دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1394 - 14:20
عباسپور عنوان کرد

تمرکز بر پژوهش و گسترش ارتباطات بین‌المللی از سوی واحد علوم و تحقیقات

رئیس واحد علوم و تحقیقات گفت: تمرکز بر پژوهش و گسترش ارتباطات با موسسات و دانشگاه‌های مطرح بین المللی از مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین سیاست گذاری‌های واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است.
کد خبر : 15487

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علی عباسپور در نشستی با رئیس بنیاد آلفرد هرهازن آلمان با ابراز تاسف و محکوم کردن اعمال تروریستی در جهان و یادآوری شهید عباسپور که قربانی این تروریسم بوده‌اند، با توجه به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در دهه چهارم تاسیس خود، اظهار کرد: سیاست گذاری‌های این دانشگاه برای دهه جاری، در راستای افزایش کیفیت آموزشی، تمرکز بر پژوهش و گسترش ارتباطات با موسسات و دانشگاه‌های مطرح بین المللی است.


وی از اعطای کرسی انرژی‌های نو از سوی یونسکو به این واحد یاد کرد و افزود: واحد علوم و تحقیقات به عنوان دانشگاه سبز موظف به انجام فعالیت‌ها بر مبنای رعایت اصول توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست برای کاهش اتلاف انرژی است.


رئیس واحد علوم و تحقیقات با تاکید بر حضور این واحد دانشگاهی در طرح ارسموس موندوس و انعقاد قرارداد‌ها و توافق نامه‌های متعدد با مراکز تحقیقاتی و علمی معتبر بین المللی، تصریح کرد: معرفی فرهنگ ایرانی به جامعه جهانی و برقراری ارتباط با بر‌ترین مراکز علمی دنیا در دستور کار واحد علوم و تحقیقات قرار دارد.


رئیس بنیاد آلفرد هرهازن هم از برگزاری سلسله کنفرانس‌های Urban Age از سوی این بنیاد خبر داد و گفت: سفر به ایران با هدف تبادل آرا به منظور حل معضلات شهری از طریق برگزاری یک کارگاه کاری با همکاری شهرداری تهران در شهریور ماه جاری و برگزاری همایش جهانی عصر شهری در سال آتی در تهران صورت پذیرفت.








ماتوسک با توجه به نگرانی‌های موجود در اروپا درباره چالش‌هایی اقتصادی، بیکاری، تغییر اقلیم و غیره، اظهار کرد: بنیاد آلفرد هرهازن، در راستای بررسی چالش‌های این چنینی در کلان شهر‌ها، اقدام به برگزاری سه سری کنفرانس بین المللی از ۲۰۰۳ تاکنون کرده است

دکتر توماس ماتوسک که رئیس موسسه تحقیقاتی و مطالعاتی غیر انتفاعی دویچه بانک آلمان است در بازدید خود از این واحد دانشگاهی در جمع رئیس و معاونان واحد افزود: بنیاد آلفرد هرهازن یک مجموعه غیرانتفاعی است و این بنیاد به احترام نخستین رئیس دویچه بانک که همزمان فیلسوفی شهیر بود و به دست گارد سرخ ترور شد، آلفرد هرهازن نام گرفته است.


ماتوسک با توجه به نگرانی‌های موجود در اروپا درباره چالش‌هایی اقتصادی، بیکاری، تغییر اقلیم و غیره، اظهار کرد: بنیاد آلفرد هرهازن، در راستای بررسی چالش‌های این چنینی در کلان شهر‌ها، اقدام به برگزاری سه سری کنفرانس بین المللی از ۲۰۰۳ تاکنون کرده است.


وی ادامه داد: توجه به معضلات آتی غیر قابل کنترل در شهرهای بزرگ دستور کار این همایش‌ها قرار دارد و تمرکز این کنفرانس‌ها بر موضوع Urban Age (عصر شهر‌ها) است و تاکنون کنفرانس‌هایی در این زمینه در دهلی و ریو برگزار شده است.


رئیس بنیاد آلفرد هرهازن با تاکید بر اهمیت موضوع شهرنشینی در کلان شهر‌ها به عنوان ترکیبی از جوامع مختلف، تصریح کرد: شهرهای بزرگ، همچون نیویورک، هنگ کنگ، لندن و... به دلیل ابعاد اقتصادی، سیاسی، تمرکز جمعیت و... نقش مهم تری نسبت به دولت‌ها پیدا کرده‌اند.


وی افزود: بر این اساس، بنیاد آلفرد هرهازن با تشکیل تیم‌های تحقیق و بررسی، به مطالعه وضعیت معماری اجتماعی و اقتصادی و دیگر جنبه‌های مطرح در شهرهای بزرگ می‌پردازند.


ماتوسک با توجه به اینکه تمرکز موضوع در دو کنفرانس قبلی (عصر شهر‌ها) بر اهمیت نقش دولت‌ها بوده است، گفت: دولت‌ها مرجع برنامه ریزی برای پیشبرد شهر‌ها و بهبود زندگی شهروندان به شمار می‌روند به طور مثال دهلی به عنوان یک شهر هوشمند، نیازمند برنامه ریزی مدون، پیچیده و خاص خود است.


وی با بیان اینکه در کنفرانس ریو میزان انطباق شهر‌ها با مشکلات مهم بررسی شد، اظهار کرد: در برزیل با همکاری پلیس، شهرداری و سایر دستگاه‌های مربوطه، برمبنای برگزاری برنامه‌های متنوع نظیر المپیک یا جام جهانی، اقدام به ساخت برخی بناهای جدید، تامین بیش از پیش امنیت، جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی در سطح شهر‌ها کردند.








غفارزاده: اکنون بیش از ۶۰ درصد از دانشجویان واحد علوم تحقیقات در مقاطع تحصیلات تکمیلی در طیف گسترده‌ای از رشته‌های تخصصی علوم پزشکی، علوم انسانی، اقتصادی، مهندسی، زبان و... تحصیل می‌کنند

رئیس بنیاد آلفرد هرهازن هدف این بنیاد را بهبود زندگی شهری و ارتقای انطباق جوامع با چالش‌های روزافزون دانست و ادامه داد: این بنیاد اکنون دارای ۱۵۰ عضو داوطلب، هیئت داوری و گروه‌های گوناگون شهری است و به عنوان مثال یک گروه موسیقیدان در استانبول و یا گروهی از زنان از آفریقای جنوبی با بنیاد همکاری دارند.


وی برآورده کردن انتظارات آتی از شهر‌ها و ارتباطات بین المللی دلخواه را از اهداف مورد مطالعه در این کنفرانس‌ها برشمرد و گفت: یکی از معضلات موجود در جهان، شناخت ماهیت فرهنگ و نحوه بهبود زندگی افراد در کلان شهر‌ها است.


ماتوسک با توجه به مطالعات انجام شده بر رفتار شهرنشینی در هنگ کنگ، اظهار کرد: براساس یافته‌های این بررسی‌ها، مشخص شد که سلامت در کلان شهر‌ها به واسطه وجود تمام امکانات بیشتر از سایر شهر‌ها است. اما این در حالی است که سلامت روحی، افسردگی و استرس در کلان شهرهای بزرگ بسیار بالا‌تر گزارش شده و در این راستا مطالعات بین المللی برای شناسایی بهترین محیط زیست برای مردم این مناطق در دست انجام است.


مدیرکل امور بین الملل واحد علوم و تحقیقات، در نشست با رئیس بنیاد آلفرد هرهازن با توجه به تحصیل بیش از یک میلیون و ششصد هزار دانشجو در بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: واحد علوم و تحقیقات با داشتن بیش از ۴۰ هزار دانشجو، ۲۰ دانشکده، ۴ مرکز آزمایشگاهی و۴۶ ژورنال علمی یکی از بهترین واحدهای دانشگاهی کشور محسوب می‌شود.


دکتر حمیدرضا غفارزاده ادامه داد: اکنون بیش از ۶۰ درصد از دانشجویان این واحد دانشگاهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در طیف گسترده‌ای از رشته‌های تخصصی علوم پزشکی، علوم انسانی، اقتصادی، مهندسی، زبان و... تحصیل می‌کنند.


در پایان این نشست واحد علوم و تحقیقات و انجمن هرهازن توافق کردند تا نسبت به همکاری‌های علمی و پژوهشی اقدام و به عنوان نخستین گام نیز قصدنامه‌ای در این زمینه انعقاد شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته