دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1395 - 16:06
شورای تحول علوم انسانی تصویب کرد:

سرفصل‌های رشته هنرهای تجسمی در مقطع دکتری

در جلسه 130 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی سرفصل‌های رشته هنرهای تجسمی در مقطع دکتری تصویب شد.
کد خبر : 152653

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که در غیاب دکتر حداد عادل و به ریاست دکتر سید حمید طالب‌زاده دبیر این شورا برگزار شد، سرفصل‌ها و برنامه درسی رشته هنرهای تجسمی در مقطع دکترا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


در ابتدای این جلسه، دکتر مجید سرسنگی رئیس کارگروه هنر و معماری شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در تشریح این برنامه درسی گفت: «هنرهای تجسمی به عنوان یک شاخه تأثیرگذار هنر هم در آفرینش تحولات اجتماعی و هم در انتقال و حفظ پیام این تحولات نقش وافر و بسزایی داشته‌اند.»


او با تشریح تاثیر برخی زیرمجموعه‌های هنرهای تجسمی از قبیل مجسمه‌سازی افزود: «در جریان انقلاب اسلامی مشاهده کردیم که این هنرها چه نقش مهمی دارند.»


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با ابزار تأسف نسبت به تأخیر در راه‌اندازی مقطع تحصیلات تکمیلی در این رشته درسی، اهتمام به هنر متعهد و اسلامی ایرانی را اصلی‌ترین رویکرد در تدوین این برنامه درسی عنوان کرد.


در ادامه جلسه نیز دکتر حسن بلخاری عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به کمبود مباحث نظری در زمینه هنرهای تجسمی گفت: «سرفصل‌های تدوین شده که در دست بررسی قرارگرفته با توجه به این کمبود تدوین‌شده است.»


او افزود: «هر چند در برخی از منابع شرعی نوعی مخالفت با هنرهای تجسمی به چشم می‌خورد، اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، آفرینش آثار فاخر هنری به بهترین نحو حامل پیام‌های ارزشی انقلاب اسلامی بودند، به نظر می‌رسد در این زمینه محتاج به یک نگرش نوین هستیم.»


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: «هر چند در نگاه اول به نظر می‌رسد که هنرهای تجسمی ره‌آورد آشنایی ایرانیان با غرب در طول این دو قرن اخیر است، اما مکتب نقاشی قهوه‌خانه‌ای و ده‌ها نمونه از این دست نشان می‌دهد که کشورمان در این زمینه نیز دارای سابقه درخشانی است.»


در ادامه جلسه اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: دقت در انتخاب منابع درسی، معطوف بودن برنامه‌ریزی درسی به مباحث نظری و اجتناب از پر رنگ شدن مباحث عملی به اقتضای دوره تحصیلات تکمیلی، در نظر گرفتن توانایی‌های فردی داوطلبان ورود به این مقطع تحصیلی، توجه به تفاوت فلسفه هنر با سایر شاخه‌های فلسفه، بررسی نمودهای فرهنگ اسلامی و شیعی در آثار هنری بر جای مانده از تمدن اسلامی، تألیف منابع درسی کارآمد و به‌روزرسانی شده برای استفاده در این مقطع تحصیلی و بررسی تأثیر مکاتب فلسفی و عرفانی در آفرینش‌ها هنری.


در نهایت کلیات رشته درسی هنرهای تجسمی در مقطع دکترا به تصویب اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید و تصویب برنامه تفصیلی به اعمال اصلاحات مورد نظر شورا در متن برنامه مشروط شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب