بهبود و ارتقای آموزش کارکنان وزارت بهداشت/ شبکهسازی برای تدوین نقشه راه ارتقای نظام آموزش
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، سید علی صدرالسادات در چهارمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در خصوص شبکهسازی تجربیات در حوزه آموزش گفت: هم در دولت و هم در بخش خصوصی در سازمانهای مختلف و شرکتها تجربیات فراوانی داریم و فعالیتهای بسیاری طی این سالها صورت گرفته است که در بخشی موفق بوده و در بخشی توفیقات کمتری داشتهایم اما ما باید بتوانیم از تجربیاتمان استفاده بهینه کنیم.
صدرالسادات در ادامه با رویکرد الگوگیری و شبکه سازی برای تدوین نقشه راه ارتقای نظام آموزش و توسعه مدیران و کارکنان اضافه کرد: برای ارتقاء و اصلاح سیستم دو رویکرد تدوین و طراحی از صفر و دیگری رویکرد الگوگیری، بومی سازی و استفاده از تجارب موجود را پیش رو داریم.
وی با بیان اینکه تجربههای خوبی در این زمینه در بدنه دولت وجود دارد، افزود: رویکرد الگوگیری، بومی سازی و استفاده از تجارب موجود میتواند به بهبود و ارتقای آموزش کارکنان کمک زیادی کند. بنابراین باید یک بررسی از فعالیتهای انجام شده در همه مولفههایی که در بحث آموزش و توانمندسازی کارکنان صورت گرفته داشته باشیم و بتوانیم براساس آن الگوبرداری کنیم و سیستم را ارتقاء بدهیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پاسخ به چند سوال اولیه برای ارتقای سیستم مورد نیاز است، اظهار کرد: ما باید بدانیم سطح بلوغ کارکردهای متفاوت نظام آموزش و توسعه کارکنان در مولفههای مختلف چه چیزی است، در چه مولفه هایی نظام آموزش و توسعه مدیران و کارکنان نیازمند کار بیشتر و سیاستگذاری منسجمتر است؟ چه مولفههایی اولویت اول و چه مولفههایی در اولویتهای بعدی باشند؟ در چه مولفههایی مدلهای موجود مناسب و در چه بخشهایی نیازمند توسعه مدل های جدید هستیم؟ همچنین باید بدانیم چه مولفههایی به دنبال چه اهدافی هستند، اینها سوالاتی است که برای ارتقای سیستم آموزش مورد نیاز است؟
صدرالسادات در ادامه با بیان فرایندهای مورد نیاز برای پاسخگویی به این سوالات گفت: تدوین مدل ارزیابی، ارزیابی، سیاستگذاری و تدوین نقشه راه چهار فرایندی است که برای پاسخگویی به این سوالات مطرح است.
وی در ادامه به نحوه استفاده از این چهار فرایند برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده برای دستیابی به ارتقای سیستم آموزش پرداخت و افزود: با ارزیابی که از این طریق صورت میگیرد و سیاستگذاری که انجام میشود، میتوانیم واحدهایی که توانایی عرضه این دانش را در حوزه آموزش و توانمندسازی سازمان دارند و آنهایی که تقاضای این دانش را دارند و واحدهایی که فی مابین این عرضه و تقاضا هستند را شناسایی کنیم و آنها را با هم شبکه کنیم چراکه در حوزه آموزش تجربیات خوبی در سطح کشور وجود دارد و این شبکه سازی یک نیاز جدی امروز ماست و با انجام این کار میتوانیم یک نقشه راه داشته باشیم.
انتهای پیام/