دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1395 - 12:58

مذاکرات آستانه از فردا آغاز می شود/ آمریکا هیأتی اعزام نمی‌کند

فردا (دوشنبه) و از ساعت 1 ظهر ( به وقت محلی) مذاکرات حل بحران سوریه در پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.
کد خبر : 152887

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روزنامه رای‌الیوم، هیات ایرانی به ریاست حسین جابری انصاری، معاون وزیر امور خارجه ایران در آستانه حضور دارند و شب گذشته (شنبه) نیز هیات نظامی معارضان سوری به ریاست محمود علوش به همراه تعداد زیادی از مشاوران حقوقی وابسته به هیات عالی مذاکرات ریاض وارد پایتخت قزاقستان شدند. به‌گفته برخی منابع، هیات معارضان بیش از 40 نفر است و گفته شده که جبهه جنوبی وابسته به ارتش آزاد نیز به مذاکرات پیوسته‌ است.


علاوه بر این، هیات دولت سوریه به ریاست بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد و عضویت احمد عرنوس مشاور، احمد کزبری عضو پارلمان، ریاض حداد سفیر سوریه در مسکو، امجد عیسی و اسامه علی و حیدر علی احمد به‌عنوان دیپلمات و نیز چند افسر امنیتی و نظامی، قرار است تا ساعتی دیگر به آستانه برسند.


استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به مذاکرات و تعدادی از دستیارانش بامداد امروز (یکشنبه) وارد آستانه شدند و هم‌زمان با این تحولات، اتحادیه اروپا اعلام کرد قصد دارد در سطح سفیر در مذاکرات آستانه مشارکت داشته باشد.


رای‌الیوم نوشت: «طبق جدول کاری اعلام شده، جلسه افتتاحیه ساعت 1 ظهر (به وقت محلی/ 7 صبح به وقت دمشق) با سخنان نور سلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان آغاز می‌شود. او در سخنرانی آغازین، به هیات‌های شرکت‌کننده در مذاکرات آستانه خیر مقدم می‌گوید. سپس روسای برخی هیات‌ها سخنرانی کوتاهی خواهند کرد. بعد از این سخنرانی‌ها، مشارکت‌کنندگان در نشست استراحت می کنند.»


طبق برنامه، نخستین جلسات مذاکره میان هیات دولت سوریه و هیات معارضان مسلح به صورت غیرمستقیم آغاز می‌شود. دی‌میستورا و رمزی عزالدین رمزی معاونش، وظیفه انتقال صحبت‌ها میان دو هیات را برعهده دارند.


رای‌الیوم می‌نویسد: «از طرف ترکیه سیدات اونال، معاون وزیر امور خارجه ترکیه به همراه نماینده سازمان اطلاعات و نماینده ریاست ستاد ارتش این کشور حضور خواهند داشت. همچنین از طرف روسیه الکساندر لافرنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه در روند صلح در سوریه و میخائیل باگدانف، معاون وزیر امور خارجه وارد قزاقستان شده‌اند.»


همچنین وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که هیاتی را به قزاقستان اعزام نمی‌کند، بلکه سفیرش در این کشور به نمایندگی از آمریکا در نشست آستانه حضور خواهد داشت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته