دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1395 - 14:50

شوک بزرگ: خروج جمعی کشورهای آفریقایی از دیوان لاهه نزدیک است

رهبران کشورهای آفریقایی عضو دیوان کیفری بین‌المللی در آستانه خروج جمعی از این دادگاه جهانی هستند.
کد خبر : 154429

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، ابراهیم قندور، وزیر امور خارجه سودان اعلام کرد که وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه آفریقا درباره خروج جمعی از دیوان کیفری بین‌المللی تصمیم گرفتند.


او افزود: «وزیران امورخارجه در این نشست کاملا از دیدگاه این دادگاه جهانی نسبت به رهبران آفریقایی انتقاد کرده و معتقدند، دیوان کیفری لاهه صرفا در پی محاکمه رهبران آفریقایی است.»


به گفته این دیپلمات، قرار است تصمیم وزرای خارجه به رهبران کشورهای آفریقایی که دوشنبه جاری نشستی را برگزار خواهند کرد، ارائه شود تا تصمیم نهایی درباره خروج جمعی از دیوان کیفری بین‌المللی اتخاذ شود.


عمرالبشیر، رهبر سودان از جمله رهبران آفریقایی است که به دلیل ارتکاب جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت از سال 2009 تحت تعقیب دیوان کیفری بین‌المللی است.


از مجموع 124 دولتی که معاهده رم، یعنی معاهده موسس دیوان کیفری بین‌المللی را تصویب کرده‌اند، 34 دولت در قاره آفریقا حضور دارد. دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به جرایم شدید بین‌المللی از جمله جرایم جنگی، نسل‌کشی و جرایم علیه بشریت را دارد. بنا به اطلاعات موجود، 97 درصد از متهمان این دادگاه تابعیت یکی از کشورهای آفریقایی را دارد.


قرار است هفته جاری نشستی با حضور رهبران کشورهای آفریقایی در خصوص خروج از دیوان کیفری بین‌المللی در کیگالی رواندا برگزار شود. یکی از دستور کارهای این نشست، بررسی پیشنهاد اجلاس وزاری خارجه اتحادیه آفریقا درباره خروج جمعی از دیوان کیفری بین‌المللی است.


اوهورا کنیاتا از رهبران کنیا نیز یکی دیگر از مقامات دولت‌های آفریقایی است که تحت تعقیب دیوان بین‌المللی کیفری قرار گرفته است.


او نخستین رهبر آفریقایی است که شخصا خود را تحویل مقامات این دادگاه داد. با وجود این، کنیا دو سال بعد از این دیوان خارج شد.


در اکتبر سال گذشته (مهر ماه) آفریقای جنوبی، بروندی و گامبیا تصمیم به خروج از دیوان کیفری بین‌المللی گرفتند.


دولت‌های قدرتمند جهان نظیر آمریکا، روسیه، چین و هندوستان هنوز اساسنامه رم را تصویب نکرده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته