دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 بهمن 1395 - 12:17
در برنامه سرزمین ما مطرح شد؛

جز حرکات نمادین برای کاهش آلودگی هوا چه کرد‌ه‌‌ایم؟/اهواز در صدر کلانشهرهای آلوده جهان

آلودگی هوا در کلانشهرهای ایران موضوعی است که سال های متمادی گریبانگیر مردم شده و به نظر کارشناسان استقرار صنایع آلاینده و استفاده از خودروهای شخصی که بعضا بی کیفیت هستند، از جمله عوامل آلودگی هوا به شمار می‌آید.
کد خبر : 152323

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی سرزمین ما، برنامه این هفته به مناسبت روز هوای پاک، 29 دی ماه به آلودگی هوا در کلانشهرهای ایران اختصاص داشت. محمد بختیاری، ایده‌پرداز پویش مردمی سه شنبه‌های بدون خودرو با حضور در برنامه، با بیان اینکه این طرح را از اواسط آذر سال 94 به منظور کاهش آلودگی هوا در کشور در شبکه‌های مجازی به صورت گسترده اطلاع‌رسانی کرده است، اظهار کرد:‌ یک سال از اجرای این طرح می‌گذرد و هم اکنون 182 شهر به این پویش پیوسته‌اند.


وی با بیان اینکه این طرح را ابتدا از خود و خانواده‌ام آغاز کردم، گفت:‌ در ابتدا طرح امری نمادین بود اما پس از آن تلاش کردیم تا مطالبه‌گری انجام دهیم و مردم را به استفاده نکردن از خودروهای شخصی تشویق کنیم. استفاده از خودروهای مشارکتی و دوچرخه و همین طور خرید اینترنتی از جمله مواردی بود که ما در این طرح آن را دنبال می‌کنیم.


استفاده تبلیغاتی از پویش‌های محیط زیستی ممنوع


در ادامه محمد کوشافر، عضو هیات مدیره جمعیت پیام سبز اصفهان طی تماس تلفنی با بیان اینکه این طرح هم اکنون در اصفهان هم در حال اجرا است، عنوان کرد: اقدامات باید عملیاتی آغاز شود و این که توقع داشته باشیم با دوچرخه سواری آلودگی هوا به زودی رفع شود منطقی به نظر نمی‌رسد.


عضو هیات مدیره جمعیت پیام سبز اصفهان با اشاره به اینکه باید از فرهنگ‌سازی‌های زیست محیطی استقبال شود، اظهار کرد: ‌البته ما اعتقاد داریم باید به شاخص‌ها و روش‌های دیگر هم به منظور کنترل آلودگی هوا توجه شود و این گونه نباشد که تنها جنبه‌های تبلیغاتی این پویش زیست محیطی را برجسته کنیم و به موضوعات دیگر توجه نداشته باشیم.


به گفته وی ورود مدیران به این کمپین امری موفقیت آمیز به حساب می‌آید اما نباید دعوت به این کمپین تنها به عنوان یک حرکت نمادین باقی بماند و از دیگر روش‌ها به منظور کاهش آلودگی هوا غافل شد.


کوشافر با طرح این سوال که باید دید جز حرکت‌های نمادین برای کاهش آلودگی هوا چه اقدامات دیگری انجام شده است، گفت:‌ دلایل آلودگی هوا در کلان شهرها فرآوری آلاینده به همراه بارگذاری بیش از حد توان سرزمین است اگر چه امروز تنها به روی فرآیند فناوری آلوده کننده هوا توجه شده است.


هوای اهواز در صدر شهرهای آلوده جهان


هژبر کیانی، دبیر استانی شبکه ملی محیط زیست خوزستان در تماس تلفنی با برنامه با بیان اینکه بر اساس رتبه‌بندی سازمان بهداشت جهانی اهواز جزء آلوده‌ترین کلان شهرهای جهان است،‌ تصریح کرد: در سال 91 و در سال‌های بعد هم این موضوع توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شد.


وی در توضیح علت آلوده بودن هوای اهواز گفت:‌ اقدامات موثر برای حذف آلاینده‌ها انجام نمی‌شود فعالیت صنعت نفت و پتروشیمی و وجود تاسیسات نفتی علت اصلی آلودگی هوا در خوزستان و به خصوص شهر اهواز است.


وی تصریح کرد: البته نباید ریزگردها را هم فراموش کنیم در حالی که هورالعظیم به کانون اصلی ریزگردها تبدیل شده است. در سال 95، 106 روز هوای ناسالم و 11 روز هوای خطرناک برای شهر اهواز به ثبت رسیده است.


کیانی غلظت آلودگی هوا و وجود آلاینده‌ها را عاملی برای تشدید بیماری سرطان در شهر اهواز دانست و گفت: بر اساس آمار هلال احمر آمار افرادی که در این شهر سرطان گرفته‌اند از 233 نفر به بالای 5 هزار نفر رسیده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا و وجود غلظت آلاینده‌ها عاملی اصلی و موثری برای به وجود آمدن بیماری سرطان است.


وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی می‌تواند در کاهش آلودگی هوا در استان خوزستان موثر باشد، توضیح داد: کاهش صنایع آلاینده در استان خوزستان و همچنین رها سازی آب در تالاب هورالعظیم که امروز خشکیده است می‌تواند در کاهش آلودگی هوا در این استان موثر باشد.


افزایش 10درصدی دوچرخه سواری در اراک


در ادامه بختیاری، ایده‌پرداز پویش سه شنبه‌های بدون خودرو با بیان اینکه از سال گذشته استفاده از دوچرخه در شهر اراک با افزایش 10 درصدی روبرو بوده است، عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان محیط زیست 52 درصد از آلودگی هوا در اراک ناشی از صنایع آلاینده و 48 درصد ناشی از خودروها و همچنین ریزگردهای تالاب میناب است.


وی با بیان اینکه وارد کردن بی‌شمار خودروها ساخت پل‌های زیرگذر و تقاطع‌های غیر هم سطح عاملی است که باعث می‌شود مردم به سمت استفاده از خودروهای شخصی تشویق شوند، گفت: نبود خطوط بهره‌برداری برای دوچرخه سواری، توجه نکردن به عابران پیاده، وضعیت نامناسب حمل ونقل عمومی از جمله عواملی است که بر تشدید آلودگی هوا دامن می‌زند.


نقش پر رنگ حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا


حمید طراوتی دبیر استانی شبکه ملی محیط زیست در خراسان رضوی با اشاره به اینکه سه شنبه‌های بدون خودرو در مشهد هم اجرا می‌شود، گفت:‌ این اقدام حرکت نمادین خوبی است اما در اصل باید به وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی توجه شود. تا زمانی که به حمل و نقل عمومی توجه نکنیم دعوت مردم به استفاده نکردن از خودروهای شخصی امری بیهوده است.


به گفته وی ورود بی‌شمار خودروهای فاقد کیفیت و نامحدود بودن پلاک کردن خودرو از جمله عواملی است که باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود.


در پایان بختیاری با بیان اینکه امروز بیشتر صنایع در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس تعبیه شده است، گفت:‌ شاید وجود صنایع در این استان‌ها عامل اصلی آلودگی هوا در این کلان شهرها باشد. مردم در بقیه شهرها به دلیل نبود کار مجبور به مهاجرت به این استان‌ها می‌شوند و این خود عامل دیگری است که به آلودگی هوا دامن می‌زند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته