دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 بهمن 1395 - 17:49
زهرا احمدی پور:

انسجام و رونق اقتصادی، در گرو گردشگری داخلی است/ عمده ثمره بعد از برجام در سازمان میراث فرهنگی بوده است

اولین نشست خبری رئیس سازمان میراث فرهنگی با موضوع «تاثیرات برجام بر روند فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی» امروز 5 بهمن‌ماه برگزار شد.
کد خبر : 153575

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی با تسلیت درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «اگر قرار باشد درباره ایران توضیحی ارائه کنیم، باید بگوییم آنچه در کشور مورد توجه است، این است که ایران سرزمینی متمدن و کشوری با تمدن طولانی است که هیچ‌گاه این مسیر دچار انقطاع نشده است. ایران سرزمین متمدن است و این موضوع چه در ابعاد جغرافیایی و چه انسانی فضایی را خلق کرده که جلوه‌هایی از رنگ، آهنگ و تفاوت‌هایی را در بردارد.»


وی اظهار کرد: «برای اینکه سرمایه‌دار در قالب تولید ثروت و اینکه قدرتی خلق کند که اثرگذار باشد، باید به وزن ژئوپلتیکی تبدیل شود. «آنچه در قالب این سابقه تمدنی و این تنوع داریم مجموعه‌فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی را ایجاد کرده است که در قالب تولید قدرت ملی برای این کشور در طول ادوار تاریخی نقش‌آفرینی کرده‌اند. سرمایه ما برای تولید قدرت ملی همین تنوعی است که در سرزمین ایران داریم؛ برای اینکه این سرمایه‌ها در قالب تولید ثروت بتواند قدرت اثرگذار خلق کند، باید به وزن ژئوپلتیکی تبدیل شود و برای این کار باید از توان مدیریتی کشور استفاده کرد تا ظرفیت‌ها و فرصت‌های بالقوه به فرصت‌های بالفعل تبدیل شود.»


وی ادامه داد: «منزلت ایران در جنوب غرب آسیا پوشیده نیست، ولی متاسفانه ما وارد پروژه ناخوشایند ایران‌هراسی شدیم و به خاطر آن کشور نتوانست از این منزلت بهره ببرد تا مناسبات منطقه‌ای را ساماندهی کند و وقتی دستگاه دیپلماسی توانست مدیریت بحرانی‌ترین پرونده‌های هسته‌ای را به خوبی به سرانجام برساند، پروژه ایران‌هراسی با شکست مواجه شد و ایران توانست ضمن اینکه حق هسته‌ای را به رسمیت شناساند، مناسبات جدیدی را به جهان تعریف کرد. ایران بدون اینکه نظام وارد مشکل و جنگ شود از این پرونده خارج شد و بازتعریف جدیدی را از تاسیسات خود در عرصه بین‌المللی رقم می‌زند. ما شاهد تصویرسازی رعب‌آور درباره ایران نیستیم و حتی نشریات بین‌المللی دنیا در سال 2016 ایران را به عنوان مقصد جذاب و امن در گردشگری معرفی کرده و برخی دیگر ایران را اولین سرزمین مقصد دانستند که این امر نشان از تصویرسازی مناسب از ایران است.»


تمرکز بر بوم‌گردی


احمدی‌پور با تاکید بر ایجاد اشتغال پایدار کرد: «من سعی می‌کنم در زمینه اشتغال پایدار از صنایع‌دستی و گردشگری و ظرفیت‌های میراث فرهنگی استفاده ببرم. ما در کنار اشتغال پایدار باید با تمرکز بر بحث بوم‌گردی، فرصت‌هایی ایجاد کنیم که اقتصاد در قالب نواحی محلی توسعه پیدا کند و خانواده‌ها در آن سهیم شوند و در مقابل مهاجرت معکوس داشته باشیم. چرا که با این روش بحث آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.»


وی درباره نظارت بر بخش گردشگری چین نیز عنوان کرد: «تعاملی با وزارت امورخارجه چین انجام شد و دعوتنامه‌ای به وزیر گردشگری چین فرستادم که در زمانی که به ایران سفر می‌کنند، درباره نوع گردشگری گردشگران چینی صحبت کنیم. این کشور ظرفیت‌های مناسبی برای گردشگری ایجاد کرده است. دولت درصدد است تسهیلات روادید را فراهم کند. البته ما در حال‌حاضر با 37 کشور روادید داریم که مدت آن از 15 روز به 90 روز افزایش پیدا کرده و برای ورود گروهی گردشگران نیز در حال مذاکره هستیم. گردشگری جزو اولویت‌های دولت است و ما تلاش می‌کنیم که ورود گردشگران را تسهیل کنیم.»


سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل


رئیس سازمان میراث فرهنگی در سخنانش با اشاره به این‌که عمده ثمره بعد از برجام در سازمان میراث فرهنگی بوده است به ورود گردشگران خارجی برای ساخت هتل تاکید کرد و در ادامه گفت: «حدود 20 هیات برای سرمایه‌گذاری هتل‌ها به ایران آمدند و نشست‌هایی برگزار کردند و قرار است طی 3 هفته گذشته هم تعدادی دیگر از سرمایه‌گذاران خارجی به ایران بیایند. مذاکره جدی با استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی را در دستور کار قرار دادیم که بیشترین سرمایه‌گذاری از سوی کشور فرانسه است.»


بودجه سازمان هزار میلیارد است


وی درباره بودجه سازمان نیز عنوان کرد: «سازمان میراث فرهنگی در استان‌ها، پایگاه‌ها و ادارات خود به طور کلی 8600 نیرو دارد که در 3 حوزه تخصصی فعالیت دارند. بودجه این سازمان 1000 میلیارد تومان است. البته من موفقیت را محصول بودجه نمی‌دانم، چون معتقدم موفقیت سازمان در گروی همکاری همگان است.»


احمدی‌پور درباره کنوانسیون 2017 گفت: «9 بهمن‌ماه افتتاح کنوانسیون را خواهیم داشت. ما سعی کردیم اجازه دهیم بخش‌خصوصی از توان خود استفاده کند و میزبانی را برعهده گیرد. دولت در حال ایجاد تسهیلات است و ما هم تلاش کرده‌ایم تا این برنامه با کیفیت مناسبی برگزار شود. شرایط به گونه‌ای طراحی شده که راهنمایان گردشگری به عنوان سفیران فرهنگی به کشورهایشان بازگردند.»


وی درباره مرمت عمارت مسعودیه نیز عنوان کرد: «دادگاه درخصوص این بنای تاریخی اول اسفندماه برگزار می‌شود و ما ادله کافی جمع کرده‌ایم که شرایط مناسبی در دادگاه داشته باشیم.»


رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره گردشگری داخلی نیز عنوان کرد: «اینکه مقاصد متنوع سفر را برای گردشگران داخلی ایجاد کنیم، موضوعی است که باید براساس سنخیت بسته‌ها و ظرفیت‌های اقامتی انجام شود. 31 استان ظرفیت مناسبی دارند و در ایام نوروز می‌توانند فرصت میزبانی گردشگران را داشته باشند. ستاد در حال بررسی است که بسته‌های نوروزی آماده کند و پیشنهادهای متنوع‌تری نسبت به سال‌های گذشته ارائه نماید. سازمان معتقد است هرچه گردشگری داخلی رونق پیدا کند، رونق اقتصاد و زمینه انسجام نیز بیشتر خواهد شد و در این صورت قطعا به شناخت بیشتری از کشور دست پیدا می‌کنیم و در نهایت تعلق‌خاطر افراد هم نسبت به میراث فرهنگی بیشتر می‌شود.»


وی درباره ایمنی بناهای تاریخی چون موزه عباسی و موزه فرش، تصریح کرد: «دولت کارگروهی تشکیل داد که در آن تکلیف بناهای تاریخی روشن شود. در جلسه این کارگروه قرار شد تمام بناهایی که ممکن است دچار بافت فرسوده شده باشند و یا از قدمت طولانی برخوردار باشند، مورد صیانت و نگهداری قرار گیرند. ما نیز دستورالعمل‌هایی به کل استان‌ها برای حفاظت از بناهای تاریخی فرستادیم.»


رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به انتقاد خبرنگاران مبنی‌بر اینکه کشور پیشرو به عنوان سرمایه‌گذار اول در ساخت هتل‌ها چه کشوری است، گفت: «در بررسی ظرفیت‌ها با استفاده از ثمرات برجام، همراهی کشورهایی که تا به امروز مخالف ما بودند را شاهد بودیم و اینکه عملا همکاری مشترک در پرونده‌هایی چون ثبت آثار در یونسکو را خواستار هستند. تاخیر در مدت زمان سرمایه‌گذاری از زمان تفاهم و آغاز کار تا اجرا پروسه‌ای زمان‌بر است و قرارداد برای اینکه به زیرساخت تبدیل شود و بعد به بهره‌برداری برسد، نیاز به زمان دارد. بنابراین ما سعی کردیم زمان را تا حدممکن طولانی نکنیم. در این میان کشور ترکیه از کشورهای پیشنهاد دهنده برای ساخت هتل است، اما چون هنوز با هم به توافق نرسیده‌ایم، نمی‌توانیم آن را به عنوان سرمایه‌گذار اول معرفی کنیم. ضمن اینکه هیچ سرمایه‌گذاری تا تمام ابعاد سرمایه‌گذاری را نسنجد، سرمایه‌اش را در کشوری نمی‌برد. البته ما با رفع محدودیت‌های بانکی سرعت بیشتری به کارها داده‌ایم. »


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته