دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رشد 1 درصدی شاخص کل در هفته پایانی دی ماه

انتشار گزارش های 9 ماهه شرکت‌های بورسی که در برخی از موارد با تعدیل مثبت همراه بوده است، الزام صندوق‌های با درآمد ثابت برای سرمایه‌گذاری حداقل 5 درصدی در سهام و الزام شبه دولتی‌ها برای شفاف‌سازی اطلاعات مالی از سوی سازمان بورس از مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته جاری به حساب می‌آید.
کد خبر : 152124

به گزارش گروه اقتصادی آنا، در هفته کاری منتهی به 29 دی ماه 95 شاخص بورس تهران قسمتی از افت 5 هفته اخیر خود را جبران کرده و با 1 درصد رشد به 79382 واحد رسید. در همین مدت شاخص فرابورس نزدیک به 1.8 درصد افزایش را در کارنامه خود به ثبت رساند. لازم به ذکر است که ارزش کل معاملات بورس و فرابورس با 34 درصد رشد به 899 میلیارد تومان رسید و در میان صنایع مختلف خودروسازان بیشترین ارزش معاملات را به نام خود به ثبت رساندند. این موضوع به دلیل انتشار خبر تصمیم شرکت ایران خودرو مبنی بر فروش قسمتی از سهام زیر مجموعه‌های خود بوده است.


در جریان معاملات این هفته ایران خودرو با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس از تصمیم این شرکت برای واگذاری 16.6 درصد از سهام خود در شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو خبر داد که انتشار این خبر موجب رونق گرفتن معاملات و رشد ارزش سهام این شرکت شده است. همچنین شرکت پژو سیتروئن اعلام کرده که در سال میلادی گذشته 233 هزار دستگاه خودرو پژو تحت لیسانس این شرکت فرانسوی در ایران تولید شده که معادل 7 درصد کل تولید جهانی این شرکت بوده است.


اخبار مهم و تاثیر گذار بر بورس


بر اساس بخشنامه جدید گمرک، دستور وزیر اقتصاد مبنی بر اخذ مالیات علی‌الحساب از واردات به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده است. بنابراین دارندگان کارت‌های بازرگانی از این پس باید مالیات علی‌الحساب واردات قطعی کالا را به میزان 4 درصد مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی پرداخت کنند.


در گروه بانکی ها اصلاحیه بانک مرکزی به داد بانک هایی مانند ملت و تجارت رسید. با حذف برخی موارد اصلاحی مورد نظر بانک مرکزی در صورت‌های مالی سال 94 بانک‌های ملت و تجارت، زیان 1844 میلیارد تومانی بانک ملت به سود نزدیک به 39 میلیارد تومانی و زیان 3007 میلیارد تومانی بانک تجارت به زیان 473 میلیارد تومانی تبدیل شده است.


همچنین بانک مرکزی در اجرای بند 10 ابلاغیه ارزی معاون اول رئیس جمهوری ، ضوابط گشایش اعتبار اسنادی مدت دار حداکثر معادل 50 میلیون دلار صرفا برای هر واحد تولیدی موجود، بابت واردات کالا به سرزمین اصلی به منظور تکمیل و تجهیز خطوط تولید تا سقف سه سال با رعایت ضوابط و مجموعه مقررات ارزی را به بانک ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرده است.


این بانک با اصلاح دستورالعمل فعالیت شرکت‌های لیزینگ نیز اعلام کرده است که نرخ سود تسهیلات این شرکت ها نباید از 21 درصد تجاوز کند و بانک ها نیز نمی‌توانند در بیش از یک شرکت لیزینگ سهام داشته باشند.


همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سپرده‌گذاری ۲۶۰۰ میلیارد تومانی در صندوق پس‌انداز مسکن یکم، گفته‌ سال آینده بدون اتکا به بودجه دولت، ۷۸۰۰ میلیارد تومان در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌شود.


سازمان خصوصی سازی نیز با انتشار اطلاعیه ای از تسویه بدهی‌های خریدار سهام کنترلی شرکت مخابرات ایران و انصراف این سازمان از فسخ قرارداد منعقده خبر داده است. ماه گذشته این سازمان با توجه به عدم ایفای تعهدات قرارداد از جانب خریدار بلوکی سهام شرکت مخابرات ایران، قرارداد معامله تاریخی مخابرات را فسخ شده اعلام کرده بود.


از سوی دیگر در بازار ارز شاهد کاهش 3 درصدی قیمت ارز در بازار بودیم. درپی اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه دولت به دنبال افزایش نرخ ارز برای افزایش درآمدهای خود نیست و ابراز امیدواری نسبت به ثبات نرخ ارز در بازار؛ دلار در بازار با افت 3.2 درصدی به 3804 تومان رسیده است. سکه بهار آزادی طرح جدید نیز 0.8 درصد افت داشته و به یک میلیون و 183 هزار تومان رسیده است. رشد 2.1 درصدی بهای جهانی طلا دلیل افت کندتر بهای سکه نسبت به دلار بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته