دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چند خبر از جشنواره تئاتر فجر

تئاتر شهر میزبان 35 پوستر جشنواره تئاتر فجر خواهد شد

مخاطبان سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در این دوره از جشنواره، شاهد پوسترهای 35 دوره جشنواره تئاتر فجر در فضاهای معین شده مجموعه تئاتر شهر خواهند بود.
کد خبر : 151668

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در این دوره از جشنواره برای اولین بار قرار است تمام پوسترهای 35 دوره جشنواره تئاتر فجر بر دیوار راهرو طبقه سوم تئاتر شهر نصب شوند تا هنرمندان و تماشاگران نظاره‌گر تاریخچه طراحی پوسترها باشند.


از آنجاکه در بعضی از دوره‌های جشنواره طراحی‌های جانبی هم برای بخش‌های مختلف صورت گرفته است ، مخاطبان در این نمایشگاه شاهد 50 پوستر خواهند بود که از اول تا دوازدهم بهمن ماه بر دیوار راهرو تئاتر شهر نصب می‌شوند.


ژاپنی‌ها با نمایش«سفید» میهمان جشنواره تئاتر فجر هستند.


ژاپنی‌ها با نمایش«سفید» در بخش بین‌الملل سی وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارند.


نمایش«سفید» به کارگردانی کوکوونا کاری از گروه تئاتر «سیرو- اِی» است که مبتنی بر حرکت است.


عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر است:


کارگردان: کوکوونا ، کارگردان بصری: ریوسوکه ساتو، بازیگران: توشیا آرای، دایکی، کنتارو هما، تاکاهیرو، یوهِی ، مدیر کمپانی: یوشیکو مائدا ، مدیر عامل: هیرویوکی آراکی ، مدت نمایش: 60 دقیقه


گروه تئاتر «سیرو- اِی» در سال2002 در توکیو تاسیس شده است و از جمله فعالیت‌های آن می توان به اجرای نمایش‌های«سفید»»، «خط‌خطی»، «او-پی»، «آواتار»، «جعبه»، «توپ سایه»، «نمونه ‌برداری» را در کارنامه خود دارد.



آرش دادگر: جشنواره تئاتر فجر محلی برای گفت‌وگوی گروه های نمایشی شود


داور بخش مسابقه جوانان تئاترفجر که چندین سال در جشنواره حضور داشته، معتقد است:در جشنواره تئاتر فجر، علاوه بر رقابت بین آثار، باید فضا برای گفتگوی میان گروه‌های شرکت‌کننده بیشتر شود تا شاهد اتفاقات بهتری در تئاتر کشورمان باشیم.


این هنرمند تئاتر ادامه داد:اگر زیرساخت‌ها در تئاتر درست شود، شاید دیگر جشنواره تئاتر فجر تنها یک ویترین برای ارائه اثار نمایشی نباشد و در کنار رقابت بین گروه‌های حاضر، گفتگوهایی هم بین آنها صورت بگیرد.


دادگر افزود:وقتی به گروه‌های داخلی یا خارجی دسترسی نداشته باشیم، به مراتب گفتگوی بین هنرمندان کمرنگ می‌شود و جشنواره تنها به یک رقابت و یک ویترین از نمایش‌های کشورمان تبدیل می‌شود.


کارگردان «آژاکس» با اشاره به حذف بخش تولیدات تازه تئاتر در جشنواره اضافه کرد: حذف بخش تولید تازه‌های تئاتر گام مثبتی است. شاید در این حین شنیده شود که در پی این اتفاق، جشنواره هیجان خودش رااز دست داده است اما به تدریج این روند هم تبدیل به عادت می‌شود زیرا اثری در جشنواره حضور پیدا می‌کند که ازمون و خطاهایش را در طی سال انجام داده و ایرادهایش برطرف شده است.


کارگردان نمایش «هملت» درباره بخش بین‌الملل جشنواره گفت: هر چه دراین راستا هزینه شود، به همان اندازه هم نتیجه‌اش را می‌بینیم.اگر بخواهیم آثار بهتری حضور داشته باشند، باید هزینه بیشتری کنیم چرا که حضور این آثار در این بخش ، اعتبار جشنواره است و به مراتب تاثیراتش را بر تئاتر کشورمان خواهد گذاشت.



این مدرس دانشگاه که در دوره های مختلف جشنواره جوایز گوناگونی را دریافت کرده است، با بیان اینکه برگزیدگان جشنواره به مراتب به دست فراموش سپرده می‌شوند، بیان کرد: در دوره‌های گذشته افراد برگزیده حمایت می‌شدند و اعلام می‌کردند که دستاورد برگزاری جشنواره این اشخاص و گروه‌ها هستند اما دیگر این حمایت‌ها هم صورت نمی‌گیرد، البته نمی‌گویم که اتفاق جالبی بوده ولی دیگر این روند هم دنبال نمی‌شود و برگزیدگان به دست فراموشی سپرده می‌شوند.


سعید ذهنی: امیدواریم برگزاری کارگاه‌های آموزشی به جشنواره فجر محدود نشود


کارگاه «کارکرد دراماتیک موسیقی زنده و پخش شونده در اجرای نمایش» با حضور سعید ذهنی برگزار شد.


این کارگاه‌ با حضور جمعی از هنرجویان تئاتر و دست‌اندرکاران موسیقی تئاتر روزهای 26 و 27 دی ماه برگزار شد و کارگاه «کارکرد دراماتیک موسیقی زنده و پخش شونده در اجرای نمایش» نیز با حضور آیدین الفت امروز 28 دی و 29 دی ماه برگزار می‌شود.


سعید ذهنی برگزاری کارگاه‌های آموزشی را حرکتی بسیار خوب و شایسته دانست.


وی با اشاره به شکل‌گیری این کارگاه‌ها از دوره گذشته جشنواره تئاتر فجر یادآوری کرد: سال گذشته با دبیر جشنواره فجر تصمیم به برگزاری این کارگاه‌ها گرفتیم و برنامه‌ریزی‌هاانجام شد . با توجه به خواسته آقای اسدی و افشین خورشید باختری به عنوان مسئول برگزاری این کارگاه‌ها مقرر شد در این کارگاه‌ها به وجوه کاربردی موسیقی در یک اثر نمایشی به صورت آکادمیک و اصولی بپردازیم.



این آهنگساز تئاتر افزود:در این کارگاه نیز سعی براین است به صورت فشرده مباحث کلی موسیقی دراماتیک تشریح شود و در ادامه مباحث کاربردی و کارکردهای موسیقی در تبیین دراماتیک ونمایش و تفاوت آن با سایر شکل‌ها و کاربردهای موسیقی بررسی شود.


ذهنی ادامه داد: این مباحث با پرداختن به کلیدواژه‌های موسیقی دراماتیک شکل‌گرفته است و درباره وجوه تمایز موسیقی دراماتیک با مفهوم کلی موسیقی و استفاده از موسیقی زنده و همچنین تئاتر موزیکال صحبت کردیم.


مدرس کارگاه‌های آموزشی جشنواره درباره محتوای این کارگاه‌ها گفت: به مدت 2 روز به این آموزش‌ها پرداختیم و همه دوستان مطلع هستند این آموزش‌ها و سمینارهابه منظور روشن کردن و باز کردن یکسری سر فصل‌های آموزشی و آشنایی مخاطبان با مباحث کلی است.


ذهنی در در ادامه خاطر نشان کرد: در ادامه این کارگاه ضمن تکمیل مباحث مطرح‌شده، کارهایی را که به‌عنوان تکالیف برای هنرجویان طراحی‌شده است به‌صورت کارگاهی تجزیه تحلیل کردیم.امیدوارم به جای اینکه در یک بازده زمانی کوتاه به این مباحث مهم بپردازیم، این آموزش‌ها در تمام سال محقق شود و فقط در طول جشنواره و به این 10 روز ختم نشود چرا که این کارگاه‌ها حتی برای جامعه حرفه‌ای تئاتر نیز نیاز است.


لازم به یادآوری است تمامی کارگاه‌های سی‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رایگان است.


سی‌وپنجمین جشنواره بین‌الملی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی طی روزهای 1 تا 12 بهمن ماه برگزار می‌شود


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب