جن میلر: برای جذب سرمایهگذار طرحتان را خلاصه و کامل ارائه دهید
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا دومین جلسه از کارگاه نحوه ایدهپردازی و پردازش یک طرح ۱۵۰ کلمهای، صبح امروز (8 اردیبهشت ماه) در پردیس سینما گالری ملت با حضور جن میلر تهیهکننده کانادایی برگزار شد.
میلر در ابتدا به طرحهای دانشجویان، مستندسازان و تهیهکنندگان گوش کرد و نکات و راهنماییهایی لازم را به آنان گوشزد کرد.
وی در ادامه درباره ساخت انیمیشن، توضیح داد: «به طور کلی پروژههای انیمیشن به گونهای هستند که کمتر پیش میآید که آنچه در ذهن سازنده اثر است، دقیقا طراحی و اجرا شود. به همین دلیل برای پیچینگ آنها باید دقت زیادی داشت تا نکات اساسی و اصلی داستان و شخصیتها به درستی بیان شود و نتیجه دلخواه به دست آید.»
وی همچنین درباره ارائه داستان به سرمایهگذار بیان کرد: «زمانی که میخواهید داستانی خطی را برای یک تماشاچی تعریف کنید، هرگز پایان را نمیگویید، اما وقتی به دنبال سرمایهگذار یا شریک مالی هستید، حتما باید پایان داستان را تعریف کنید. چون آنها میخواهند بدانند تماشاچی در پایان چه احساسی پیدا میکند و میتواند تاثیر خوبی روی مخاطبین بگذارد یا نه.»
میلر ادامه داد: «آدمهای زیادی بر این باور هستند که بهتر است پایان داستان را نگویند تا سرمایهگذار خودش آن را در متن بخواند، اما واقعیت این است که اکثر سرمایهگذارها و پخشکنندهها وقتی برای خواندن فیلمنامهها تا پایان ندارند، بنابراین هر چه بیشتر به آنها اطلاعات بدهیم، آنها بیشتر متحد ما میشوند. همچنین بهتر است هنگام مراجعه به سرمایهگذار فیلمنامه را آماده داشته باشید، زیرا یک پیچینگ موفق با یک فیلمنامه آماده به دست میآید.»
وی ادامه داد: «در جهان تجارت همه انتظار صحبتهای صریح و مستقیم را دارند پس بهتر است با سرمایهگذارها خیلی مستقیم و صریح درباره مسائل مالی صحبت کنید که چه مقدار سرمایه دارید و چه مقدار برای پروژهتان نیاز دارید.»
وی همچنین درباره تبادل ایده گفت: «با اینکه میتوانید ایدههاتان را در چند صفحه و به شکل خلاصه شده در دسترس سرمایهگذار قرار دهید، اما بهتر است پیچینگ را حضوری انجام دهید، زیرا سرمایهگذارها بیشتر از اینکه بخواهند درباره ایده شما بدانند، میخواهند خود شما را بشناسند و بدانند که میتوانند با شما کار کنند و ارتباط برقرار کنند یا نه؟»
میلر ادامه داد: «وقتی برای پیچینگ میروید، فقط درباره پروژه توضیح ندهید. بلکه درباره خودتان هم صحبت کنید. صحبتهایی خیلی کوتاه اما شامل نکتههای اساسی، مانند اینکه اولین تجربه کاری شماست یا نه؟ در بخش مستند فعالیت داشتهاید یا نه؟ چون برای کسی که به حرفهای شما گوش میکند، مهم است که بداند با چه کسی طرف است و باید چه سطح توقعی از شما داشته باشد.»
این تهیهکننده در ادامه در مورد دزدیده شدن ایدهها در پیچینگهای خصوصی، گفت: «همه نگران دزدیده شدن ایدههایشان هستند، برای حل این مشکل باید در یک پروژه تا حدی پیش بروید که مالکیت زیادی در آن داشته باشید و دیگران نتوانند از آن استفاده کنند.»
وی در پایان با بیان اینکه همیشه آمادگی حضور در پیچینگهای حضوری و بینالمللی را داشته باشید، تاکید کرد: «همیشه در پیچینگ یادداشتهای کوتاهی از چیزی که میخواهید بگویید، نوشته و به همراه داشته باشید. اگر همه متن را روی کاغذ بنویسید، نمیتوانید ارتباط خوبی با فرد مقابلتان برقرار کنید.»
در لابهلای این برنامه کسانی که پروژههای خود را آماده کرده بودند، ارائه دادند و از میلر راهنماییهای بسیاری گرفتند، عدهای هم به طرح سوالاتی در زمینه پیچینگ پرداختند که میلر با حوصله و شوخی و حتی گاهی با استفاده از برخی کلمات ساده فارسی جواب آنها را داد.
انتهای پیام/