دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سردرگمی در مواجهه با «سار»

کمپانی کیپلار آیاکلار ترکیه با دو اثر نمایشی «سار» و «تو ماهی نیستی» در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. این کمپانی اولین اثر نمایشی خود را با عنوان «سار» روز گذشته در تالار سایه تئاتر شهر به اجرا درآورد.
کد خبر : 153331

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، با ورود به سالن نمایشی، مخاطبان و علاقه‌مندان به تماشای نمایش «سار» با صفحه کاغذی بزرگی روبرو شدند که بر روی صحنه پهن شده بود. با استقرار مخاطبان بر روی صندلی‌ها، اجرای نمایش کوتاه «سار» آغاز شد. از آنجا که این اثر نمایشی بدون کلام بود و پیش از اجرا هیچ بروشور و اطلاعاتی درباره موضوع نمایش به مخاطبان داده نشده بود، تماشاگران این اثر در مواجهه با آن دچار سردرگمی شدند و نتوانستند داستان پر پیچ و خم این اثر نمایشی را دریابند.


این نمایش که با تکیه بر موسیقی اجرا می‌شد علی‌رغم انتظار تماشاگران، نتوانست با مخاطب خود ارتباطی برقرار کند و حتی این امر در تشویق‌هایی که در پایان اجرا برای گروه نمایشی داشتند نیز کاملا مشهود بود.


از آنجا که مخاطبان این اثر ذهنیتی نسبت به موضوع و داستان این نمایش نداشتند و البته اجرای گروه ترکیه‌ای نیز بیانگر داستان ارائه شده نبود، در پایان اجرا هر یک از مخاطبان درباره آنچه از این اثر برداشت کرده‌اند به گفت‌وگو پرداختند. برخی از مخاطبان شکل دادن و مچاله کردن کاغذ پهن شده بر روی صحنه را به مثابه مشکلات اجتماعی و رویارویی انسان امروز با آن انگاشته بودند که هیچ تناسب و مطابقتی با مضمون اصلی نداشت. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که این اثر نتوانست با تماشاگران ارتباط برقرار کند و مفهوم اصلی را به آن‌ها انتقال دهد.


در خلاصه داستان نمایش «سار» آمده است که این اثر روایت‌گر دو دوست است که از بچگی همسایه بودند و با هم در استامبول بزرگ شدند و هم اکنون در دهه سوم زندگی خود خاطرات و مشاهدات را با هم مرور می‌کنند. آن‌ها از موسیقی، حرکت و کاغذ برای کاویدن رویاهای خود استفاده می‌کنند و از آینده‌شان سوال می‌پرسند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته