دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش میدانی از سرگردانی مردم در پردیس ملت

«لطفا صدای ما را برسانید»/ وقتی مخاطبان فیلم فجر ناامید می‌شوند

روند نامناسب و اخلال در سایت پیش فروش جشنواره‌ فیلم فجر که از جمعه گذشته آغاز و باعث شد بسیاری از علاقه‌مندان نتوانند بلیت تهیه کنند، همچنان مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما را نگران کرده است.
کد خبر : 153749

به گزارش گروه فرهنگی آنا از ایسنا؛ برخی خریداران بلیت‌های جشنواره‌ فیلم فجر که موفق شده‌اند با وجود اختلالات کم سابقه در سایت ‌پیش‌فروش، ثبت نام داشته باشند، طبق اس ام اسی که از جشنواره‌ فیلم فجر دریافت کردند 5 و 6 بهمن ماه به پردیس ملت مراجعه کردند تا بلیت‌هایشان را دریافت کنند.



برخی از مخاطبان که موفق به ثبت نام شده‌اند و برای‌شان اس ام اس آمده است از روند خریدشان راضی نیستند و در این میان عده‌ای هم که موفق به ثبت نام نشده بودند برای اینکه حضورا پیگیر خرید بلیت باشند به پردیس ملت آمده بودند که حضورشان نتیجه‌ای نداشت چون فقط کسانی می‌توانستند وارد محوطه‌ داخلی پردیس شوند که اس ام اس از جشنواره داشتند.


بسیاری از حاضران در پردیس ملت اظهار امیدواری کردند در پی ناهماهنگی که در پیش فروش اینترنتی بلیت جشنواره فیلم فجر بوجود آمد «در جشنواره امسال شاهد فروش بلیت در بازار سیاه نباشیم چون سایت امسال واقعا وحشتناک بود.»


یکی از مخاطب‌هایی که برای دریافت بلیت به پردیس ملت مراجعه کرده بود، در حالی که اعتراض خود را با صدای بلند مطرح می‌کرد، گفت: «لطفا بنویسد تا صدای ما را بشنوند، مشکلات زیادی در پیش فروش بلیت‌های جشنواره‌ی فجر امسال داشتیم. مثلا سینما پردیس «ملت» که من قصد خرید بلیت‌های آن را داشتم، خیلی زود پُر شد. سایت پیش فروش هم مشکلات زیادی داشت و فقط دو روز منتظر بودیم، سایت باز شود و در نهایت هیچ پاسخی از آن دریافت نکردیم. من سه بلیت مثلا چهار نفری می‌خواستم اما فقط توانستم برای دو نفر بلیت تهیه کنم!»



یکی دیگر از مراجعان هم با اعتراض گفت: «چرا اموری را در دست می‌گیرند که از انجام آن ناتوان هستند. ما نه می‌توانیم سینمایی را که می‌خواهیم انتخاب کنیم و نه حتی تعداد افراد را و این برای جشنواره‌ امسال فاجعه است.»


متقاضی دیگری که با دریافت پیامک به سینما پردیس ملت مراجعه کرده بود، ‌گفت: «من از جمعه 8 صبح تا 10 شب پای کامپیوتر بودم و فقط توانستم یک سانس را رزور کنم که آن هم در اینجا هیچ ارزشی ندارد. سایت امسال برای ثبت نام کاملا افتضاحِ افتضاح بود!»


علاقه‌مند دیگری هم که در پردیس ملت حاضر بود، گفت: «من از 26 دی‌ماه که ثبت نام شروع شد از ساعت 7:45 صبح پای سیستم بودم و دیروز تا ساعت 8 شب همچنان این کار را ادامه دادم. از ساعت 9 صبح هم در اینجا ایستاده‌ام، این همه ما را در برف و سرما نگه داشتند اما در نهایت نتوانستیم آن چیزی که می‌خواهیم را بخریم.»


یکی دیگر از افرادی که در سینما پردیس ملت حاضر بود، اظهار کرد:‌ «من 48 ساعت برای خرید بلیت بیدار بودم! این برای جشنواره امسال فاجعه است.»



یکی دیگر از همشهریان تهرانی با بیان اینکه ما 48 ساعت پای سایت بودیم و پس از آن برای ما یک پیامک بدون ساعت آمد، گفت: «من مخاطب هر ساله جشنواره هستم و هر روز، چهار فیلم می‌بینم مگر می‌شود یک دفعه این همه مخاطب پیدا شود؟! تاکنون جشنواره با چنین مشکلی روبرو نبوده است. مطمئنا در روزهای آغازین جشنواره شاهد راه افتادن بازار سیاه فروش بلیت فیلم‌های جشنواره هستیم. محال است جشنواره به یک باره این همه مخاطب داشته باشد که ما حتی نتوانیم ثبت نام کنیم.»


وی ادامه داد: «من هر سال دو سری بلیت چهارتایی می‌گرفتم ولی امسال حتی نتوانستم آن سینماهایی که می‌خواهم را انتخاب کنم. این مشکلات غیرعادی است و باز هم می‌گویم که مطمئنا در روزهای آتی در کنار سانس‌های اکران شده فیلم‌ها، شاهد بازارسیاه هستیم. سال گذشته دانشجویان تئاتر می‌توانستند بلیت دریافت کنند و اگر بلیت را نمی‌خواستند آن را با همان قیمت دولتی به سایرین می‌فروختند ولی امسال حتی این امکان هم نیست. یعنی حتی برای دانشجویان هم بلیتی در نظر گرفته نشده است، مراحل ثبت نام سایت به بدترین شکل ممکن انجام شد.»


یک خانمی هم که به همراه یکی از بستگان خود برای دریافت بلیت به سینما پردیس ملت مراجعه کرده بود، گفت: «من هفت یا هشت سال است در جشنواره شرکت می‌کنم اما امسال برای دریافت بلیت و ثبت نام با مشکلات زیادی روبرو بودیم و می‌توانم بگویم فاجعه بود. سایت از هشت صبح که باز شد اصلا بالا نمی‌آمد و این روال تا آخر شب ادامه داشت. ما از همان لحظات ابتدایی در سایت بودیم اما نمی‌توانستیم صندلی و سانس مورد نظر خود را انتخاب کنیم و دائما خطا می‌داد که سانس و جایی که می‌خواهید پُر شده است. جالب این است که هیچ کسی هم اکنون در این مکان نیست که پاسخگوی حضور مردم باشد.»


یکی دیگر از افراد حاضر در سینما پردیس ملت با بیان اینکه وقت ملت برای مسوولان هیچ ارزشی ندارد، گفت: «متأسفانه آن صندلی‌ها و سانس‌هایی که می‌خواستند به دوستان و آشنایان خود دادند. در یک سایت دیگری بازار سیاه راه افتاده و حتی بلیت هم به مبلغ 300 هزار تومانی نیز خرید و فروش شد.»



او با اشاره به پیامکی که برای دریافت بلیت ارسال شده است، ادامه داد: «سیستم پیامک اصلا زمانبندی ندارد و برخی می‌توانند به راحتی برای همدیگر کپی کنند و بفرستند. واقعا برخی از افراد در این جشنواره حضور دارند که اصلا مردم برایشان مهم نیستند و حتی به خودشان زحمت نمی‌دهند و اینجا نمی‌آیند که ببینند مردم در این سرما با چه مشکلاتی روبرو هستند.»


این مخاطب سخنانش را ادامه داد: «در سایت جشنواره‌ی فجر زده‌اند که 15 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند آیا امکان این را دارند که به همه آن‌ها بلیت بدهند؟! در حالی که ما در همین اولین روز که اینجا حاضر هستیم، نمی‌توانیم سینماها و سانس‌های مورد نظر خود را با آن تعدادی که می‌خواهیم انتخاب کنیم. آن‌ها چگونه می‌خواهند فردا و پس فردا پاسخگوی مردم باشند.»


یکی دیگر از افرادی که در سینما پردیس ملت حاضر بود و بلیت‌های خود را دریافت کرد، وقتی از او درباره مشکلات می‌پرسیم، مطرح کرد: «کاملا با مشکل روبرو بودم و حتی نتوانستم آن سانس‌هایی که می‌خواستم را انتخاب کنم. اولویت من یک گروه دیگری بود ولی به دلیل اینکه امسال این چنین با مشکل ثبت نام روبرو شدیم، هر چه که بود را انتخاب کردم.»


مخاطب میانسالی با بیان اینکه 12 سال است در جشنواره‌ی فجر شرکت می‌کند،ادامه داد: «آن چیزی که در سایت است، اینجا کاملا از زمین تا آسمان فرق می‌کند. حدودا پنج ساعت است که در سینما پردیس ملت معطل شدم. ثبت نام سایت کاملا افتضاح بود.»


مخاطب دیگری هم گفت: «من خودم چهار سال است که شرکت می‌کنم اما در چهار سال گذشته با چنین مشکلی روبرو نبودم. پدر من 20 سال در جشنواره فیلم فجر حضور می‌یافت اما امسال به خاطر این مشکلات جشنواره را تحریم کرد و اگر آن‌ها بخواهند این گونه پیش بروند، مخاطبان خود را از دست می‌دهند. من در سایت دیگری می‌دیدم که بلیت‌های جشنواره را ثبت نام می‌کنند و شاید همین امر منجر شود که بازار سیاه برای جشنواره امسال به راه بیفتد.»


در همین اولین روز دریافت بلیت جشنواره فیلم فجر به دلیل توزیع نامناسب و بد بلیت در لحظاتی بین برخی از مردم و افرادی که در گیشه حضور داشتند و بلیت را تحویل می‌دادند درگیری بوجود آمد.


یکی از متقاضیان خرید بلیت اینترنتی جشنواره گفت: «از ساعات آغازین فرایند بلیت فروشی در روز جمعه بارها برای خرید بلیت تلاش کردم و در نهایت به مرحله پرداخت می‌رسد اما در این مرحله سیستم خطا می‌دهد و از وجه بلیت از حساب بانکی کسر می‌شود و پس از حدود یک ساعت به حساب بازمی‌گردد.»


این متفاضی خرید بلیت جشنواره هنوز پیامکی جهت مراجعه حضوری برای خرید بلیت دریافت نکرده است.


محمد حیدری دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر هم در نشست اخیرش درباره‌ی وضعیت پیش فروش‌ها مورد پرسش قرار گرفت و گفت: «در این کشور اتفاقات زیادی می‌افتد ولی کسی عذرخواهی نمی‌کند ولی من بر خود لازم می‌دانم که از همه مردم و همچنین شهروندان تهرانی به خاطر مشکلات پیش آمده عذرخواهی کنم و همچنین عذرخواهی می‌کنم که با معذوریت مکانی روبرو هستیم.»


او ادامه داد: «برای این سامانه قصد داشتیم یک آورده جدید برای سینما بیاوریم و طی جلسات زیادی که در شش ماه اخیر داشتیم یکی از شرکت‌های معتبر به ما پیشنهاد داد و این مسئله توسط کارشناسان سینما، مدیرعامل خانه سینما و نیز شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما با تمام مشکلاتش در جلساتی بررسی شد اما متأسفانه در روز اول رونمایی با مشکل روبرو شدیم و دیدیم سرعت سامانه کُند است. با این حال ۱۵ هزار نفر ثبت نام کردند که از 5 بهمن ماه می‌توانند بلیت‌هایشان را تهیه کنند و در شهرستان‌ها هم از پنج‌شنبه امکان تهیه بلیت وجود دارد.»


حیدری درباره سهمیه دانشجویی و نبود تخفیف برای بلیت‌ها اظهار کرد: «با توجه به قیمت‌هایی که در کشور وجود دارد آنچه برای بلیت تعیین کرده‌ایم رقم معقولی است اما ظرفیت صندلی‌هایمان بیش از ۹ هزار نفر نیست و این تعداد برای علاقه‌مندان به جشنواره پاسخگو نیست. همچنین امسال سه میلیارد تومان کمک نقدی برای نمایش فیلم‌ها به استان‌ها داده‌ایم که امیدواریم دیگر مردم هم در شهرهای مختلف از این امکان استفاده کنند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته