دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سرمایه گریزی در بازار سرمایه / افزایش 45 واحدی شاخص کل در روزی کم حجم

افزایش 45 واحدی در حالی در پایان معاملات امروز در کارنامه روزانه شاخص کل بورس تهران به ثبت رسید که گزارش های 9 ماهه نیز توان ایجاد تحرک جدی در بورس را ندارد. به نظر می رسد تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازارهای رقیب بورس مانند طلا بیش تر شده است و روند فرار سرمایه از بورس می تواند در چنین شرایطی بیش از پیش تشدید شود.
کد خبر : 153183

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، کاهش حجم معاملات و روند نزولی قیمت سهام اکثر شرکت های بورسی باعث شده است که سرمایه های بورس به سمت بازارهای رقیب مانند ارز و طلا سوق داده شوند.


از سوی دیگر پیش بینی می شود که با شروع به کار ریاست جمهوری آمریکا قیمت طلا و فلزات اساسی با افزایش روبرو شود. بر اساس تحقیقات انجام شده رابطه معکوسی میان قیمت طلا و میزان محبوبیت رئیس جمهوری آمریکا وجود دارد؛ همچنین با توجه به اعتراضات گسترده علیه ترامپ می توان چنین انتظار داشت که قیمت طلا در کوتاه مدت و میان مدت با سرعت بیشتری افزایش یابد. این موضوع می تواند فرار سرمایه ها از بورس به سمت بازاری مانند طلا را نیز افزایش دهد.


شمارش معکوس برای بازگشایی نماد برخی شرکت های بزرگ مانند بانک ملت و مپنا نیز شروع شده است و انتظار می رود طی روزهای آینده نماد بانک ملت با اعلام گزارش عملکرد 9 ماهه، باز شود. باز گشایی این نمادها می تواند رونق وحجم معاملات بورس را تقویت کند اما این افزایش معاملات لزوما به معنی رشد شاخص کل نخواهد بود و با توجه به شرایط بحرانی بانک های کشور و مشکلاتی که در صورت های مالی آنها بوجود امده است انتظار کاهش شدید سهام بانک ها دور از انتظار نیست.


آمار روزانه بورس


شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 45 واحدی روی رقم 79 هزار و 263 واحد ایستاد.


شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 57 واحدی به عدد 15 هزار و 557 واحد دست یافت. امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 111 واحدی عدد 87 هزار و 25 واحد را به نمایش گذاشت.


شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 63 واحدی، به عدد 56 هزار و 529 واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 75 واحدی به عدد 167 هزار و 181 واحد دست یافت.


بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 57 واحد، فولاد خوزستان با 36 واحد و خدمات انفورماتیک با 8 واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت و نماد معاملاتی سه شرکت ایران خودرو با 17 واحد، ایران ترانسفو با 12 واحد و پالایش نفت بندرعباس با 11 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.


طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌ های گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، تراکتورسازی ایران، سیمان بجنورد، ملی صنایع مس ایران، کارت اعتباری ایران کیش، پتروشیمی فناوران، سیمان غرب، سیمان خزر، الکتریک خودرو شرق، سرمایه گذاری صنعت بیمه، سرمایه گذاری توسعه شهری توس گستر، مران و توسعه فارس، گلوکوزان، قند نیشابور و سرمایه گذاری ساختمان ایران از سوی مقام ناظر بازار بازگشایی شد و در مقابل نماد معاملاتی شرکتهای سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، فنرسازی خاور و قند مرودشت متوقف شدند.


بازارهای جهانی نیز بعد از وقفه ای کوتاه فعالیت خود را از سر گرفته و در همان دقایق ابتدایی قیمت طلا و فلزات اساسی با رشد قیمت مواجه و نفت عملکرد پر نوسانی را به نمایش گذاشت.


به این ترتیب قیمت جهانی هر انس طلا با رشد 4 دلار و 32 سنتی به 1214 دلار رسید، هر بشکه نفت برنت نیز با افت 7 سنتی به 55 دلار و 44 سنت رسید. در بازار فلزات اساسی قیمت هر 5 فلز کلیدی مس، سرب، روی، نیکل و آلومینیوم افزایش یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته