دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1395 - 14:21

محمدرضا داورزنی: استویچف هفته آینده به ایران می آید/ مربی تیم ملی تا دو هفته دیگر مشخص می شود/ تجارت پسرم به فدراسیون و تیم ملی ارتباطی ندارد

رئیس فدراسیون والیبال گفت: استویچف هنوز جزو گزینه های ما برای هدایت تیم ملی والیبال است و به همین منظور او هفته آینده به ایران می آید تا مذاکرات را جدی تر پیگیری کنیم.
کد خبر : 151960

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا،محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال در نشست خبری خود در مورد آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال گفت:‌ «ما درک می‌کنیم که همه هواداران و مردم ایران با توجه به اینکه والیبال ایران هم اکنون روند رو به رشدی دارد نگران انتخاب سرمربی تیم ملی باشند اما همه مطمئن باشند که ما هم برنامه‌های خودمان را داریم و مذاکرات پی در پی را با مربیان مختلف انجام داده‌ایم.»


وی افزود: «والیبال ایران در سال 2017 مسابقات و برنامه‌های بسیار زیادی دارد. ما مسابقات آسیایی و جهانی را در پیش رو داریم به همین منظور باید در انتخاب مربی نهایت دقت را داشته باشیم تا تیم ملی علاوه‌ بر موفقیت در این رویدادها در المپیک 2020 هم جزو چهار تیم اول باشد. ما بعد از المپیک وضعیت تیم ملی و «لوزانو» را آسیب‌شناسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که تیم ملی نیازمند تغییر و تحول است. به همین منظور باید مربی هدایت تیم را برعهده بگیرد که از مربیان تراز اول والیبال دنیا باشد. ما حدودا 10 الی 15 مربی باشگاهی و ملی را در لیست اولیه خود قرار داده‌ایم و با همه آنها وارد مذاکره شدیم. برخی از مربیان تمایل حضور در کشوری غیر از کشور خودشان را نداشتند به همین دلیل باید توافق دو طرفه انجام می‌شد ما باید به این موضوع توجه می‌کردیم که مربی چه شرایطی برای آمدن به ایران را دارد و قرار است چه برنامه‌هایی را برای تیم ملی پیاده کند.»



رئیس فدراسیون والیبال در ادامه عنوان کرد: «بسیاری از مربیانی که در لیگ‌های ترکیه و لهستان مشغول به فعالیت هستند تمایل دارند به ایران بیایند اما موضوع حائز اهمیت برای ما این است که مربی انتخاب شود که با اهداف ما هم‌خوانی داشته باشد. ما مذاکرات با مربیان مختلف را از 14 شهریور ماه شروع کردیم لیست اولیه ما شامل افرادی چون «رزنده» بود. او از همان ابتدا اعلام کرد که قصد خارج شدن از برزیل را ندارد گزینه بعدی «مکاچن» بود اما او هم تمایلی به حضور در ایران نداشت اما با وی مذاکره کردیم تا شاید نظرش عوض شود که نتیجه ای نداشت. با «گلن هوگ»، سرمربی سابق تیم ملی کانادا هم حرف زدیم. گزینه بعدی «آناستازی» بود ما با این مربی دو بار قبلا صحبت کرده بودیم و در این مرحله هم جزء لیست اولیه ما بود. «مندز» و «استویچیف» هم از مربیانی بودند که مورد نظر ما بود. «استویچف» چندین دوره قهرمانی باشگاه‌های جهان را در کارنامه‌اش دارد و در کار باشگاهی بسیار موفق بوده است. «دی جورجی» هم یکی دیگر از گزینه‌ها بود اما او اعلام کرد که با فدراسیون لهستان وارد مذاکره شده و باید جمع‌بندی نهایی را با آنها انجام دهد که در نهایت اعلام کرد که با این کشور به توافق رسیده و سرمربی لهستان شد.»


قرار است استویچف یکشنبه هفته آتی به ایران بیاید و تا روز جمعه هم عملکرد لیگ و بازیکنان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.به این ترتیب مربی که حتی در ابتدا تمایل نداشت با ما وارد مذاکره شود اما به دلیل پیگیری‌های ما حالا قرار است به ایران بیاید و نتیجه کلی را بعد از حضورش به ایران به ما اعلام کند

داورزنی با بیان اینکه کار مذاکره با مربیان دو ماه طول کشید، اعلام کرد: «هر کدام از مربیان که در لیست اولیه ما بودند به دلایل شخصی دعوت ما را رد کردند به همین منظور ما هم با خروج هر مربی یک مربی جدید به لیست‌مان اضافه می‌کردیم. یکی از گزینه‌های مربیگری برای ما «مندز» بود او تمایل زیادی برای همکاری با تیم ملی والیبال ایران را داشت اما به دلیل اینکه قراردادش تا سال 2019 بود به همین دلیل ما قبول نکردیم هدایت تیم ملی را به او بسپاریم.»


رئیس فدراسیون والیبال در مورد مذاکره با «آناستازی» و عدم قبول این مربی گفت:‌ «مذاکرات ما با «آناستازی» 40 روز طول کشید و در ابتدا با وکیل او صحبت کردیم اما بعد از مدتی از او خواستم که به صورت رو در رو با هم صحبت کنیم او از این موضوع استقبال کرد و ما چندین بار مذاکرات رودر رو داشتیم که او هم اعلام کرد جزئیات کار را با وکیلش ادامه دهیم. البته ناگفته نماند «آناستازی» در همان ابتدا شرط و شروطی هم داشت که بعد از مذاکره رو در رو شروطش را کمی تعدیل کردیم. با وکیل او در مورد مسائل مالی و پرداخت مالیات نیز صحبت کردیم اما در نهایت «آناستازی» با یکی از رسانه‌های خارجی مصاحبه کرد و اعلام کرد به پیشنهاد ایران فکر نمی‌کند. بعد از این موضوع بلافاصله با او تماس گرفتم و حتی در مکالمه‌ای که با این مربی داشتم اعلام کردم اگر بحث مالیات و مسائل مالی است بار دیگر با هم گفت‌وگو کنیم اما «آناستازی» اعلام کرد به دلایل شخصی ترجیح می‌دهد در کشور خودش بماند و طی مشورت‌هایی که با خانواده‌اش کرده آنها هم تمایلی نداشتند که وی خارج از کشورش فعالیت کند. با توجه به اینکه «آناستازی» علاوه‌بر والیبال یک کار تجارتی هم داشت به همین دلیل ترجیح داد که در کشور خودش بماند.»



وی در مورد «استویچف» که مهم‌ترین گزینه فدراسیون والیبال برای قبول مربیگری تیم ملی است، عنوان کرد: «همان طور که قبلا گفتم اولویت اصلی ما «استویچف» است ما از اوایل آذر ماه مذاکرات‌ را با او آغاز کردیم. اولین پیغامی که این مربی برای ما فرستاد این بود که تمایلی ندارد از اروپا خارج شود. او عنوان کرده بود قبلا تجربه حضور در ترکیه را داشته و با توجه به این که 500 کیلومتراز خانواده‌اش دور بوده و فرهنگ متفاوتی با مردمان آن کشور داشته ترجیح می‌دهد در اروپا بماند. اما من از او خواستم که وارد مذاکره شویم و با اسکایپ با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کردیم و حتی از او خواستم که با چند نفر دیگر در مورد وضعیت والیبال ایران مشورت کند و او هم با برخی از بازیکنان که هم‌وطنش بودند و در لیگ ایران بازی می‌کردند و همچنین ولاسکو مشورت کرد. بعد از آن گفت که باید شرایط بازیکنان تیم ملی را مورد ارزیابی قرار دهد و به همین منظور دو هفته از ما زمان خواست. بعد از این مدت استویچف تحلیل بسیار گسترده‌ای از وضعیت والیبال ایران را به ما ارائه داد و من هم برای او توضیح دادم والیبال ایران از چه شرایطی به این جایگاه رسیده است و بر این موضوع هم تاکید کردم که هدف آرمانی فدراسیون والیبال این است که تیم ملی در المپیک 2020 جزء 4 تیم اول باشد. ما شرطی را برای هیچ مربی نگذاشته‌ایم بلکه هدف خودمان را به آنها می‌گوییم والیبال ایران هم اکنون در رده هفتم جهان قرار دارد و چشم‌انداز ما این است که برای 4 سال آینده علاوه بر حفظ این جایگاه باید آن را هم ارتقاء دهیم.»


آناستازی اعلام کرد به دلایل شخصی ترجیح می‌دهد در کشور خودش بماند و طی مشورت‌هایی که با خانواده‌اش کرده آنها هم تمایلی نداشتند که وی خارج از کشورش فعالیت کند. با توجه به اینکه «آناستازی» علاوه‌بر والیبال یک کار تجارتی هم داشت به همین دلیل ترجیح داد که در کشور خودش بماند.

داورزنی گفت: «در مقابل این صحبت‌ها استویچف هم اعلام کرد فلسفه کار من موفقیت و پیروزی است من برای رسیدن به سکو می‌جنگم و با توجه به ارزیابی وضعیت تیم والیبال ایران نمی‌دانم که آیا می‌توانم این تیم را به سکو برسانم یا خیر. من در جواب به او گفتم والیبال ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد و شما نمی‌توانید تنها به عملکرد 14 بازیکن در طول یک سال بسنده کنید ما تیم‌های ملی امید، جوانان و بزرگسالان داریم که هر کدام در این چند سال اخیر رشد و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند دلایل شما برای من قابل قبول نیست و به همین خاطر از استویچف خواستم که به ایران بیاید و لیگ والیبال، امکانات فدراسیون و همچنین فضای عمومی کشور ما را از نزدیک ببیند که او به من اعلام کرد پدرش در بیمارستان است و باید به صوفیه برود. او تاریخ رفتنش را به من اعلام کرد و من هم در شهر صوفیه به او پیوستم ما دو جلسه سه ساعت و نیمه با هم داشتیم و تمام شرایط کلی والیبال ایران را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دادیم. در روز دوم هم مذاکراتی با او داشتم و باز هم تاکید کردم که فعلا از شما جواب نمی‌خواهم اگر به ایران می‌آیید آن وقت در مورد نتیجه مذاکرات صحبت می‌کنیم که خوشبختانه او هم دعوت ما را پذیرفت و قرار است یکشنبه هفته آتی به ایران می‌آید و تا روز جمعه هم عملکرد لیگ و بازیکنان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.به این ترتیب مربی که حتی در ابتدا تمایل نداشت با ما وارد مذاکره شود اما به دلیل پیگیری‌های ما حالا قرار است به ایران بیاید و نتیجه کلی را بعد از حضورش به ایران به ما اعلام کند.»


وی در مورد اینکه اگر استویچف باز هم جواب منفی داد گزینه بعدی فدراسیون چه کسانی است، اعلام کرد: «گزینه بعدی ما کولاکووبچ است در صورتی که استویچف پیشنهاد مربیگری ما را قبول نکند این مربی صربستانی هم به ایران می‌آید تا رودر رو مذاکرات را دنبال کنیم هر دو مربی کارنامه بسیار قابل قبولی دارند و امیدواریم که تا یک یا دو هفته آینده سرمربی تیم ملی مشخص شود. همچنین برنامه هایی از کولاکووبچ و بروتو و وبر خواسته بودیم.»


داورزنی با بیان اینکه در شرایط فعلی با مربیانی که وارد مذاکره شده‌ است به هیچ عنوان اختلاف نظر مالی ندارد، خاطر نشان کرد: «برای فدراسیون تنها موضوعی که فعلا اهمیت ندارد مسائل مالی است چرا که ما دو موضوع مهم را مد نظر داریم و آن هم این است که برنامه‌های مربیان مطابق با اهداف فدراسیون باشند و بتوانند تیم ملی را در المپیک 2020 جزء 4 تیم برتر کنند و دیگر اینکه آنها اجازه بدهند یک مربی ایرانی به عنوان دستیار در کنار تیم ملی باشد به هر حال این طبیعی است که مربیان روز والیبال دنیا بر روی دستیار و فیزیوتراپ خود حساس باشند ما هم این موضوع را مد نظر قرار داده‌ایم و از آنها می‌خواهیم که اجازه دهند مربیان داخلی درکنارشان باشند تا بتوانند از دانش آنها استفاده کنند.»


داورزنی همچنین در مورد کسب و کار پسرش مجتبی داورزنی و ارتباطش با برخی بازیکنان از جمله سعید معروف و تجارتی که آنها راه اندازی کردند،گفت: ‌«مسائل پسر من به فدراسیون والیبال و تیم ملی و حتی خود من ارتباطی ندارد. پسر من با چند تن از دوستانش به صورت شراکتی کافی شاپی را افتتاح کرده است و به دنبال کسب و کار است این موضوع مربوط به خودش است و ربطی به تیم ملی و فدراسیون ندارد و اگر کسی بخواهد این مسائل را با یکدیگر ادغام کند به چند جوان ظلم کرده است. افرادی که در این موضوع شک و شبهه دارند می‌توانند تحقیق کنند و حتی دستگاه نظارتی به این موضوع ورود پیدا کند تا جای هیچ گونه شبهه‌ای باقی نماند.»


داورزنی همچنین در پاسخ به این که وضعیت سیچلو در والیبال ایران به کجا می‌رسد، گفت:‌ «طبق قراردادی که با او داریم سیچلو تا یک سال دیگر در اختیار فدراسیون والیبال است و هم اکنون هم مانند قبل که کار تحلیل و آنالیزور بازیکنان را برعهده داشت هم اکنون در لیگ والیبال کلیه بازیکنان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بعد از آن هم به عنوان کمک یا سرمربی در یکی از رده‌های سنی از او استفاده می‌کنیم. اولویت فعلی فدراسیون این است که سیچلو مانند گذشته به ماموریت قبلی خود بپردازد.»



رئیس فدراسیون والیبال در خصوص موضع گیری سیاسی که به او منتسب شده است، گفت:‌ «در این 35 سال بدون اینکه به جناح سیاسی وابسته باشم کار اجرایی انجام دادم و اعتقادم بر این بوده که فردی که در کار اجرایی است به هیچ عنوان نباید فعالیت سیاسی داشته باشد. این طبیعی است که همه ما برای وحدت و اقتدار ملی تلاش می‌کنیم و علاقه‌مند هستیم که کشور ایران همیشه یکپارچه و متحد باشد اما اعتقاد من بر این است کسی که کار اجرایی می‌کند نباید درگیر مسائل سیاسی شود چرا که از هدف اصلی‌اش دور می‌ماند. چندی پیش دیدم اسامی اعلام شده و نام من هم جزء جناح خاصی بود که این موضوع را اکیدا تکذیب می‌کنم و همین جا به همه می‌گویم به هیچ جریان سیاسی وصل نیستم و تنها کار اجرایی خودم را انجام می‌دهم. به این موضوع هم به هیچ عنوان فکر نمی‌کنم که چه دولتی روی کار است و صرفا ماموریتی که دارم را انجام می‌دهم.»


مسائل پسر من به فدراسیون والیبال و تیم ملی و حتی خود من ارتباطی ندارد. پسر من با چند تن از دوستانش به صورت شراکتی کافی شاپی را افتتاح کرده است و به دنبال کسب و کار است این موضوع مربوط به خودش است و ربطی به تیم ملی و فدراسیون ندارد

داورزنی در پاسخ به خبرنگار آنا مبنی بر اینکه در این چند وقت برخی بازیکنان رفتار خوشایندی نداشتند، اعلام کرد: «اتفاقاتی که در لیگ رخ می‌دهد چند بخش دارد، تماشاگران، کادر فنی، بازیکنان و فدراسیون که هرکدام باید جداگانه بررسی شوند گاهی بحث اجرایی است و گاهی نوع نظارت و قضاوت مطرح می‌شود. در بسیاری از رشته‌های ورزشی نیازمند فرهنگ‌سازی برای تماشاگران هستیم و آنها به عنوان سرمایه‌های اصلی ورزش باید بدانند که هر رفتاری که برای تیم محبوبشان می‌کنند واکنشی در پی خواهد داشت.در مورد برخی بی نظمی ها فدراسیون مقصر است و ما باید دستگاه ویدیو چک را در همه شهرستان ها داشته باشیم تا درگیری ها و تنش هایی که به وجود می آید را به درستی با این دستگاه تشخیص دهیم و بعد از آن هم کمیته انضباطی به این موضوع ورود کرد، از طرفی باشگاه های ما هم باید رفتار بازیکنانشان را کنترل کنند، بازیکن ممکن است با کسب امتیاز هیجانات زیادی از خود نشان می دهد که باعث می شود هواداران تیم حریف واکنش نشان دهند. ما باید کار فرهنگ سازی را انجام دهیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته