دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کارشناسی حادثه پلاسکو به دانشگاهیان سپرده شد؛ با سوابق علمی هیات ویژه رئیس‌جمهوری آشنا شوید

در حالی که معمولا در پی حوادث، بحران‌ها و رویدادهای ناگوار دیگر، معمولا مقام‌های رسمی کشور مسئول بررسی و پیگیری موضوع و گزارش‌دهی می‌ شوند؛ این بار رئیس جمهوری اکثر اعضای هیات تدوین گزارش حادثه ساختمان پلاسکو را از استادان بنام و چهره‌های دانشگاهی انتخاب کرده است.
کد خبر : 154430

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در حکم امروز خود که اعضا و شرح وظایف اصلی هیئت ویژه‌ تدوین گزارش ملی حادثه ساختمان پلاسکو را تعیین کرده، با اشاره به ایثار و فداکاری آتش‌نشانان، احساسات ملی ایرانیان و وحدت و انسجام مردم در کمک به آسیب‌دیدگان، ضرورت پیشگیری از حوادث مشابه را یادآور شده و از هیئت ویژه خواسته است در مدت دو ماه با بررسی علل و عوامل وقوع آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان، درباره نحوه مدیریت محیطی حادثه، کیفیت هماهنگی دستگاه‌های مسئول مدیریت بحران، راه‌های پیشگیری از تکرار آن و اصلاحات ساختاری و مدیریتی لازم گزارش دقیق تهیه و برای اطلاع مردم ایران منتشر کنند.


بر اساس دستور رئیس‌جمهوری، همه دستگاه‌ها و مسئولان ذی‌ربط نیز موظف به همکاری با این هیئت شده‌اند. این هیات متشکل از 10 نفر است که ریاست آن را دکتر محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس بر عهده دارد.


ترکیب این گروه به شرح زیر است:


1-دکتر محمدتقی احمدی، استاد مهندسی عمران


رئیس هیات و رئیس دانشگاه تربیت مدرس. دکتری مهندسی عمران از دانشگاه توهوکو ژاپن و نویسنده ده‌ها مقاله درباره سازه‌های ساختمانی، سدها و سایر حوزه‌های مهندسی عمران است.


2- مهندس فرج‌الله رجبی، استاد مهندسی عمران


فارغ‌التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه شیراز، رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و نماینده شیراز در مجلس دهم. او پیش‌تر مدیرعامل سازمان قطار شهری و شهردار شیراز بوده است.


3- مهندس شاپور طاحونی، استاد بتن و تحلیل سازه


عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، متخصص تحلیل سازه‌هاست. کتاب‌های مهندس طاحونی در سال‌های 1365، 1366، 1373 و 1384 به‌عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب‌شده‌اند. او مسئول کمیته مبحث دهم مقررات ملی ایران (طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی) و عضو کمیته‌های زیر بوده است: آیین‌نامه زلزله (استاندارد ۲۸۰۰)، آیین‌نامه بتن ایران، آیین‌نامه بارگذاری مقررات ملی ایران (مبحث ۶)، مبحث بیست و یکم مقررات ملی ایران (پدافند غیرعامل).


4- دکتر سعید بختیاری، متخصص تحقیقات آتش و ایمنی ساختمان‌


فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه علم و صنعت ایران و متخصص تحقیقات آتش و ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش است. او عضو کمیته‌های مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران از 1377 تاکنون،تدوین و بازنگری پنج استاندارد ملی ایران درزمینه آتش (1391 تاکنون) و دارای پژوهش‌های مقایسه‌ای و میدانی در زمینه ایمنی ساختمان‌های عمومی در برابر آتش است.


5- دکتر سید باقر مرتضوی، استاد بهداشت حرفه‌ای


استاد گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه تربیت مدرس نویسنده ده‌ها مقاله و کتاب در حوزه ایمنی و بهداشت‌کار و ازجمله مقالاتی درباره حریق و آتش است.


6- دکتر رسول میرقادری، متخصص سازه


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و دارای دکتری مهندسی سازه از دانشگاه پردو آمریکاست. وی رئیس کمیته تخصصی مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، عضو کمیته تخصصی بخش مهندسی سازه و ابنیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مؤلف پنج جلد کتاب درزمینه طراحی سازه‌های فولادی، مترجم پنج جلد کتاب و مؤلف مقالات متعدد به انگلیسی و فارسی است.


7- دکتر محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی


عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع و دکتری جامعه‌شناسی سیاسی است؛ وی تألیف و ترجمه ده‌ها کتاب‌ و مقاله در حوزه دموکراسی و مطالعات نظری جامعه‌شناسی و اجرای پروژه‌های میدانی در سنجش فساد و ارزیابی تأثیرات اجتماعی را به انجام رسانده و در حال حاضر معاونت پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را بر عهده دارد.


8- دکتر مهدی هداوند، متخصص حقوق اداری


حقوق‌دان و فارغ‌التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران. نویسنده مقالات متعدد در زمینه‌های حقوقی و بالأخص حقوق اداری و هم‌چنین مؤلف کتبی درزمینهٔ حقوق اداری تطبیقی، اصول حقوق اداری، نظام حقوقی رسیدگی به تخلفات مهندسین ساختمان، نظام حقوقی رسیدگی در روابط کار، نظام حقوقی رسیدگی در شهرداری‌ها و نظام حقوقی رسیدگی به اختلافات کارفرمایان با سازمان تأمین اجتماعی است.


9- نصرالله طهماسبی آشتیانی، متخصص صنعت بیمه


از کارشناسان ارشد صنعت بیمه و عضو شورای عالی بیمه است؛ آخرین سمت او معاون نظارت رئیس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است. آشتیانی هم‌اکنون عضو هیئت‌مدیره یکی از بیمه‌های خصوصی و هیئت‌رئیسه انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه است.


10- دکتر علی‌اکبر آقا کوچک، استاد سازه


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس، متخصص مهندسی عمران و فارغ‌التحصیل سازه‌های فولادی و سازه‌های دریایی از دانشگاه لندن. او مجری تحقیقاتی درزمینه آسیب‌پذیر‌ی‌های ساختمان‌های فولادی بوده و سابقه عضویت در کمیته‌های مبحث ششم و دهم مقررات ملی ساختمان و عضویت در انجمن مهندسی راه و ساختمان ایران را داراست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته