دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جبار آذین، منتقد سینما در گفت‌وگو با آنا:

عملکرد سفارشی هیات انتصاب، اعتبار جشنواره را خدشه‌دار می‌کند/ اعتبار منتقدان بالا می‌رود

جبار آذین، منتقد سینما با انتقاد از رویکردهای اجرایی در جشنواره فیلم فجر که منجر به حذف جلسات نقد و بررسی بعد از اکران فیلم‌ها شده، با استفاده از ترکیب «جشن‌پاره» به جای «جشنواره»، اعتبار جشنواره فیلم فجر را زیر سوال رفته توصیف کرد.
کد خبر : 152893

جبار آذین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «در واقع یکی از تاثیرگذارترین و تعیین‌کننده‌ترین عناصر سینمایی هر کشور، منتقدان هستند. در کشور ما هم منتقدان حرفه‌ای با توجه به جایگاه و تاثیرگذاری بر روند سینمای ایران مورد توجه و عنایت سینماگران و مردم قرار دارند.»


نقش تاثیرگذار منتقدان در مناسبات سینمایی


وی در ادامه گفت: «استفاده از منتقدان و نظرات کارشناسانه آن‌ها در رشد و تکامل امور سینمایی امری ضروری و شایسته است. این به معنای آن نیست که از منظر حقوقی و قانونی، منتقدان باید در هر حرکت دولتی و ارگانی رسمی و تشریفاتی سینما حضور رسمی داشته باشند. آن‌چه حضور و فعالیت منتقدان را در این عرصه مشروع می‌نماید، حضور اجتماعی و نقش تاثیرگذار آن‌ها در روند مناسبات سینمایی است.»


آذین معتقد است: «به همین علت منتقدان می‌توانند با ارائه آرا و نظرات خود نقش تاریخی و اجتماعی خویش را در عرصه سینما ایفا کنند. اما عملکرد سفارشی هیات انتصاب، اعتبار این جشنواره را خدشه‌دار کرده است.»


نگران ارزیابی فیلم‌های سفارشی نباشید


این منتقد در ادامه گقت: «منتقدان بابت حضور قانونمند خود در ارزیابی فیلم‌های سفارشی نگران نباشند. آن‌ها به سیاق هر ساله نظرات حرفه‌ای خود را همچنان از طریق رسانه‌های مردمی به جامعه انتقال می‌دهند. در دوره‌های پیشین این جشنواره، گروهی از منتقدان کشور با هماهنگی مسئولان جشنواره متصدی برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها بوده‌اند ولی به دلیل برخی عملکردهای غیرحرفه‌ای و نسنجیده، مورد انتقاد و اعتراض جامعه منتقدان قرار گرفتند.»


آذین اظهار داشت: «نپذیرفتن اداره این جلسات در این دوره، می‌‌تواند به اعتبار روزافزون منتقدان بیانجامد. به عبارتی سازمان سینمایی و جشنواره‌چی‌ها(!) چیزی را از منتقدان دریغ نکرده‌اند. در واقع این منتقدان هستند که با حفظ استقلال خود، نظرات درست خود را دریغ کرده‌اند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته