دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1394 - 12:18
در گفت‌وگو با آنا:

صباح زنگنه: شاهزاده مقرن قربانی مخالفت با حمله به یمن شد/ وزیر خارجه جدید سعودی گرایش ضد ایرانی دارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تغییرات گسترده در کابینه ملک سلمان گفت: خلاء غیبت سعود الفصیل در تصمیم‌گیری‌ها احساس خواهد شد و ما شاهد نوسانات بسیاری در سیاست خارجی عربستان خواهیم بود.
کد خبر : 15468

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره تغییرات گستره در کابینه ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، گفت: این تغییرات را می‌توان به منزله اولین موج پیامدهای حمله عربستان به یمن برشمرد که آثار خودش را در سطح مسئولان تصمیم‌گیر در این کشور گذاشت.


او با بیان اینکه این موج تغییرات در خاندان سعودی و هیات وزیران ادامه خواهد داشت، افزود: دلیل دیگری که می‌توان برای این تغییرات برشمرد این بود که بخشی از اعضای خانواده سلطنتی به حمله عربستان سعودی به یمن معترض بودند.


او ادامه داد: مادر شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز یمنی‌الاصل بود، به همین دلیل او و اطرافیانش همانند یمنی‌های مقیم عربستان و همچنین مردم یمن در مقابل حمله این کشور احساس نارضایتی داشتند و مخالفت خود را با این اقدام نظامی بیان کرده بودند. برکناری از مقام ولیعهدی به همین دلیل بود.


این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره برکناری سعودالفصیل از وزارت امور خارجه می‌گوید: تغییر و بر کناری سعود الفیصل به دلیل بیماری‌اش محتمل بود اما عربستان سعودی یک شخصیت کهنه‌کار در دیپلماسی و آشنا به مسائل جهانی و منطقه‌ای را از دست داد و بعید به نظر می‌رسد فردی که در این پست قرار گرفته است بتواند به راحتی جای او را پر کند.


صباح زنگنه تاکید کرد: بنابراین خلاء غیبت سعود الفصیل در تصمیم‌گیری‌ها احساس خواهد شد و ما شاهد نوسانات بسیاری در سیاست خارجی عربستان خواهیم بود.








مادر شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز یمنی‌الاصل بود، به همین دلیل او و اطرافیانش همانند یمنی‌های مقیم عربستان و همچنین مردم یمن در مقابل حمله این کشور احساس نارضایتی داشتند و مخالفت خود را با این اقدام نظامی بیان کرده بودند.

او در ادامه به شخصیت ضد ایرانی عادل بن احمد جبیر وزیر امورخارجه جدید عربستان اشاره و اضافه کرد: او از تجربه کافی برای این سمت جدید برخوردار نیست و در تصمیم‌گیری و اجرای سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی عربستان با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد شد.


این کارشناس مسائل بین المللی از ادامه تغییرات در شورای وزیران سعودی و سایر دستگاه‎‌ها و نهادهای اجرایی عربستان خبر داد و گفت: این تغییر ادامه خواهد داشت چرا که فرد تصمیم‌گیر در این کشور ملک سلمان نیست و محمد بن سلمان پسر پادشاه عربستان به دلیل بیماری ذهنی پدرش شخص اول تصمیم‌گیری‌ها در این کشور خواهد شد.


زنگنه گفت: حالا که محمد بن سلمان ولیعهد دوم شده است هر تصمیمی که بگیرد و در مقابل پادشاه عربستان قرار دهد، ملک سلمان آن فرمان را فورا اجرا خواهد کرد زیرا به او اطمینان کامل دارد. به نظرم این تغییرات و نحوه جدید تصمیم‌گیری در عربستان سعودی نشانه تنزل عقلانیت در اداره این کشور است.


او در پایان تاثیر این تغییرات در روابط تهران و ریاض، تصریح کرد: تغییر خاصی در روابط ایرات و عربستان رخ نخواهد داد و همین روند فعلی ادامه خواهد داشت اما خاندان حکومتی سعودی در مقابل این تغییرات سکوت نخواهد کرد.


به گزارش آنا، پادشاه عربستان در اقدامی جدید «محمد بن نایف» را به سمت ولیعهد و «محمد بن سلمان» را نیز به سمت ولی ولیعهد منصوب کرد.


رسانه‌های خبری جهان از این دستورهای جدید پادشاه عربستان به عنوان تغییرات گسترده در نظام آل سعود نام بردند.


در راستای این تغییرات «ملک سلمان» پادشاه عربستان «مقرن بن عبدالعزیز» ولیعهد عربستان را از این سمت عزل و «محمد بن نایف» ولی ولیعهد پیشین را به این سمت منصوب کرد.


همچنین پادشاه عربستان، سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان را نیز برکنار کرد و سفیر ریاض در واشنگتن را راهی وزارت امور خارجه کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته