دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 بهمن 1395 - 15:29

دیوان عالی بریتانیا: برگزیت باید به تصویب پارلمان برسد

بر اساس حکم جدیدی که از سوی دیوان عالی بریتانیا صادر شده است، رفراندوم جدایی این کشور از اتحادیه اروپا، برای اجرایی شدن ابتدا باید به تصویب پارلمان برسد.
کد خبر : 153527

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، دیوان عالی بریتانیا روز سه شنبه با صدور حکمی ترزا می، نخست‌وزیر این کشور را موظف کرد قبل از آغاز رسمی خروج این کشور از اتحادیه اروپا، موافقت پارلمان را کسب کند.


عالی‌ترین نهاد قضایی بریتانیا این استدلال را که تراز می می‌تواند به سادگی از اختیارات اجرایی‌اش برای استناد به ماده 50 معاهده لیسبون و آغاز مذاکرات دو ساله برای جدایی استفاده کند، رد کرده است.


اما دیوان در عین حال این استدلال را نیز رد کرده که پارلمان‌های بریتانیا در ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز که به آنها تفویض اختیار شده، قبل از استناد به ماده 50 توسط دولت، باید موافقت خود را اعلام نمایند.


دیوید نوبرگر، رئیس دیوان عالی بریتانیا که با 8 رای در برابر 3 رای این حکم را صادر کرده گفت: «رفراندوم جدایی دارای اهمیت سیاسی بالایی است، اما قانون پارلمان که آن را اجرایی کرده، نگفته است که در نتیجه این رفراندوم چه اتفاقی باید بیافتد.»


وی افزود: «بنابراین هرگونه تغییری در قوانین برای اثر بخشیدن به رفراندوم جدایی باید تنها به شیوه ای صورت گیرد که قانون اساسی بریتانیا اجازه آن را صادر کرده که از جمله آن شیوه ها، تصویب یک قانون در پارلمان است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب