دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد:

روایت قائم‌مقام حزب اعتماد ملی از قولی که آیت‌الله هاشمی درباره بعد از انتخابات 96 داد/ اولویت شماره یک ما در انتخابات آتی آقای روحانی است

قائم‌مقام حزب اعتمادملی از قولی سخن گفت که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جریان دیدار اخیر با این حزب، درباره ایام بعد از انتخابات 96 داد.
کد خبر : 152193

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در نشست خبری حزب متبوعش که صبح امروز ـ 30 دی ماه ـ در محل این حزب برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سازوکار اصلاح‌طلبان برای معرفی کاندیدای مجلس خبرگان به منظور انتخاب فردی به عنوان جانشین مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در این مجلس گفت:‌ قطعا اصلاح‌طلبان هم برای این منظور وارد عمل خواهند شد و گزینه خود را معرفی خواهند کرد اما تاکنون اقداماتی در این زمینه صورت نگرفته است.


کاندیدای اصلاحات برای جانشینی آیت‌الله هاشمی


وی ادامه داد: زمانی که موعد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان مشخص شود اصلاح‌طلبان نیز گزینه نهایی خود را برای حضور در انتخابات معرفی خواهند کرد و تا آن زمان منتظر نظر شورای نگهبان و مجلس خبرگان برای فراهم‌سازی مقدمات انتخابات خواهیم ماند.


منتجب‌نیا در پاسخ به پرسش دیگری درباره اختلاف حزب اعتماد ملی با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت:‌ بخشی از این اختلافات ناشی از سازوکارهای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است. ما معتقدیم حضور احزاب باید در شورای سیاست‌گذاری پررنگ‌تر باشد و مشکلات ما با شورای سیاست‌گذاری مربوط به مسائلی است که در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی پیش آمد. آنچه مورد نقد ماست مربوط به سازوکار نقش اعضا در شورای سیاست‌گذاری است.


ماجرای استعفاها در اعتماد ملی


وی با اشاره به مسئله استعفای خود که اخیرا در رسانه‌ها مطرح و سپس توسط خود وی تکذیب شد نیز افزود: با توجه به رابطه ما با شورای عالی سیاست‌گذاری و نظرات متعددی که در درون حزب وجود داشت،‌ اختلافاتی پیش آمد که نباید علنی و رسانه‌ای می‌شد اما متأسفانه شاهد آن بودیم که رسانه‌ها آن را مطرح کردند و به آن دامن زدند. در پی همین مسئله من از آقای کروبی خواستم تا چاره‌اندیشی کنند و شاید به نتایج بهتر و مطلوب‌تری برسیم. ایشان به این نتیجه رسیدند که استعفا دهند و دبیرکل جدیدی به عنوان جایگزین معرفی شود تا دیگر شاهد بروز مشکلاتی از این قبیل در شورای مرکزی نباشیم و خلأ حضور ایشان به دلیل حصر مانع از پیش‌برد برنامه‌های حزبی نشود.


قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی ادامه داد: بعد از اعلام استعفای ایشان جلسه شورای مرکزی حزب تشکیل شد و همگی به اتفاق به رد استعفای ایشان رأی دادند و قرار بر این شد تا همگی بمانیم و با وجود عدم حضور آقای کروبی امور حزبی را پیش ببریم و برای حل اختلافات چاره‌اندیشی کنیم.


منتجب‌نیا در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تأثیر فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر آرای حجت‌الاسلام روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو گفت:‌ حضور یا عدم حضور آقای هاشمی قطعا در سیاست‌‌گذاری‌های کشور اثرگذار خواهد بود اما تأثیر این اتفاق بر آرای روحانی بستگی به شیوه مدیریتی ایشان و دولت یازدهم دارد.


وی تأکید کرد:‌ در صورتی که دولت عملکرد مطلوبی داشته باشد، از فقدان آیت‌الله هاشمی می‌توان برای افزایش آرای آقای روحانی بهره‌ برد.


منتجب‌نیا با اشاره به رقم بی‌ساقه حضور افراد در تشییع آیت‌الله هاشمی که بعد از تشییع امام (ره) بیشترین حضور افراد را در آن شاهد بودیم، گفت:‌ می‌توان از این حضور بی‌سابقه و از این میزان اقبال عمومی در جهت افزایش آرای آقای روحانی نیز بهره برد و این به شیوه مدیریتی دولت بستگی دارد.


وی در پاسخ به پرسشی درباره معرفی مسعود پزشکیان به عنوان کاندیدای گروهی از اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: ‌اینها گمانه‌زنی افراد و برخی گروه‌هاست و تا این لحظه مجامعی که حمایت نهایی اصلاح‌طلبان از کاندیدای نهایی را اعلام می‌کنند حتی نسبت به آقای روحانی نیز اعلام نظر نکرده‌اند چه رسد به کاندیدای دیگری.


قائم‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی تأکید کرد: اولویت شماره یک ما در انتخابات پیش‌رو آقای روحانی است ضمناً هنوز جلسه تصمیم‌گیری برای حمایت از ایشان تشکیل نشده است.


چگونگی ارتباط حزب با کروبی


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آمادگی خود برای پذیرش پست دبیرکلی گفت: این حزب شناسنامه‌اش به نام آقای کروبی ثبت شده است و زمانی که آقای کروبی تصمیم‌ بر تأسیس این حزب گرفتند دو مسئولیت مهم خود را که رهبری به ایشان سپرده بود کنار گذاشتند و حزب اعتماد ملی را تأسیس کردند تا به ملت ایران خدمت کنند که الحق چنین نیز کردند. از این جهت دبیرکلی حزب سمتی است که برای آقای کروبی تعریف می‌شود و من به عنوان قائم‌مقام ایشان به دلیل محدودیت‌های مربوط به حصر وظایف خود را ایفا خواهم کرد.


منتجب‌نیا درباره روابط و انجام مکاتبات با دبیرکل این حزب گفت: 11 سال است که در این مقام قرار دارم و همواره با آقای کروبی در موضع یکسانی قرار داشتم و هیچ‌گاه اختلاف نظری با ایشان نداشتم.


وی ادامه داد: بعد از حصر ایشان محدودیت‌هایی در مراودات ما ایجاد شد که البته به معنای بروز اختلافات نبود و در مسأله اختلافات اخیر درون حزبی نیز بعد از ارسال پیغام به ایشان در نامه‌ای که خطاب به ما نوشتند مشخص شد هیچ‌گونه اختلافی با ایشان ندارم و مکاتبات ما با ایشان طبق روال طبیعی و مرسوم انجام می‌گیرد.


وی درباره سازو کار رابطه خود با حجت‌الاسلام مهدی کروبی گفت:‌ برخی از پیام‌ها و درخواست‌های ما از طریق نامه و به واسطه خانواده ایشان منتقل می‌شود و بخش دیگری به صورت شفاهی به ایشان اعلام می‌شود و ایشان نیز درباره آنها اعلام نظر می‌کنند، با این حال اساس‌نامه حزب اعتماد ملی ادامه فعالیت را برایمان آسان کرده است چرا که قائم مقامی دبیرکلی را برای مواقعی چون شرایط فعلی که دبیرکل در حصر اجباری قرار دارد، پیش‌بینی کرده است.


امیدواریم شاهد حضور زنان در انتخابات 96 باشیم


منتجب‌نیا در پاسخ به پرسشی درباره حضور کاندیدای زن در اردوگاه اصول‌گرایان و اقدام اصلاح‌طلبان در این زمینه گفت:‌ حضور کاندیدای زن در انتخابات مسئله مهمی است و باید تا جایی که می‌توانیم زنان را نیز در لیست‌های انتخاباتی خود قرار دهیم و این مسئله ای است که من در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی بر آن تأکید داشتم که چرا به حضور 30 درصدی زنان در لیست‌های انتخاباتی‌مان اکتفا کنیم و معتقد بودم باید حضور زنان را به 50 درصد افزایش داد. با این حال مطابق آنچه در قانون اساسی آمده است در انتخابات ریاست جمهوری فرد مورد صلاحیت باید از معیار رجل سیاسی بودن برخوردار باشد که ما معتقدیم این عبارت مخصوص مردان نیست و زنان را نیز در بر می‌گیرد اما اصول‌گرایان و شورای نگهبان تاکنون آن را نمی‌پذیرفتند اما این تغییر در رویکرد شورای نگهبان و بیان تفسیر جدیدی از رجلیت مسأله‌ای است که جای امیدواری را در دل‌ها ایجاد کرده است و ما نیز امیدواریم شاهد حضور زنان در انتخابات پیش رو باشیم.


قولی که آقای هاشمی داد


منتجب‌نیا درباره ساختار تحزب و ضعف‌های آن در ایران گفت: وضعیت احزاب در ایران بر اساس اساس‌نامه و مرام‌نامه آنها مشخص شده است ما نیز در سال 84 در مرام‌نامه خود ساختار و برنامه‌ها و اهداف حزبی خود را مطرح کردیم و آن را مبنای توسعه سیاسی در کشور می‌دانیم.


وی ادامه داد: در دیدار اخیر خود با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره اهمیت تحزب گفت‌وگو کردیم. ایشان تأکید داشتند توسعه بدون تحزب معنا ندارد و ادامه دادند که قول می‌دهم بعد از انتخابات 96 که نسبت به آن نگران بودند شخصا وارد صحنه شوم و چندین حزب قدرتمند را تأسیس کنیم تا تحزب در ایران توسعه یابد.


مصائب اعتماد ملی


قائم‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی درباره مسائل و مشکلاتی که طی این سال‌ها با آن دست و پنجه نرم‌ کرده‌اند، گفت:‌ از سال 88 تا 92 و بعد از حادثه جمع‌آوری و ضبط اموال و اسناد این حزب برگزاری جلسات آنها ممنوع شد.


وی ادامه داد: در سال 92 و با روی کار آمدن دولت یازدهم محدودیت‌های مربوط به این حزب از بین رفت و برگزاری جلسات آنها از سر گرفته شد.


وی تأکید کرد: طبق آمار منتشر شده از حضور احزاب در انتخابات ریاست جمهوری پیشین حزب اعتماد ملی از بیشترین حضور تشکیلاتی در ستاد آقای روحانی در شهرهای مختلف برخوردار بوده است که نشان از حضور حزبی قدرتمند این تشکل اصلاح‌طلب دارد.


تشکیل کمیته تعامل حزب با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان


منتجب‌نیا درباره برنامه‌های این حزب با شورای عالی اصلاح‌طلبان گفت:‌ شب گذشته در جلسه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی مقرر شد کمیته تعاملی به منظور توسعه همکاری‌های این تشکل با شورای عالی تشکیل شود و آقای گرامی‌مقدم به عنوان عضو ثابت و رئیس این کمیته در غیاب بنده با شورای عالی اصلاح‌طلبان در ارتباط باشد و حضور فعالی در شورا داشته باشیم و از مواضع حزب اعتماد ملی دفاع کند.


وی تأکید کرد: هدف از انجام این کار آن است که جایگاه احزاب را در شورای عالی اصلاح‌طلبان حفظ کنیم چراکه در صورت حذف احزاب، وحدت میان این جریان‌ سیاسی حاصل نخواهد بود.


برگزاری کنگره در آستانه انتخابات 96 را صلاح نمی‌دانیم


منتجب‌نیا درباره برگزاری کنگره عمومی حزب اعتماد ملی گفت: ما به دلیل مشکلاتی چون حصر دبیرکل از برگزاری کنگره در موعد مقرر عقب مانده‌ایم و در شرایط نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری برگزاری کنگره را صلاح نمی‌دانیم.


وی ادامه داد: احتمالا بعد از انتخابات ریاست جمهوری کنگره را برگزار خواهیم کرد.


قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های این حزب برای انتخابات شوراها گفت: ما معتقدیم دو انتخابات مهم و حساس داریم، یعنی ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا که همزمان برگزار می‌شوند.


وی افزود: انتخابات شوراها در شهرهای بزرگ تا حد زیادی تحت تأثیر عوامل سیاسی است اما در شهرها و مناطق کوچک‌تر عوامل قومیتی مؤثر خواهد بود؛ با این حال ما باید در هر دو انتخابات سرمایه‌گذاری کنیم.


انتظارات حزب اعتماد ملی از ریئس جمهوری


منتجب‌نیا در بخش پایانی نشست خبری این حزب گفت:‌ خواست حزب اعتماد ملی رفع حصر محصوران است که آقای روحانی وعده آن را نیز در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال 92 داده بودند و گلایه و خواست ما از ایشان این است که هر چه سریع‌تر برای رفع حصر اقدام کنند، تا این سه عزیز به آغوش جامعه بازگردند و جامعه از فواید حضور آنها بهره‌مند شود.


وی با اشاره به گشایش در فضای سیاسی کشور در زمینه داخلی و خارجی بعد از انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری گفت:‌ هر چند برای این فضا باید از ایشان تقدیر و تشکر کرد اما انتظار داریم بهای بیشتری به احزاب سیاسی داده شود چراکه توسعه سیاسی بدون حضور احزاب غیرممکن خواهد بود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ‌از نمایندگان مجلس نیز می‌خواهیم قانونی که در مجلس ششم درباره ارائه یارانه به احزاب سیاسی طبق آیین‌نامه‌ای مقرر شده بود را اعمال کنند تا مشکل مالی احزاب برطرف شده و از طرفی دیگر از بروز انحراف احزاب به دلایل مالی جلوگیری شود.


منتجب‌نیا با اشاره به اینکه «در سالگرد اجرای برجام قرار داریم»، گفت: کاری نکنیم که در کنار بدعهدی آمریکا مشکلات بزرگتری برای کشور ایجاد شود ما باید تلاش کنیم مشکلات رفع شود نه آنکه به تکثیر مشکلات دامن بزنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته