حل نیازهای کشور با ایدهپردازی دانشآموزان
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی رشیدی جهان اظهار کرد: از مهمترین اهداف جشنواره ابن سینا این است که دانش آموزان از مفاهیم علمی، بهره برداری دانش بنیان داشته باشند و بتوانند در این حوزه فعالیت کنند، این خود به تنهایی باعث میشود دانش آموز در آینده کسب و کارهای زود بازه بر مبنای دانش و علم فناوری راه اندازی کرده و نتیجه آن برداشتن گامی موثر در جهت رشد و پیشرفت کشور خواهد بود.
وی گفت: تا کنون فعالیتهای مهارت محور دانش آموزی به شکل خوب آغاز شده ولی برنامه جامع و خاصی برای ادامهدار شدن این حوزه وجود ندارد، متاسفانه هم اکنون فعالیت مدارس در محور مهارتی تنها به ارائه یک سری مفاهیم علمی به دانش آموزان میانجامد که خروجی نهایی آن چیزی جز یک سری دست سازه ساده نیست.
دبیر علمی جشنواره دانش آموزی ابن سینا گفت: تصمیم و هدف ما در سالهای آینده تبدیل و تلفیق مسابقات مهارتی به رقابتی چالشی است یعنی طرح صورت مسالههایی برای دانش آموزان که میتواند در زمینه نیازهای روز جامعه باشد و دانش آموزان ایده پردازیهای خلاقانه خواهند کرد و در زمان ورود به دانشگاه قطعا بهصورت جدیتر میتوانند ایدهها خود را عملی کرده و در نهایت با این نوآوریها مشکلات و نیازهای روز کشور را برطرف سازند.
وی در مورد علت برگزاری جشنواره دانش آموزی ابن سینا افزود: جشنوارههای دانش آموزی متعددی در کشور برگزار میشود که متأسفانه ضعفهای جدی دارند.
رشیدی جهان ادامه داد: این جشنوارهها از نظر کیفی و در زمینه علمی و تدوین آئییننامهها و حتی نحوه اطلاع رسانی با مشکلات جدی روبهرو هستند؛ از طرفی هم این مسابقات یا جشنوارههای دانش آموزی فقط تبدیل به یک نمایش یکی دو روزه میشود که متولیان برگزاری تنها منافع شخصی و اقتصادی خواهند داشت.
وی در پاسخ به این سوال که ایده و طرح جشنواره دانش آموزی ابن سینا از کجا شروع شد، توضیح داد: مجموعه ما با توجه به نیازهای حوزه دانش آموزی کشور به این فکر افتاد که یک کار بنیادی، علمی انجام دهد. ما با برپایی اتاقهای فکر و مشورت با متخصصین و اساتید حوزه دانش آموزی به این نتیجه رسیدیم که دانش آموزان کشور فعالیتهای پژوهشی متعددی انجام میدهند که برای ارائه آن جشنواره و مسابقات تخصصی وجود ندارد، در نهایت با ایجاد کمیته علمی و شورای سیاست گذاری طرح و برنامه برگزاری جشنواره ابن سینا تهیه و فروردین ماه سال 1395 به برپایی اولین دوره جشنواره ابن سینا منجر شد.
وی در ادامه به این پرسش که آیا جشنواره ابن سینا که بنیادی، کاملا علمی پژوهشی دارد میتواند دیگر مسابقات و جشنواره ها را باخود همگام سازد، پاسخ داد: متاسقانه در حوزه اجرایی جشنوارههای دانش آموزی مجموعهها به صورت جزیرهای عمل میکنند و ما در جشنواره ابن سینا سعی کردهایم این مجموعهها را با خودهمگام کنیم.
دبیر علمی جشنواره دانش آموزی ابن سینا اذعان داشت: مجموعههای زیادی بهصورت هم زمان در حال انجام فعالیتهای موازی با هم هستند، اگر اتفاق نظر و جامعیت و هم فکری بین آنها صورت بگیرد؛ جشنوارهای بزرگ و جامع را شکل خواهد داد و ما سعی کردهایم در برگزاری این جشنواره از همه دوستان و مجموعههای صاحب نظر استفاده کنیم.
رشیدی جهان افزود: درباره عملکرد جشنواره ابن سینا در زمینه هم گام سازی همه فعالان حوزه دانش آموزی باید به این مهم اشاره کنم، مایل هستیم با همراهی و هم فکری همه افراد و مجوعههایی که در این حوزه صاحب نظرهستند گامهایی موثر در راستای بهبود کیفی جشنوارههای دانش آموزی برداریم.
انتهای پیام/