دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چند خبر از جشنواره تئاتر فجر

از بازخورد مثبت جشنواره در شهرستان‌ها تا انتشار نمایشنامه‌های برگزیده

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر که از اول بهمن ماه آغاز شده، مدت زمان برگزاری‌اش رو به پایان است.
کد خبر : 154396

به گزارش گروه فرهنگی آنا، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و به طور حتم این رویداد بزرگ هنری با فراز و فرودها و نظرات متفاوتی همراه است. با این حال بسیاری از هنرمندان تئاتر که سال‌های دغدغه این هنر بزرگ را دارند، رویداد تئاتر فجر را مهمترین اتفاق دانسته و معتقدند باید از این جشنواره به شکل مادی و معنوی حمایت صورت گیرد.


هادی مرزبان جشنواره تئاتر فجر را روشن کننده چراغ تئاتر دانست و در عین حال افزود: ای کاش در سال فقط همین یک جشنواره را برگزار می‌کردیم تا هزینه‌های اضافی صرف برگزاری جشنواره‌های ریز و درشت نشود.


کارگردان نمایش «بازارعاشقان»، درباره محروم ماندن گروه‌های شهرستاتی از دیدن نمایش‌های گروه‌های دیگر بیان کرد: متاسفانه برای اسکان گروه‌های شهرستانی زمان محدودی را در نظر می‌گیرند که باعث می‌شود هنرمندان شهرستانی بدون دیدن آثار جشنواره،تهران را ترک کنند. در حالیکه اصل برگزاری جشنواره،دیدن آثار یکدیگر است به خصوص برای افرادی که سالی یک بار از شهرهای دیگر می‌آیند و در جشنواره شرکت می‌کنند.


مرزبان با بیان اینکه جشنواره محل برخورد اندیشه‌هاست، ادامه داد:جشنواره محلی است برای ارائه و دیدن آثار تازه تا شرکت‌کنندگان با اندیشه‌های نو روی صحنه حاضر شوند و به معلوماتشان افزوده شود.


محمدرضا اصلی کارگردان تئاتر در راستای حمایت هنرمندان شرکت کننده از سوی جشنواره مطرح کرد: گروه ها باید به یک اطمینان خاطری برسندکه وقتی یک اثر جدیدی را تولید می کنند از لحاظ مالی تامیین بشوند تا اگر اثرشان در مرحله بازبینی هم رد شد حداقل کمی از بودجه شان باز گردد.


وی ادامه داد: اما از آنجایی که با کم بود بودجه در حوزه تئاتر مواجه هستیم حداقل می بایست برای اجرای عموم سالنی را در نظر بگیرند که با نمایش ها هم خوانی داشته باشد نه اینکه یک اثر بلک باکسی در سالن قاب عکسی اجرا برود.


اصلی که با اثر خود با نام «نگاهمان می کنند» در این دوره از جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده، درباره انتخاب داوران گفت: جشنواره تئاتر فجر فرصتی است برای دیده شدن و معرفی آثار نمایشی که تولید می شوند و به مرحله اجرا می رسند اما می بایست در مورد نقد آنها قضاوت درستی صورت بگیرد تا برای رد آثار هم دلیل منطقی داشته باشند نه اینکه صرفا از روی سلیقه های شخصی رای خود را علام کنند.


اصلی که سالهاست در این عرصه فعالیت می کند درباره اوضاع دانشگاه ها در عرصه تئاتر یاد آور شد: در دوره های قبل اساتیدی که در دانشگاه ها حضور داشتند به معنای واقعی استاد بودند و باشیوه درست تدریس می کردند اما در حال حاضر نه اساتید خوبی در این عرصه وجود دارد ونه قانون درستی بر دانشگاه ها حاکم است.


امیر دژاکام از دیگر کارگردانان تئاتری از وجود محدودیت جا در جشنواره سخن گفت. وی با اشاره به محدودیت جشنواره تئاتر فجر برای ذیرش آثار متقاضی که به ناچار باعث می‌شود برخی از آثار به جشنواره راه پیدا نکنند، اضافه کرد: ای کاش برای هنرمندانی که آثارشان رد می‌شود تدبیری صورت بگیرد تا با اختیار گذاشتن حداقل امکانات اثر خود را به اجرای عموم ببرندو از طرفی آثارشان توسط مخاطبان و هنرمندان دیگر هم دیده شود.


وی ادامه داد:جشنواره تئاتر فجر از ابتدا تا کنون مسیرهای گوناگونی را طی کرده است که در برگزاری دوره‌های سپری شده شاهد رویکردهای متفاوتی از سوی آن بوده‌ایم. در دوره‌ای تمرکز جشنواره بر آثار تازه تولید نمایشی بوده است و در دوره‌ای دیگر، تمرکز بر آثاری بوده که در در طول سال اجرا شده‌اند و بعد از گذشت چندین دوره ،جشنواره تئاتر فجر به تعادلی میان آنها رسید.


دژاکام با اشاره به اینکه باید فرصتی برای هنرمندان ناشناخته فعال در جشنواره فراهم شود، گفت: یکسری از هنرمندان هستند که ممکن است چندین کتاب چاپ کرده باشند یا در وبلاگ‌هایشان نمایشنامه‌های خوبی نوشته باشند اما چون اهل سرو صدا کردن نیستند تا خودشان را نشان دهند، ناشناخته باقی مانده‌اندکه باید تلاشی برای معرفی آنها هم صورت بگیرد.


«صرفا جهت جریحه‌‌دار شدن احساسات» در جشنواره فجر


نمایش «صرفا جهت جریحه‌دار شدن احساسات» در بخش محیطی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود.


نمایش «صرفا جهت جریحه‌‌دار شدن احساسات» به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی و به عنوان کاری از گروه «سپید و سیاه» در بخش محیطی جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود.


بازیگران این نمایش نرگس خاک کار، مسعود روستا، الهام ریاضت و میلاد زنگنه هستند.


مهدی حبیبی کارگردان نمایش «صرفا جهت جریحه‌دار شدن احساسات » در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: در این نمایش زوج جوانی به دنبال پیدا کردن منزل در کلانشهر تهران هستند و اتفاقاتی در روند نمایش پیش می‌آید.


حبیبی درباره شیوه اجرایی خود بیان کرد: ما در روند اجرایی این نمایش با خلق تصاویر بصری لحظاتی شاد را برای مخاطبان به وجود آوردیم و به این مشکل اجتماعی بیش از پیش توجه داشته‌ایم چرا که به نوعی این مساله گریبانگیر قشر زیادی از جامعه است.


وی در پایان به برگزاری جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: بهتر بود نمایش‌های انتخابی و راه یافته در جشنواره تئاتر فجر هر کدام به تفکیک در بخش اختصاصی خود قرار گیرند و صرفا داوری این آثار نیز به صورت مجزا صورت گیرند.


کارگردان نمایش «صرفا جهت جریحه‌دار شدن احساسات» در ادامه تصریح کرد: در بخش نمایش‌های خیابانی و محیطی اساسا به به مشکلات و دغدغه‌های اصلی مردم در اجتماع پرداخته می‌شود که ما نیز از این مساله مستثنی نیستیم و به عقیده من رسالت نمایش خیابانی همین مساله است.


حبیبی در پایان خاطر نشان کرد:امیدوارم این اجرا در بخش محیطی به اجراهای جشنواره ختم نشود و ادامه‌دار باشد واگر نمایشی برگزیده می‌شود، با حمایت مرکز هنرهای نمایش و اداره تئاترو دبیر جشنواره فجر به اجرای عموم ختم شود یا حداقل در دیگر شهرها با حداقل هزینه اجرا شوند.


معضلات یک زن و شوهر در نمایش «حق با کیه»


نمایش «حق با کیه» نوشته و کار مجید امینی کاری از گروه «شورایی تهران» با روایت سوءتفاهم و درگیری یک زوج، در بخش محیطی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود.


بازیگران این نمایش غزاله کنعان پناه ،مجید امینی،میثم سجادی ،مجید اقبالی ،تبسم مزینانی،اندیشه جعفری و جمال میر جعفری هستند.


مجید امینی کارگردان نمایش نمایش «حق با کیه» گفت:حضوردر جشنواره تجربه خوبی برای من و عوامل اجرایی‌ام به همراه داردو امیدوارم این اجراها صرفا به زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر نباشد و در طول سال نیز ادامه داشته باشد.


کارگردان نمایش «حق با کیه» در ادامه بیان کرد:از آنجا که نمایش‌های محیطی باید به مقوله مشکلات و معضلات اجتماعی و جامعه بپردازد ، ما نیز به این مساله بیشتر پرداختیم.


به گفته او، نمایش «حق با کیه» درگیری و سوء تفاهم بین یک زوج را روایت می‌کند که در پایان داستان کودک این خانواده قربانی می‌شود.


این کارگردان افزود: هدف اصلی گروه ما از اجرای این نمایش، مبارزه علیه کودک آزاری و خشونت علیه کودکان است.


امینی درباره شیوه اجرایی خود بیان کرد: طراحی و ایده اصلی این نمایش برای نخستین بار اجرا می‌شود و از تکنیک تئاتر نامرئی استفاده شده است. ارتباط نزدیک با تماشاگر در اولویت کاراجرایی ما قرارداردو بدون اینکه تماشاگران مطلع باشند، در روند اجرایی نمایش قرار می‌گیرند.


وی درادامه خاطرنشان کرد:به عقیده من تئاترهای محیطی باید از زیبایی شناسی دور شوند و بیشتر به دغدغه مخاطبانبپردازند و کاربردی‌تر باشند. به همین دلیل بهتر است جشنواره فجر در دوره‌های بعدی به نمایش‌های کاربردی بیشتر بها دهد.


کارگردان نمایش «حق با کیه» افزود: دیگر ویژگی تئاتر شورایی این است که بازیگر را به رخ تماشاگر نمی‌کشد،بلکه بیشتر کنش‌گر فرهنگی است و باید در این راستا در کنار ارائه هنر به مشکلات مردم نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد.


رئیس انجمن تئاتر اصفهان: برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شهرستان‌ها بازخورد مثبتی دارد


هوشنگ جمشیدیان رئیس انجمن تئاتر اصفهان گفت: برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شهرستان‌ها باعث تعامل فرهنگ و تجربیات هنرمندان این عرصه با شهرهای دیگر می‌شود.


رئیس انجمن تئاتر اصفهان ادامه داد: اتفاق مهمی که در برگزاری این جشنواره در استان‌ها می‌افتد، تبادل فرهنگ بین گروه‌های نمایشی در شهرهای مختلف است که خوشبختانه اجرای آثار این دوره در یک شهر خاص متمرکز نیست.


وی با اشاره به اجرای آثار نمایشی در تهران گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در جشنواره می‌توانست روی دهد، فرستادن فیلم تئاترهای تهرانی به شهرستان‌ها بود تا حال که فرصت دیدن این آثار برای هنرمندان شهرستاتی وجود ندارد، دست کم موفق به تماشای این نمایش‌ها بشوند.


جمشیدیان با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تاثیرات آن اضافه کرد: در این دوره 3 گروه در برگزاری کارگاه‌ها مشارکت داشتند که با توجه به رویکردمان دربرگزاری این کارگاه‌ها به طور حتم وجود این کارگاه‌ها اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.


وی در پایان یادآور شد: در واقع هدف از برگزاری این کارگاه‌ها تبادل تجربه ومعرفی پیشکسوتان به نسل جوان است که به اجرای نمایش خود در این کارگاه‌ها می‌پردازند.


انتشار کتاب مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره تئاتر فجر


3 نمایشنامه برگزیده از سه نمایشنامه‌نویس منتخب در سی و پنجمین دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر منتشر شد. مجموعه آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی در این دوره از جشنواره در کتاب 215 صفحه ای در هزار نسخه از انتشارات نمایش به چاپ رسیده است.


اولین نمایشنامه بانام «برف زمین را گرم می کند» به نویسندگی مریم منصوری، دومین نمایش به چاپ رسیده در این کتاب، نمایشنامه «پروانه الجزایری» به نویسندگی پیام لاریان بوده و سومین نمایش برگزیده در این دوره از جشنواره نمایشنامه «موزه خصوصی» به نویسندگی تهمینه محمدی است که علاقمندان می‌توانند در این کتاب مطالعه کنند.


کتاب مقالات برگزیده جشنواره تئاتر فجر چاپ شد


9 مقاله برگزیده سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر در کتاب مقالات برگزیده انتشارات نمایش به چاپ رسید. کتاب مقالات برگزیده این دوره از جشنواره در248 صفحه از انتشارات نمایش در هزار تیراژ با 9مقاله به چاپ رسیده است.


اولین مقاله نوشته شده در این کتاب توسط شبنم شیرزادی و بهروز محمودی بختیاری، مقاله بررسی تطبیقی هویت شهر در دو نمونه سینمایی و نمایشی ، فیلم «داگ ویل» و نمایشنامه «شهرکوچک ما» است.


دومین مقاله نوشته شده در این کتاب مقاله تاثیرکلان شهربر حیات ذهنی شخصیت های نمایشی توسط علی رویین است که جزء برگزیده های این دوره قرارگرفت.


بهروز محمودی بختیاری، محمد باقر قهرمانی و رفیق نصرتی مقاله ای با عنوان تحول تاریخی نگاشت استعاری قلمروهای مفهومی شهر و تئاتر، از پولیس تاشهرمدرن نوشته اند که در این کتاب به چاپ رسیده است.


چهارمین مقاله از زهرا شیخ الحکمایی با موضوع رویکرد نمایشی به مراسم مجازات در ایران است که در این کتاب قرار گرفته است.


پنجمین مقاله نوشته سعید شاپوری به نام مدینه فاضله افلاطون و تئاتر است که چاپ رسیده است.


هفتمین مقاله متعلق به جهانشیر یاراحمدی با موضوع مطالعه بوشهر در نمایشنامه های نویسندگان جنوب است که در این کتاب با چاپ هزار نسخه قرار دارد.


هشتمین مقاله نوشته ناصر مقدم با نام نقش گروه های نمایش و اهل معرکه در شکل گیری شهروندی نوین از سده ی دهم به بعد است که در این کتاب مقالات برگزیده به چاپ رسیده است.


آخرین مقاله نوشته خالق آبادی با موضوع واکاوی نقاط ضعف وقوت مجموعه های متمرکز و غیرمتمرکز نمایشی بر اساس نظریات الگوی توسعه شهری «مطالعه موردی مراکز نمایشی شهر کرمان» است که در این کتاب جای دارد.


گفتنی است از بین این 9 مقاله ، مقاله های علی رویین، رامتین شهبازی و مقاله مشترک شبنم شیرزادی و بهرز محمودی بختیاری در این دوره از جشنواره منتخب شده اند.



انتهای پیام/

برچسب ها: هادی مرزبان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته