محمد فرهادی: پیشنویس اقدام آموزش 2030 باید بازنگری شود/ قیداری: لزوم حضور در نهادهای بینالمللی برای تاثیرگذاری بر تصمیمات
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه گزارشی از روند اجرای سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد. در این گزارش به مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی در کمیته نظام مدیریت سند دانشگاه اسلامی اشاره و اقدامات این کمیته برای اجرای کامل این سند بررسی شد.
در ادامه جلسه بررسی پیشنویس "چارچوب اقدام آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران"در دستور کار قرار گرفت که دکتر دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در این زمینه گفت: «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه اساسی و خط مشی اصلی وزارت آموزش و پرورش است و هر برنامه دیگری درباره این سند و با رعایت جوانب دینی و قانونی اجرا میشود.»
پیشنویس چارچوب اقدام آموزش 2030 سند محسوب نمیشود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «از نظرات همه کارشناسان و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت در زمینه تدوین این چارچوب عملیاتی استقبال و استفاده میکنیم و بهتر است به جای رسانهای کردن مباحث علمی با رویکرد کارشناسی به آنها پرداخته شود.»
در ادامه دکتر سعدالله نصیریقیداری، دبیر کل کمیته ملی یونسکو درباره نحوه تدوین و پیشنویس چارچوب اقدام آموزش 2030 گفت: «همکاری علمی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی و سازمانهای بینالمللی دارای سابقه است. آنچه که از سوی کمیسیون ملی یونسکو تدوین شده است، چارچوب و برنامه اقدام ملی است و سند محسوب نمیشود.»
نصیریقیداری به برخی اقدامات دیگر کمیسیون ملی یونسکو اشاره کرد و گفت: «کمیته فرهنگی این کمیسیون وظیفه دارد تا مفاخر و مواریث فرهنگی تمدن اسلام و ایران را در سازمانهای بینالمللی ثبت کند و بر حفاظت از این میراث فرهنگی نظارت داشته باشد.»
او بر لزوم تأثیرگذاری در تصمیمات نهادهای بینالمللی و انعکاس دیدگاههای جمهوری اسلامی در تدوین اسناد بینالمللی تاکید کرد و افزود: «حتما باید در نهادهای بینالمللی حضور داشته باشیم تا بتوانیم بر این نهادها و تصمیمات آنها تاثیرگذار باشیم. همه ارتباطات و مبادلات با سازمان یونسکو باید صرفا از طریق این کمیسیون باشد.»
نصیریقیداری از رسانهها به دلیل انتشار اخبار مرتبط با این موضوع تشکر کرد و گفت: «تا موضوع کاملا در نهادهای مسئول و از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب نشود هیچگونه تعهدی برای کشور ایجاد نمیشود.»
مهدی نویدادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز بر مرجعیت "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" در حوزه تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: «آن بخش از پیشنویس چارچوب اقدام 2030 که به نظر ما با "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" تعارض دارد، قطعا اجرا نمیشود. کمیسیون به ریاست وزیر آموزش و پرورش و با عضویت 18 معاون وزیر و بر اساس مصوبه هیئت دولت این پیشنویس چارچوب اقدام را با لحاظنمودن همه نظرات و در رأس آنها دیدگاههای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب میکند.»
دکتر حسین کچوئیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر لزوم هوشیاری در تعامل و همکاری با نهادهای بینالمللی مانند یونسکو تاکید کرد و گفت: «این نهادهای بینالمللی با رویکردی خاص و عموما مغایر با اهداف انقلاب اسلامی شکل گرفتهاند.»
او بر نحوه تعامل قدرتهای جهانی و در راس آنها آمریکا با این نهادهای بینالمللی اشاره کرد و افزود: «برخی از تقابلها و مشکلات تاکتیکی آمریکا با نهادهایی مانند یونسکو نباید به همسویی این نهادها با نظام جمهوری اسلامی تعبیر و تفسیر شود. آنچه که برای نظام فرهنگی و علمی ما امروز اولویت دارد، اجرای اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است نه تدوین و تصویب سند جدید.»
باید پیشنویس اقدام آموزش 2030 بازنگری شود
در ادامه جلسه دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت: «آنچه رونمایی شده است یک پیشنویس است و حتما باید با در نظر گرفتن اسناد بالادستی ویرایش و بازنگری شود.»
حجتالاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز در این باره گفت: «کسی مخالف ارتباطات بینالمللی فعال نیست ولی باید در همه تعاملات بینالمللی عزت، حکمت و مصلحت لحاظ شود. از تدوینکنندگان انتظار میرفت قبل از رونمایی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را در جریان کار قرار میدادند و به زحمات و تجارب قبلی در مسیر تدوین اسناد بالادستی توجه و اهتمام جدی صورت میگرفت.»
تبیین ابعاد مختلف انقلاب اسلامی و دستاوردها و پیشرفتهای آن در جهان، حساسیت نسبت به موضوع نفوذ در همه تعاملات بینالمللی، رعایت جوانب حقوقی در امضای هرگونه سند بینالمللی، طرح و بسط گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه علم و فرهنگ در سطح بینالمللی، اجرای کامل و جامع سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به عنوان مهمترین سند راهبردی در این بخش و تعریف ملاک و معیار معین و دقیق برای بررسی این سند و نقد آن از مهتریم نظرات اعضای شورای اسلامیشدن دانشگاهها و مراکز آموزشی در پایان این جلسه بود.
با توجه به لزوم بحث و بررسی بیشتر درباره "پیشنویس اقدام آموزش 2030" مقرر شد که ادامه موضوع در جلسه آینده شورای اسلامیشدن دانشگاهها و مراکز آموزشی هم بررسی شود.
انتهای پیام/