دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تماشای نمایش «پستو» :

افزایش 10 میلیاردی بودجه تئاتر در سال آینده/ توجه به استان‌ها و شهرستان‌ها برای توزیع عادلانه امکانات

سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب 7 بهمن ماه پس از بازدید از نمایش «پستو» کاری از سید حسین موسوی و کامران جباری از بیجار، در جمع خبرنگاران از افزایش 10 میلیاردی بودجه تئاتر در سال 1396 خبر دارد.
کد خبر : 154069

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در تالار قشقایی و بازدید از نمایش «پستو» گفت: «به همراه مدیران هنرهای نمایشی و علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای نمایشی از شهرستان بیجار نشستیم که از فرهنگ غنی و تمدن دیرینه‌ای برخوردار است.»


وی افزود: «امسال جشنواره تئاتر فجر به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه برگزارکنندگان جشنواره حرکت و رشد بسیار خوبی داشته است به طوریکه 187 نمایش در قالب آن به اجرا در می آید. همچنین در این دوره آثار متعددی از 12 کشور و 111 اثر از استان‌های مختلف اجرا میشوند که در واقع 55 درصد آن آثاری از هنرمندان تهران و 45 درصد آثار از هنرمندان استان های کشور است. همچنین وجود 93 درصد متن ایرانی نشانگر این است که نویسندگان ما در دهه چهارم انقلاب جهش بسیار خوبی داشته اند.»


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مضامینی که در این دوره از جشنواره از جمله سبک زندگی، دفاع مقدس، اخلاق اجتماعی و... به کار گرفته شده را پر اهمیت دانست و اظهار کرد: «روابط انسانی، ادبیات و هنر ایرانی در مجموعه آثار جشنواره دیده شده است که می تواند در انتقال فرهنگ نقش عمده‌ای داشته باشد.»


صالحی امیری با تاکید بر اینکه استان‌های کشور سهم بسیار بزرگی در این دوره جشنواره تئاتر فجر دارند، به حضور جوانان اشاره کرد و افزود: «هنرمندان جوان چهره متفاوتی به جشنواره داده اند و این امر بیانگرورود نسل تازه‌ای به هنر تئاتر است.»


وی در سخنانش درخصوص جایگاه تئاتر یادآور شد: «تئاتر اساساً ریشه هنر و سینما است، تئاتر مادر همه هنرها است و در حقیقت هویت هنر از تئاتر گرفته شده است بنابراین نمی توان جایگاه تئاتر برای همه ایرانیان را نادیده گرفت. اجرای هر روزه 90 تا 110 اثر نمایشی در تهران آمار بسیار رضایت بخشی است.»


وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی درباره برنامه های آینده برای تئاتر تشریح کرد: «تصمیم داریم در سال آینده مجموعه تئاتر کشور را تقویت کنیم و بودجه آن را ده میلیارد تومان افزایش دهیم. تئاتر نیاز جامعه ایران است و در توسعه فرهنگی نقش بسزایی دارد.»


وی درخصوص بازدید از آثار نمایشی در طول سال نیز عنوان کرد: «این اولین حضور من در تئاتر نیست و پیش از این هم به دیدن تئاتر می رفتم اما از این پس تلاش خواهم کرد تا بیشتر تئاترها را ببینم، البته قصد دارم بازدیدم از تئاتر به صورت غیررسمی باشد چراکه اینگونه دیدن تئاتر برایم جذابیت بیشتری خواهد داشت.»


صالحی امیری با بیان اینکه علاقه ما فرهنگی ها به مصرف محصولات فرهنگی ذاتی و درونی است تاکید کرد: «جامعه با هنر زیست می کند و تئاتر بخشی از هنر ایرانی است که سبقه و قدمت دیرینه ای هم دارد. در حقیقت تئاتر در دل خود همه هنرها را دارد و به اعتقاد من ما نیازمند توسعه بیشتر آن هستیم. »


وی با بیان اینکه در سال آینده جهش امید بخشی را شاهد خواهیم بود،در خصوص بازسازی مجموعه تئاترشهر نیز گفت: «بخشی از بازسازی تئاترشهر انجام شده است و تمام تلاش ما بر این است که بازسازی هرچه زودتر تکمیل شود و شاهد تحول در این مجموعه باشیم. این مجموعه برای تهرانی ها نوستالژیک است و ما به آن توجه بیشتری خواهیم کرد چراکه برای ما نیز مهم است که تئاتر شهر پررونق باشد.»


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مجموعه تئاتر شهرهای استان های کشور نیز بیان کرد: «طبق گزارش های معاونت هنری، امسال سال خوبی برای استان ها است و در جشنواره هم 45 درصد از آثاراز استان ها است که حجم قابل توجه و بسیار خوبی است.»


وی همچنین تاکید کرد: «جهت گیری و توجه وزارت فرهنگ و ارشاد به استان ها، شهرستان ها و حتی روستاها است تا توزیع عادلانه امکانات انجام شود. در تمام حوزه ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به استان ها است چراکه بیشترین جمعیت کشور در استانها قرار دارد.»


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان نیز عنوان کرد: «400 پروژه در دست داریم که باید با کمک مردم به سرانجام رسد زیرا دولت به تنهایی توانایی تکمیل همه پروژه ها را ندارد. امسال 40 پروژه را به بخش های مردمی ونهادهای مختلف واگذار کرده ایم که این حجم در سال آینده بیشتر خواهد شد. تلاش ما بر آن است بخش خصوصی، نهادهای عمومی را بیشتر داشته باشیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته