دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«تیمبوکتو» جوایز لومیر را درو کرد

فیلم «تیمبوکتو» و کارگردان موریتانیایی آن، عبدالرحمان سیساکو معتبرترین جایزه صنعت سینمای فرانسه را نصیب خود کردند.
کد خبر : 1543

به‌ گزارش خبرنگار فرهنگی آنا در مراسم بیستمین دوره اهدای جوایز لومیر که در تاریخ دوشنبه 2 فوریه (13 بهمن) در سالن پی‌یر کاردن پاریس برگزار ‌شد، جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به فیلم «تیمبوکتو» محصول مشترک فرانسه و موریتانی و کارگردان موریتانیایی آن، عبدالرحمان سیساکو تعلق پیدا کرد. جوایز لومیر معتبرترین جایزه صنعت سینمای فرانسه و معادل گلدن‌گلوب در صنعت سینمای آمریکا به‌شمار می‌آید.


«تیمبوکتو» برای اولین بار امسال در جشنواره کن به نمایش درآمد و توجه منتقدان را به خود جلب کرد. این فیلم نامزد هشت جایزه سزار، معادل جوایز اسکار سینمای فرانسه نیز شده است. در فیلم 100 دقیقه‌ای «تیمبوکتو» که داستان آن در کشور مالی و در بستر مسائل ایجاد شده از سوی شبه‌نظامیان افراطی می‌گذرد، مردی که سعی می‌کند به دور از کشمکش‌های مسلحانه گروه‌های شبه‌نظامی زندگی آرامی را همراه با همسر و دختر کوچکش در بیابان بگذراند و بعد از درگیری با ماهی‌گیری که به گاو او حمله می‌کند، وارد ماجراهایی تلخ و خشونت‌بار می‌شود.





به گزارش ورایتی در مراسم بیستمین دوره اهدای جوایز لومیر جایزه بهترین بازیگر زن نصیب کارین ویار، بازیگر «خانواده بلیه» شد و لوان امه‌را بازیگر «صدا» جایزه بهترین بازیگر زن تازه‌کار را دریافت کرد. گاسپار اولیه ایفاگر نقش ایو سن لورن، طراح مد مشهور فرانسوی در فیلم «سن لورن» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز لومیر شد و کوین آزای بازیگر «عشق در اولین جدال» به عنوان بهترین بازیگر مرد تازه‌کار شناخته شد. «عشق در اولین جدال» همچنین جایزه بهترین فیلم اول را نصیب توما کایه، سازنده آن کرد. این فیلم خرداد ماه امسال برنده چهار جایزه در بخش جنبی دو هفته کارگردانان جشنواره کن شده بود.


فیلیپ دو شِورون و گای لوران نویسندگان فیلم‌نامه «عروسی‌های بد سریالی» (یا «خدایا مگر ما چه کرده‌ایم؟») برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه جوایز لومیر شدند.


فیلم «دو روز، یک شب» به کارگردانی ژان پیر و لوک داردن بلژیکی برنده جایزه بهترین فیلم فرانسه زبان از خارج از کشور فرانسه شد و «دختربچکی» به کارگردانی سلین سیاما جایزه ویژه آکادمی لومیر را دریافت کرد.


گزارش از: ساسان گلفر


خبر مرتبط 1


خبر مرتبط 2


خبر مرتبط 3


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته