دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شک تراکتورسازی به پرسپولیس!/ رییس کمیته مسابقات لیگ: تراکتوری‌ها باید مدرک ارایه دهند

در شرایطی که روز گذشته هفته نوزدهم لیگ برتر به پایان رسید، همچنان شائبه‌های زیادی پیرامون وجود دست‌های پشت پرده برای معرفی یک تیم خاص به‌عنوان قهرمان مطرح می‌شود و هر هفته نیز بیشتر از قبل شاهد چنین بحث‌هایی هستیم.
کد خبر : 154532
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از شهروند، در یکی، ٢ روز گذشته از سوی کادرفنی تیم‌های نفت و تراکتورسازی به این موضوع دامن زده شد تا خیلی از کارشناسان و اهالی فوتبال نیز چنین بحثی را تأیید کنند. با این حال فدراسیون پرونده این مربیان را به کمیته اخلاق ارایه کرده و باید دید که درنهایت این ماجرا به کجا می‌انجامد.


دست‌هایی برای قهرمانی پرسپولیس
علی دایی که همواره بوی حاشیه می‌دهد، در نشست خبری پیش از دیدار تیمش مقابل استقلال خوزستان بحث عجیبی را مطرح کرد. او از نقشه فدراسیون گفت که در فصل جاری قصد داشته استقلال را در جام حذفی و پرسپولیس را در لیگ برتر قهرمان کند و با برتری نفت مقابل تیم منصوریان در یک چهارم نهایی جام حذفی این نقشه برهم خورده است. از سوی دیگر میگوئل تکسیرا، مربی پرتغالی تراکتورسازی بعد از تساوی این تیم مقابل ماشین‌سازی با لحن تندی از وجود دست‌های پشت پرده برای قهرمانی پرسپولیس سخن گفت: «در شهرهای مختلف بازی می‌کنیم و چرا این‌قدر ما را محروم می‌کنند؟ چرا فقط سر تراکتور را می‌برند؟ من روی نیمکت بودم که سنگ خوردم، اما کسی آنها را محروم نکرد. شما به من پاسخ دهید. من تازه آمده‌ام و نمی‌دانم چرا اینگونه است. به من گفته‌اند خیلی سخت است که تراکتور قهرمان شود، چراکه دست‌های پشت پرده اجازه این کار را نمی‌دهند.»
پیش‌بینی عجیب مسئول فدراسیون!
اعتراض‌ها و لحن تند اعضای تیم تراکتورسازی از زمانی اوج گرفت که چند روز قبل امیر عابدینی، سرپرست سازمان اقتصادی فدراسیون و عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ در اظهارنظری عجیب اعلام کرد: «پرسپولیس قهرمان است؛ تراکتورسازی خودش را خسته نکند». این‌که یک مسئول فدراسیون ١٢ هفته قبل از پایان لیگ قهرمانی پرسپولیس را پیش‌بینی می‌کند، در نوع خود عجیب به نظر می‌رسد. همین مسأله اعتراض تند تراکتورسازان را در پی داشته است. مهدی کیانی، کاپیتان تراکتورسازی که به خاطر اخراج در دربی تبریز دیدار با پرسپولیس را از دست داده، دراین‌باره می‌گوید: «عابدینی با این همه تجربه نمی‌داند نباید از الان قهرمان لیگ را پیش‌بینی کرد؟ چطور او به خاطر این صحبت‌های عجیبش به کمیته اخلاق دعوت نمی‌شود و مربی ما تا صحبتی را مطرح می‌کند، ‌باید به کمیته اخلاق برود؟»
شاکیان در کمیته اخلاق
سعید فتاحی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ در واکنش به اظهارات اخیر علی دایی و مربی تراکتورسازی مبنی بر مهندسی مسابقات برای رسیدن پرسپولیس به قهرمانی می‌گوید: «این صحبت‌ها واقعا عجیب است چون آقایان در حرف‌های خود به هیچ مدرکی استناد نمی‌کنند. این‌که فقط حرف بزنند،‌ راحت است اما ما هم بلافاصله این پرونده را به کمیته اخلاق ارجاع دادیم. این دوستان باید در کمیته اخلاق حاضر شده و درباره صحبت‌هایی که کردند، پاسخگو باشند. نمی‌شود هر کسی هر چه دوست دارد بگوید و هیچ سندی هم ارایه ندهد. ما منتظریم که ببینیم آیا مدرکی برای حرف‌های خود دارند یا خیر. در صورتی که مدرکی نباشد، باید برخوردی با آنها شود که دیگر شاهد چنین صحبت‌هایی نباشیم.»
افشاگری سرمربی سابق لیگ برتری
محمد احمدزاده، کارشناس فوتبال و سرمربی سابق ملوان درباره ادعای برخی از مربیان مبنی بر وجود دست‌های پشت پرده برای قهرمانی یک تیم خاص می‌گوید: «درباره لیگ فعلی چون من فعالیت خاصی ندارم، نمی‌توانم با قاطعیت صحبت کنم اما قبلا قطعا این موضوع بارها در لیگ ایران رخ داده است. فدراسیون قهرمانی برخی از تیم‌ها را دنبال کرده و حتی برخی از تیم‌ها را در فوتبال ایران تبدیل به قطب کرده است. گاهی هم در پایین جدول و برای سقوط تیم‌ها اقداماتی انجام می‌شد. به‌هرحال از گذشته فدراسیون به قهرمانی و موفقیت استقلال و پرسپولیس علاقه‌مند بوده و این هم خیلی غیرطبیعی نیست چون این ٢ تیم مثل فدراسیون در تشکیلات دولتی هستند. این تمایل همیشه وجود داشته اما این‌که هر فدراسیونی چقدر توان اداره آن را داشته، متفاوت بوده است.»
وی همچنین می‌افزاید: «فدراسیون فعلی ناشناخته است و نمی‌شود روی آن نظر داد که تا چه حد اراده چنین کاری را دارد. باید دید که فدراسیون تاج دنباله روی سیاست‌های فدراسیون قبلی هست یا خیر. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که دست‌های پشت پرده وجود نداشته است. مثلا در‌سال ٦٩ که من در ملوان بازی می‌کردم، قبل از فینال جام حذفی نام استقلال را به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده بودند اما ما آن‌قدر خوب بودیم که نقشه آقایان به هم ریخت. البته خود علی دایی که الان از تمایل به سود پرسپولیس و استقلال می‌گوید، چند‌سال قبل وقتی سرمربی پرسپولیس بود، با همین شکل قهرمان جام حذفی شد.»
احمدزاده در پایان می‌گوید: «استقلال و پرسپولیس دارای امتیازات ویژه‌ای در فوتبال ایران هستند؛ از بحث میزبانی و میهمان گرفته تا انتخاب داوران مطرح که فقط برای آنها رخ می‌دهد. هر داوری که خوب سوت نزده، دیگر برای سرخابی‌ها انتخاب نمی‌شود؛ درحالی‌که هیچ‌کدام از تیم‌های چنین قدرتی ندارند. اگر می‌بینید که استقلال و پرسپولیس قهرمان نمی‌شوند، ایراد از خودشان است وگرنه فدراسیون همه جوره به سمت آنها غش می‌کند! حتی اگر از خود مهدی تاج هم بپرسید، او در صورت رعایت انصاف می‌گوید که چنین اتفاقی وجود دارد. تراکتورسازی هم بحث‌هایی را مطرح کرده که می‌توان در رقابت با پرسپولیس به آنها حق داد.»
بازهم قضاوت یکطرفه؟
با این‌که مسئولان سازمان لیگ از بررسی پرونده وجود دست‌های پشت پرده در کمیته اخلاق خبر داده‌اند اما از همین حالا می‌توان نتیجه این پرونده را حدس زد. کار سختی هم نیست؛ احتمالا توبیخ، جریمه و محرومیت برای مربیانی که چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند، در نظر گرفته می‌شود. در کشورهای پیشرفته دنیا اینطور نیست و حتی در فیفا هم شاهد بودیم که مسئولان بلندپایه این سازمان به دلیل تبانی و گرفتن رشوه با محرومیت‌های سنگینی روبه‌رو شدند. نمی‌خواهیم بگوییم که نتایج مسابقات لیگ از قبل پیش‌بینی شده و مردم بی جهت یک‌سال از تیمشان حمایت می‌کنند اما اصل کار کمیته اخلاق بررسی اصولی چنین پرونده‌هایی است؛‌ نه این‌که چون این کمیته زیر مجموعه فدراسیون به شمار می‌رود، به صورت یکطرفه قضاوت کند و حق را به مسئولان فدراسیون بدهد. وقتی بارها در سال‌های اخیر از سوی افراد مختلف بحث ناپاکی در فوتبال مطرح شده، پس به نظر می‌رسد اخباری در پشت پرده وجود دارد که فعلا کسی نمی‌تواند آنها را اثبات کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته