دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 بهمن 1395 - 14:18

بازگشت تکنیک غرق مصنوعی/ مجلس سنا رئیس جدید سیا را تایید کرد

4 روز پس از برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، نامزد مورد نظر او برای تصدی پست ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مورد تایید مجلس سنا قرار گرفت.
کد خبر : 153482

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، قرار بود روز جمعه هفته گذشته همزمان با بررسی صلاحیت نامزد‌های وزارت امور خارجه و دفاع، مایک پمپئو نامزد تصدی سازمان سیا نیز مورد بررسی مجلس سنا قرار گیرد؛ اما نگرانی برخی از سناتورهای دموکرات درباره برنامه احتمالی پمپئو مبنی‌ بر بازگشت تکنیک غرق مصنوعی برای اخذ اعتراف از متهمان و همچنین گسترش رصد اطلاعاتی شهروندان از سوی او، باعث شد تا اخذ رأی اعتماد برای پمپئو به تعویق بیفتد.


پس از بررسی صلاحیت پومپئو 66 سناتور از او حمایت و 32 سناتور دیگر به او رأی منفی دادند. به جز سناتور راند پال، سناتور متنفذ جمهوری‌خواه، دیگر سناتورهای مخالف، همگی از حزب دموکرات بودند. پس از اینکه رأی لازم برای تصدی پمپئو کسب شد، او در کاخ سفید و در حضور مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری سوگند خورد.


برخی از سناتورها معتقدند که پمپئو 53 ساله اراده لازم برای جلوگیری از اجرای تکنیک‌های سخت‌گیرانه بازجویی را ندارد. این تکنیک‌ها به ویژه تکنیک غرق مصنوعی در دولت جرج بوش و پس از وقایع 11 سپتامبر از سوی ماموران امنیتی دولت آمریکا در بازجویی از متهمان حمله به برج‌های تجارت جهانی مورد استفاده قرار گرفت.


پمپئو در پاسخ به نگرانی‌های کمیته امنیتی مجلس سنا گفت که او انعطاف لازم برای تغییر در برخی سیاست‌ها تحت شرایطی خاص را دارد. او گفت «من با مشاوران مختلفی در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ام؛ به ویژه در این باره که آیا دستورالعمل‌های موجود در ارتش آمریکا توان لازم برای جمع‌آوری اطلاعات و حمایت از کشور را دارد یا خیر.»


دونالد ترامپ در ایام کارزار انتخاباتی وعده داده بود تکنیک غرق مصنوعی و حتی مواردی شدیدتر از این تکنیک را بازگرداند.


ران ویدن سناتور دموکرات برای بیش از یک ساعت در مجلس سنا علیه پمپئو سخنرانی کرد. او گفت: «پاسخ‌های پمپئو نمی‌تواند ما را از اینکه تاکتیک‌های سخت‌گیرانه بازجویی به سیا بازنگردد، مطمئن سازد.» ویدن در این سخنرانی به یادداشت پمپئو در سال گذشته اشاره کرد که در آن خواستار بازگشت تکنیک‌های سخت‌گیرانه بازجویی، شنود تلفنی و رصد اطلاعاتی شهروندان شده بود. او پمپئو را متهم کرد که می‌خواهد روش‌های مشابه جدیدی را به کار گیرد.


ران پال، سناتور مخالف پومپئو از حزب جمهوری‌خواه معتقد بود که پمپئو می‌تواند وضعیت نگران کننده رصد اطلاعاتی در آمریکا را تشدید کند. او صراحتا به خبرنگاران گفت که به ریاست پمپئو بر سازمان سیا رأی منفی داده است.


با وجود این، اکثر سناتورهای متنفذ حزب جمهوری‌خواه در کمیته امنیتی سنا به پمپئو رأی مثبت دادند.


سناتور جان مک کین که پیش‌تر نقش مهمی در تصویب قانونی برای ممانعت از اجرای تکنیک‌های سخت‌گیرانه بازجویی داشته است از پمپئو حمایت کرد. او گفت «من دلیلی برای ابراز تردید نسبت به سخنان پمپئو نمی‌بینم. من کاملا از او حمایت می‌کنم. باید به او اجازه کار بدهیم. البته باید دقیقا نیز بر کار او نظارت داشته باشیم تا مطمئن شویم که از قانون تبعیت می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب