دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بالا رفتن طلا از نردبان ترامپ

طلای جهانی از اوایل هفته تحت تاثیر ابهام پیرامون سیاستهای اقتصادی رئیس جمهوری جدید آمریکا افزایش یافت. این افزایش به این دلیل شدت گرفته است که تقاضای سرمایه گذاری ها برای این فلز به عنوان دارایی مطمئن تر افزایش یافته است.
کد خبر : 154033

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، طلای جهانی پس از ریزش چشمگیر روز گذشته، در معاملات روز پنج شنبه ثابت بود و نزدیک به پایین‌ترین رکورد یک هفته و نیم گذشته ایستاد. این تعادل به دلیل رشد بازارهای سهام آمریکا و خنثی کردن تمایل افزایش قیمت طلا رخ داد.


هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۱۹۸.۲۰ دلار رسید. در بازار نیویورک نیز هر اونس طلا برای تحویل در فوریه تغییر چندانی نداشت و ۱۱۹۸.۳۰ دلار بود.


شاخص دلارنیز که این ارز را در برابر سبدی از ارزهای بزرگ دنبال می کند، روز پنج شنبه ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۹۹.۸۴۶ واحد رسید.


طلا در مسیر رشد/ افزایش ریسک سیاسی در اقتصاد جهانی


به نظر می رسد بازار طلا بعد از افزایش در اوایل هفته به یک نقطه تعادلی رسیده است. در اوایل هفته بازارهای جهانی طلا از تقاضا برای خرید دارایی‌های مطمئن در بحبوحه ضعیف شدن ارزش دلار مورد حمایت قرار گرفت، اما در ادامه با رشد معاملات در بازارهای سهام آمریکا تعادل به این بازار بازگشته است. در مجموع می توان این حکم کلی را برای بازار طلای جهانی صادر کرد که ابهام سیاسی در اوایل سال ۲۰۱۷ تشدید شده و ریسک پذیری را در بازارها کاهش داده است. در نتیجه این سیاست ها احتمال رشد قیمت طلا در میان مدت و بلند مدت افزایش خواهد یافت.


بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC سنگاپور نیز معتقد است به دلیل عدم وجود شفافیت درباره سیاستهای ترامپ، ریسک گریزی در بازار افزایش خواهد یافت.


بر اساس تحلیل های مبتنی بر عرضه و تقاضای بازار، انتظار می رود به دلیل افزایش تقاضای جهانی طلا در پی افزایش ریسک سیاسی در تصمیمات ایالات متحده آمریکا، قیمت طلا افزایش یابد؛ اما در روی دیگر سکه سیاست های پوپولیستی رئیس جمهور آمریکا حمایت بازارهای مالی از این سیاست ها نیز دیده می شود. حمایت بازار های سهام و رشد شاخص های مهمی مانند داوجونز حداقل در کوتاه مدت تاثیر مثبت کاهش ارزش دلار بر افزایش احتمالی قیمت طلا را خنثی خواهد کرد.


شاخص داوجونز اینداستریال اوریج روز چهارشنبه تحت تاثیر درآمدهای قوی شرکتهای آمریکایی، برای نخستین بار در بالای ۲۰۰۰۰ واحد بسته شد و مانعی بر سر راه رشد طلا ایجاد کرد.


با این وجود انتظار کارشناسان این حوزه بیشتر مبتنی بر این است که طلا در یک وضعیت تعادلی باقی خواهد ماند تا تاثیر مستقیم سیاست های دولت جدید امریکا مشخص شود. بازار جهانی طلا هنوز با یک سوگیری هیجانی فاصله زیادی دارد اما به هر ترتیب رشد قیمت طلا با توجه به سیاست های ترامپ و اجرای برگزیت اجتناب نا پذیر است.


بر اساس آخرین آمار بازارهای طلا در جهان، تقاضا برای خرید طلای فیزیکی در هند به دلیل قیمتهای بالاتر ضعیف شده است در حالیکه تقاضای خرید در چین نیز با نزدیک شدن به زمان تعطیلات سال نوی چینی کاهش یافته است. همچنین ذخایر طلای "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، روز سه شنبه ۰.۶۳ درصد کاهش یافت و به ۸۰۴.۱۱ تن رسید.


انتهای پیام/

برچسب ها: افزایش قیمت طلا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته