دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1395 - 10:06

اوباما مجازات منبع اطلاعاتی ویکی لیکس را کاهش داد

رئیس‌جمهوری آمریکا، در یکی از آخرین تصمیمات خود، مدت مجازات حبس چلسی منینگ، عامل اصلی درز اطلاعات محرمانه دولت آمریکا به سایت افشاگر ویکی لیکس را کاهش داد.
کد خبر : 151842

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، باراک اوباما روز سه شنبه، با کاهش مدت مجازات حبس چلسی منینگ، تحلیلگر اطلاعاتی سابق ارتش آمریکا که عامل اصلی درز اطلاعاتی طبقه بندی شده در سال 2010 به گروه ویکی لیکس بود، موافقت کرد. این درز اطلاعاتی، بزرگترین افشای اطلاعات طبقه‌بندی در تاریخ ایالات متحده به شمار می‌رفت.


یک مقام کاخ سفید گفت، هیچ ارتباطی بین تخفیف مجازات چلسی منینگ و افزایش نگرانی دولت آمریکا در مورد اقدامات ویکی لیکس طی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا یا وعده جولیان آسانژ موسس ویکی لیکس مبنی بر اینکه در صورت آزادی منینگ، وی با استرداد خود به آمریکا موافقت خواهد کرد وجود ندارد.


منینگ از زمان ارائه بیش از 700 هزار سند، فایل ویدئویی، حساب‌های کاربری کابلی دیپلماتیک و جنگی دولت آمریکا به سایت ویکی لیکس، که به دلیل آن به 35 سال زندان محکوم شد، موضوع اصلی بحث‌های جهانی در مورد رازپوشی اسرار دولتی بوده است.


اوباما در یکی از آخرین تصمیمات خود قبل از ترک کاخ سفید، مدت مجازات حبس وی را از 35 سال به 7 سال کاهش داده و با این کار خشم برخی از جمهوری‌خواهان را برانگیخته است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته