دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
لغو گروه فرانسوی میدان را به گروهی ارمنی داد

اجرایی توام با خمیازه و صندلی‌هایی که به مرور خالی شدند

گروه ارمنستانی «آزاد» در چهارمین شب از اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به اجرای موسیقی فولکلور ارمنستان در تالار رودکی پرداخت.
کد خبر : 151600

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا پس از لغو کنسرت شوسان تریو از فرانسه که گروهی شناخته‌‌شده‌تر نسبت به گروه ارمنی «آزار» بود، تماشاگران با اجرایی کاملا معمولی از موسیقی نواحی گروه «آزاد» مواجه شدند.


در ابتدای اجرا، سرپرست گروه به مهمانان خوش‌آمد گفت و در مورد موسیقی عاشیق‌لار گفت: «عاشیق کسی است که راه می‌رود و با نوایی پُرشور می‌نوازد.» و سپس موسیقی عاشقانه و رمانتیک خود را به حاضرین تقدیم کرد.


گروه 6 نفره «آزاد» در حالی موسیقی نواحی کشورشان را برای مخاطبان نواختند که غیر از مخاطبان ارمنی که حسی نوستالژیک نسبت به کارهای عاشقانه داشتند، حرف تازه‌ای برای مخاطبانی که برای اولین بار با موسیقی این سرزمین مواجه می‌شد، نداشتند؛ شرایطی که خمیازه مخاطبان و خلوت شدن سالن را به همراه داشت.


موسیقی ساده و بدون فراز و نشیب که تمام قطعه‌‌ها را شبیه به یکدیگر کرده بود، هم‌نوازی گروه و فقدان تک‌نوازی -در حالی که گروه از سازهایی چون عود، تار و کمانچه استفاده می‌کردند- همراه با صدای خواننده‌ای که نشانی از یک خواننده نواحی نداشت و بیشتر به پاپ‌استارها شبیه بود، همه و همه دست‌به‌دست هم دادند تا مخاطبان با اجرایی به شدت معمولی و یک‌نواخت مواجه شوند و اعتراض‌های قبل از شروع جشنواره به دعوت‌‌ از گروه‌های درجه چندمی خارجی را به یاد بیاورند؛ زمانی که بسیاری معتقد بودند هزینه‌های زیادی برای گروه‌های ضعیف که جزئی جدایی‌ناپذیر از تنها رویداد موسیقی کشورمان هستند، شده‌ است. در حالی که گروه‌های لایقی در گوشه و کنار این کشور ساز می‌زنند که هیچ‌وقت رنگ استیج و اجرای زنده را ندیده‌اند و مسئولان جشنواره فجر این فرصت را از آن‌‌ها دریغ کرده‌اند و جای‌شان را به گروه‌هایی داده‌اند که حرف تازه‌ای ندارند و از همه مهم‌تر نماینده بدی از موسیقی کشورشان هستند و مخاطبی که برای اولین بار با موسیقی آن‌ها مواجه می‌شوند را‌ از موسیقی‌شان دور می‌کنند. در حالی که ارمنستان کشوری فرهنگی است و در سال‌های اخیر با ساخت تالارها و سالن‌های مجهز اجراهای بی‌نظیری را به نمایش گذاشته و نوازنده‌های فوق‌العاده‌ای را پرورش داده که جای‌شان در جشنواره فجر به شدت خالی بودند.



گروه «آزاد» توسط امانوئل هونیسیان و آرتم خاچاطور تأسیس شد و هدف اصلی این گروه ارائه‌ی موسیقی سنتی ارمنی اصلاح‌شده اما به شیوه‌ی سنتی به تمام جهان بود. گروه آزاد به خاطر داشتن سهم فراوان در حفظ و گسترش موسیقی فولکلوریک ارمنی، جوایزی از جوامع ملی و بین‌المللی ارمنی دریافت کرده است.


در این کنسرت قطعاتی از موسیقی سنتی و فولکلوریک ارمنی از قرن میلادی و قطعاتی از آهنگسازان مطرح ارمنی همچون امانوئل هونیسیان و آرتم خاچاطور اجرا شدند که مورد استقبال مخاطبان ارمنی قرار گرفتند.



اعضای این گروه عبارتند از: امانوئل هونیسیان (دودوک)، آرتیوم خاچاطریان (تار)، واردان باقداسیان (کمانچه)، آرام نیکقوسیان (دهل) و کارین هونیسیان (قانون) بودند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته