دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 بهمن 1395 - 15:34
استاد پزشکی قانونی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با آنا تشریح کرد:

بررسی روند شناسایی اجسادقربانیان پلاسکو / آتش مانع فساد «اجساد» می‌شود

استاد پزشکی قانونی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح روند شناسایی اجساد حادثه پلاسکو پرداخت.
کد خبر : 154052

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، امروز؛ هشت روز از حادثه ساختمان پلاسکو می‌گذرد. از زمان وقوع این حادثه تاکنون اجساد تعدادی آتش نشان و کسبه زیر آوار ماند که به دنبال تجسس و بررسی‌های نیروهای عملیات امداد و نجات تا این ساعت پیکر چهارده آتش نشان و چهار شهروند به مرکز تشخیصی - آزمایشگاهی کهریزک منتقل شده است.


با توجه به اینکه طی این روزها اجساد زیر آوار و در معرض دود و آتش قرار داشتند سوالاتی در خصوص احتمال فساد اجساد و عدم امکان نمونه‌گیری DNA از اجساد و ... در ذهن برخی افراد ایجاد شد که در این خصوص با دکتر حسن توفیقی، رئیس سابق پزشکی قانونی کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفت‌و‌گو پرداختیم.



-برای احراز هویت اجساد از چه افرادی نمونه DNA گرفته می‌شود؟


نمونه‌گیری تنها از فرزند، والدین، خواهر و برادر متوفی امکان پذیر است. نمونه‌های همسر متوفی به دلیل اینکه هیچ گونه مطابقت ژنتیکی ندارد، نمی‌تواند در احراز هویت کمک کننده باشد.


-اگر همسر نسبت فامیلی داشته باشد این امکان فراهم است؟


اولویت اول با فرزندان و والدین است اما اگر نمونه این افراد برای شناسایی کافی نبود از همسر در صورتی که نسبت فامیلی داشته باشد نمونه دریافت می‌شود.


-احراز هویت و مطابقت نمونه چه مدتی به طول می‌انجامد؟


این امر در درجه اول به این بستگی دارد که خانواده متوفی به موقع برای نمونه‌گیری مراجعه کرده باشد که در حادثه پلاسکو با توجه به اینکه از اعضای خانواده شهدا نمونه از قبل دریافت شده مطابقت بین 24 تا 48 ساعت به طول می‌انجامد.


-آیا قرار گرفتن در معرض دود و آتش امکان احراز هویت را غیر ممکن می‌سازد؟


خیر، آب بدن جسد زمانی‌که در معرض آتش قرار می‌گیرد خشک می‌شود و این امر امکان فساد را از بین می‌برد و جسد تا روزها می‌تواند سالم در زیر آوار بماند اما اگر جسد با فاصله از آتش و یا زیر آوار خشک قرار گرفته باشد چون آب بدن خشک نشده ،جسد پس از 24 تا 48 ساعت دچار فساد می‌شود و از طریق چهره قابل شناسایی نخواهد بود.


-به صورت طبیعی یک جسد تا چه مدتی سالم می‌ماند؟


جسد فردی که به صورت طبیعی فوت کرده باشد 24 تا 48 ساعت سالم می‌ماند اما بعد از آن احتمال فساد نعشی وجود دارد.


-اگر جسدی دچار سوختگی شده باشد نمونه DNA چگونه تهیه می‌شود؟


زمانی که جسدی دچار سوختگی شده باشد تلاش می‌شود نمونه از قسمتی از اعضای بدن که سالم مانده دریافت شود و برای اطمینان از تمام فرزندان، والدین و خواهر و برادرهای متوفی نمونه دریافت می‌شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته