دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1395 - 11:18
در نشست مشاوران امور زنان روسای دانشگاه‌ها

فرهادی: نگاه جنسیتی به جذب هیات علمی باید اصلاح شود

وزیر علوم از وجود نگاه جنسیتی در جذب هیات علمی خبر داد و تاکید کرد این نگاه باید در دانشگاه‌ها اصلاح شود
کد خبر : 154630

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد فرهادی وزیر علوم در نشست مشاوران روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در امور زنان و خانواده و تسلیت شهادت آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو و ابراز همدردی با خانواده آن‌ها گفت: «بعد از انقلاب اسلامی وضعیت حضور زنان در جامعه مطلوب‌تر شده است به گونه‌ای که بیش از 50درصد دختران کرسی‌های دانشجویی را در رشته‌های مختلف به دست گرفته‌اند.»


او افزود:‌ «نهادهای بین‌المللی سهم 50درصدی زنان را در توسعه کشورها مورد تاکید قرار داده‌اند، مثلا یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های ژاپن با جمعیت 120میلیونی مشارکت زنان در امر توسعه است. همچنین این کشور تصمیم دارد که در سال 2030 (جامعه 5 نقطه صفر ) داشته باشد و کارها را به ربات‌ها بسپارد. قوانین و مقررات لازم را از هم اکنون برای حضور ربات‌ها در حال تدوین است.»


فرهادی ادامه داد: «اکنون کارکنان، هیات علمی و دانشجویان خانم زیاد هستند و باید برنامه خاصی برای آنها داشته باشیم، در طرح نهضت ساخت خوابگاه برای خواهران 28 خوابگاه طراحی شده که نیمی از آن‌ها تمام شده است.»


وزیر علوم خبر داد جذب هیات علمی زنان در دانشگاه‌ها رو به افزایش است. او گفت: «16درصد اعضای هیات علمی زنان هستند. البته شاید متقاضی حضور در هیات علمی از سوی زنان کم باشد ولی باید به توانمندی زنان در علم و توسعه آن توجه ویژه‌ای شود، مراکز جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که اگر خانم‌ها واجد شرایط جذب بودند به بهانه جنسیت کنار گذاشته نشوند. خبرهایی به دست ما رسیده که نگاه جنسیتی در جذب هیات علمی در برخی از دانشگاه‌ها وجود دارد که باید اصلاح شود ما نیز به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.»


فرهادی گفت: ‌«زنان در بخش پژوهش بسیار فعال‌اند و باید بسترهای لازم فراهم شود تا بتوانند فعالیت بیشتری در حوزه پژوهش داشته باشند.»


او افزود: «بخش عمده‌ای از پرسنل مراکز آموزشی زنان هستند. مشاوران زنان خانواده برای بهبود وضعیت آنان تلاش کنند. زنان برای پیگیری مسائل خانواده ایفای نقش‌های چند گانه در شرایط سختی به سر می‌برند. باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد تا آن‌ها بتوانند حضور فعال‌تری در دانشگاه‌ها داشته باشند.»


وزیر علوم تاکید کرد مشاوران زنان و خانواده در دانشگاه‌ها باید نیازهای لازم را کشف و در جهت رفع آن‌ها گام بردارند.


انتهای پیام/

برچسب ها: زنان هیات علمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته