دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نصرالله قادری در گفت‌وگو با آنا:

دانشجویان مراکز دولتی نتوانسته‌اند همگام با فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ آزاد اسلامی پیش روند

استاد رشته نمایش دانشگاه‌های کشور می‌گوید در دنیای تئاتر اگر به تلویزیون و صحنه‌های تئاتر بنگریم، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نقش موثر و بسزایی ایفا می‌کنند که به دلیل پرداخت شهریه و هزینه تحصیل‌شان است و همین موضوع باعث شده تا فارغ‌التحصیلان این دانشگاه افزون بر عمل‌گرایی، بهتر، بیشتر و زیادتر کار کنند.
کد خبر : 154261

نصرالله قادری از استادان رشته نمایش دانشگاه‌های معتبر کشور پس از راه‌اندازی گرایش ادبیات نمایشی در دانشگاه آزاد اسلامی زرند به عنوان استاد مدعو با این واحد دانشگاهی همکاری داشته و دروس نمایشنامه نویسی را تدریس می‌کند.


خبرنگار خبرگزاری آنا در گفت‌وگویی با قادری، وضعیت تئاتر دانشجویی در ایران را جویا شده است که آن را پی‌ می‌گیریم.


اگر دانشجویان بنا به ضرورت و نیاز منطقه شهرستان انتخاب شوند و تقسیم، نه به عنوان منابع مالی قطعا به پیشرفت این رشته تحصیلی و هنری در سراسر کشور کمک شایانی خواهیم کرد

* استاد قادری وضعیت اکنون تئاتر دانشجویی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


- به نام خداوند قلم و زیبایی و عشق، حقیقت تئاتر دانشجویی امروز ایران به دلیل اینکه تحت تاثیر جریانی به نام آوانگاردیسم قرار گرفته، هیچ نسبتی نه با جامعه ما و نه با تئاتر جهانی دارد.


شکلی از نمایش را به نام تئاتر اجرا می‌کنبم که خودمان هیچ اطلاعی از آن نداریم و نه شناختی از مکاتب امروزی داریم و نه مفاهیم آنها را می‌دانیم و نه بویی از ملیت و فرهنگ ما در آن وجود دارد. اما یکی از خصلت‌های تئاتر دانشجویی که نوآوری و جستجوگری است در این شکل ها وجود دارد البته بدون بنیه نظری.


* نقش دانشگاه در ارتقای جایگاه تئاتر ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟



- متاسفانه دانشگاه با شرح درسی که دارد، نه شرح درسش نظری است که نظریه پرداز پرورش دهد و نه کنسرواتواری یا عملی است که یک عمل‌گرا ارایه دهد. مخلوطی است از دنیای نظریه پردازی و عمل؛ ضمن اینکه شرح دروس ما هم به روز نیستند. این را نیز اضافه کنم که شرح دروس دانشگاه‌های ما هیچ همخوانی با دانشگاه‌های روز جهان ندارد و از سویی دیگر با توجه به گسترده شدن دانشگاه‌ها در ایران و عدم داشتن هیات علمی و استاد باعث شده تا تعصب خاصی نسبت به رشته تئاتر در دانشگاه‌های ما وجود نداشته باشد و دانشگاه نتوانسته تاثیر چندانی در پرورش دانشجویان ما داشته باشد. دانشگاه‌های ما باید اهل تعامل و دیالوگ با دانشجویان باشند تا جوانانی که با انرژی و نشاط پای به محیط دانشگاهی می گذارند، بتوانند در انتقال مفاهیمی که آموخته اند به جامعه نقش مثبتی ایفا کنند.


* تاثیر دانشگاه آزاد اسلامی در بهبود این شرایط را تا چطور ارزیابی می‌کنید؟


- دانشگاه آزاد اسلامی توانسته در سطح جهانی امتیازات بالایی به دست آورد در دنیای تئاتر هم اگر به تلویزیون و صحنه های تئاتر بنگریم، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نقش موثر و بسزایی ایفا می‌کنند که آن هم به دلیل پرداخت شهریه و هزینه تحصیل شان است و همین موضوع باعث شده تا فارغ التحصیلان این دانشگاه افزون بر عمل‌گرایی، بهتر، بیشتر و زیادتر کار کنند.


متاسفانه به دلیل احساس تفاخری که دانشجویان مراکز دولتی دارند، نتوانسته اند متناسب با انتظاری که جامعه از آنها دارد عمل کرده و همگام با فارغ التحصیلان دانشگاه‌ آزاد اسلامی پیش روند.



با گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی در تمام نقاط کشور اگر کیفیت آموزشی با کمیت و متقاضیان ورود به دانشگاه متناسب باشد و توزیع امکانات در سراسر کشور به طور مساوی و از متمرکز کردن همه امکانات و ظرفیت ها در پایتخت جلوگیری شده و عدالت بین اعطای امتیازات فارغ التحصیلان دولتی و آزاد دانشگاه‌های سراسر کشور رعایت شود به گسترش و پیشرفت همه مراکز کشور در حوزه هنرهای نمایشی کمک خواهد شد.


به دلیل احساس تفاخری که دانشجویان مراکز دولتی دارند، نتوانسته اند متناسب با انتظاری که جامعه از آنها دارد عمل کرده و همگام با فارغ التحصیلان دانشگاه‌ آزاد اسلامی پیش روند

باید اضافه کنم اگر دانشجویان بنا به ضرورت و نیاز منطقه شهرستان انتخاب شوند و تقسیم، نه به عنوان منابع مالی قطعا به پیشرفت این رشته تحصیلی و هنری در سراسر کشور کمک شایانی خواهیم کرد.


* دانشگاه آزاد اسلامی زرند در ایجاد گرایش ادبیات نمایشی منطقه جنوب شرق کشور پیشگام بوده جنابعالی تاثیر این اقدام را در این منطقه از کشور چگونه پیش بینی می کنید؟


- دانشگاه آزاد اسلامی زرند در بخشی از هنرهای نمایشی ما ورود کرده است که یکی از نیازهای ضروری ما در دنیای تئاتر به شمار می رود و آن هم نمایشنامه خوب است که رشته ادبیات نمایشی به دلیل اینکه نیازی به تجهیزات و امکانات خاصی ندارد می تواند زمینه خوبی را برای این جبران این خلأ در دنیای امروز تئاتر ایران فراهم کند و اگر علاقه‌مندان و جوانان منطقه جنوب شرق را قانع کند که برای فراگیری و تحصیل در رشته ادبیات نمایشی دانشگاه آزاد اسلامی زرند مراجعه کنند، قطعا می تواند کمک خوبی هم برای این منطقه و هم برای سراسر کشور باشد که برای همه مسئولان و متولیان این اقدام پسندیده آرزوی موفقیت می کنم.


گفت‌وگو: مسعود لشکری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته