دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1394 - 15:09
گزارش آنا؛

«مقرن»، کوتاه‌ترین دوره ولیعهدی عربستان را تجربه کرد

بامداد امروز ملک «سلمان بن عبدالعزیز» با صدور فرمانی تغییرات گسترده‌ای در راس هرم پادشاهی عربستان ایجاد کرد که از مهم‌ترین تغییرات به‌وجود آمده می‌توان برکناری «مقرن بن عبدالعزیز» ولیعهد عربستان را بیان کرد.
کد خبر : 15474

مجتبی اسماعیلی، گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: ملک «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان بامداد امروز خواب را بر وزرای حریم پادشاهی آشفته کرد و با صدور فرمانی تغییراتی بزرگ در راس هرم سلطنتی به وجود آورد. از جمله این تغییرات، برکناری «مقرن بن عبدالعزیز» از ولیعهدی عربستان و انتصاب «محمد بن نایف» به‌جای وی بود.


«مقرن» در 23 ژانویه گذشته به دستور ملک «سلمان» عهده‌دار ولیعهدی عربستان شد، منصبی که تنها 97 روز ادامه داشت و از آن به‌عنوان کوتاه‌ترین دوران ولیعهدی پادشاهی عربستان یاد می‌شود. پیش از «مقرن» 8 شاهزاده دیگر عهده‌دار این منصب بودند.


در 23 ژانویه گذشته و به‌دنبال درگذشت ملک «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق عربستان، دیوان پادشاهی اعلام کرده بود که «سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد 79 ساله بر طبق قانون اساسی به‌عنوان هفتمین پادشاه عربستان انتخاب شده است.


در بیانیه دیوان پادشاهی آمده بود: ملک «سلمان» از مردم خواست تا با «مقرن بن عبدالعزیز» 69 ساله به عنوان ولیعهد عربستان بیعت کنند.


در ماده پنج نظام حکومتی عربستان آمده است: نظام حکومتی در عربستان سعودی پادشاهی است و حکومت باید در اختیار فرزندان ملک «عبدالعزیز بن عبدالرحمن فیصل آل‌سعود» بنیان‌گذار پادشاهی عربستان و نوادگان وی باشد.


در این ماده بندی وجود دارد که در آن آمده است: پادشاه می‌تواند برای خود ولیعهد انتخاب و یا او را به فرمان پادشاهی برکنار کند. همچنین ولیعهد می‌تواند تا مرگ پادشاه و بیعت با پادشاه جدید در این منصب باقی بماند.


همچنین در ماده شش هیئت نظارت بر بیعت آمده است: در زمان درگذشت پادشاه، هیئت می‌تواند برطبق قانون پادشاهی دعوت به بیعت با ولیعهد کند.


«مقرن بن عبدالعزیز» برطبق قوانین پادشاهی با ملک «سلمان» بیعت کرد و ولیعهد عربستان شد. البته تاکید پادشاه فقید عربستان بر انتخاب وی که در فرمان صادرشده در 27 مارس 2014 آمده است نیز مزید بر علت بود چرا که پادشاهی جدید عربستان تمایلی نداشت وجهه خود را در نزد وفاداران به ملک «عبدالله» خراب کند.


«مقرن بن عبدالعزیز» در 15 سپتامبر 1945 متولد شد و سی‌وپنجمین و کوچک‌ترین فرزند «عبدالعزیز آل‌سعود» است.


وی تحصیلات اولیه را در مدرسه نمونه ریاض در سال 1964 به پایان برد و پس از آن زندگی حرفه‌ای خود را با درجه افسری در نیروی هوایی عربستان آغاز کرد و در سال 1980 بازنشسته شد.


در 18 سپتامبر 1980 به عنوان امیر منطقه حایل برگزیده شد و تا 29 اکتبر 1999 در این منصب بود. پس از آن نیز به عنوان امیر منطقه مدینه منوره تعیین و تا سال ۲۰۰۵ عهده‌دار این منصب بود.


«مقرن» در 22 اکتبر 2005 به‌عنوان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان و جانشین شاهزاده «نواف بن عبدالعزیز» تعیین شد. در تاریخ ۱۹ جولای ۲۰۱۲ نیز به عنوان مشاور ملک «عبدالله بن عبد العزیز» و فرستاده ویژه وی و در اول فوریه ۲۰۱۳ نیز به عنوان معاون دوم نخست‌وزیر منصوب شد.


وی پس از درگذشت ملک «عبدالله»، به‌وسیله «سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد سابق و پادشاه کنونی به ولایت‌عهدی منصوب شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته