ما داریم راجع به آن حرف می‌زنیم، مرگ و زندگی تعداد زیادی از مردم است... من تا زمانی که این دستورهای وحشتناک لغو نشوند، از پا نخواهم ایستاد.»


شرکت کنندگان در این تظاهرات که بر اساس برآوردها حدود 10 هزار نفر در آن شرکت داشتند، سپس به سمت اداره گمرکات و حفاظت مرزی آمریکا در منهتن حرکت کردند.


در واشنگتن، هزاران نفر در میدان لافایت در نزدیکی کاخ سفید تظاهرات کردند و شعار: «نه به نفرت، نه به ترس، اینجا از پناهجویان استقبال می‌شود» سر دادند.


این دومین آخر هفته متوالی است که واشنگتن صحنه برگزاری تجمعات اعتراضی است. شنبه گذشته نیز صدها هزار تن از زنان آمریکایی همزمان با سایر نقاط آمرکیا، علیه ریاست جمهوری ترامپ تظاهرات کردند.



روز شنبه، بسیاری از معترضان با خروج از منطقه کاخ سفید در طول خیابان پنسیلوانیا تظاهرات کردند و با توقف مقابل هتل بین‌المللی ترامپ شعار «شرم، شرم، شرم» سر دادند.


جمعیتی که پلیس تعداد آنها را 8 هزار نفر برآورد کرده در نهایت به پله‌های ساختمان کنگره آمریکا رسیدند که در آنجا ردیفی از افسران یونیفورم پوش در مقابلشان صف آرایی کرده بودند.


تظاهر کنندگان سپس به سمت سفارت کانادا حرکت کردند و شعار دادند: «ای کاش ترودو رهبر ما بود.» این شعار به توییت روز شنبه جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا اشاره داشت که در آن وی از ورود پناهجویان به کشورش استقبال کرده بود.


ترامپ روز یکشنبه در بیانیه‌ای از دستور اجرایی خود دفاع کرد و گفت، ایالات متحده صدور ویزا به همه کشورها را پس از تعیین سیاست‌های مهاجرتی اش طی 90 روز آینده از سر خواهد گرفت.


ترامپ در این بیانیه آورده است: «اگر بخواهیم صریح صحبت کنیم، این دستور آنگونه که رسانه‌ها به غلط گزارش می‌کنند، ممنوعیتی علیه مسلمانان نیست... این هیچ ربطی به مذهب خاصی ندارد، بلکه در باره ترور و امن نگه داشتن کشور ماست.»






انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب