دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی مطرح شد

خدمات آیت‌الله هاشمی به خراسان شمالی/ دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌های پزشکی پرکاربرد را راه‌اندازی کند

جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی، بعدازظهر امروز با حضور دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده وزیر علوم و وزیر بهداشت در هیات امنای این استان، معاونان دانشگاه و سایر اعضای هیات امنا برگزار شد.
کد خبر : 151503

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در این جلسه، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: « حدود ده ماه قبل که آیت‌الله هلاشمی رفسنجانی پس از تفقد و احوال‌پرسی از آیت‌الله واعظ طبسی در بیمارستان از راه زمینی اقدام به بازگشت به تهران داشتند، فرمودند نهار در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد خواهیم بود و سیدحسن آقای خمینی هم که داماد بجنوردی‌هاست، ایشان را همراهی می‌کرد. موقع نماز ظهر وارد بجنورد شدند و مستقیم به دانشگاه رفتند و بازدید را از مسجد دانشگاه شروع کردند و همانجا افتخار پیدا کردیم با ایشان نماز را به جماعت اقامه کردیم. آیت‌الله هاشمی بسیار خوشحال بودند که دانشگاه آزاد اسلامی در خراسان شمالی و به ویژه بجنورد توسعه کمی و کیفی بسیار خوبی پیدا کرده است.»


او ادامه داد: «گزارش مدیریت استان ایشان را بسیار خوشحال کرد و توصیه داشتند گرامیداشت مفاخر استان به ویژه آیت‌الله العظمی موسوی بجنوردی هر چه زودتر به انجام برسد و ایشان تاکید می‌کردند که خراسان شمالی نماد وحدت قومیت‌های مختلف اعم از نژادی و مذهبی است. روی استعداد جوانان بجنوردی و خوش‌فکر بودن آنها تاکید فراوان داشتند. البته بد نیست اشاره کنم موقع خارج شدن از دانشگاه، چند نفر جوان و نوجوان که مشخص بود مامور به رفتارهای خارج از چارچوب اخلاق و مهمان‌نوازی هستند شعار دادند "هاشمی بصیرت بصیرت" و من سعی کردم با آنها همراه با تغیر و ناراحتی برخورد کنم که آیت‌الله هاشمی فرمودند اینها فرزندان من محسوب می‌شوند و به سوی آنها رفتند و فرمودند بیایید همه ببینیم با هم بصیرت تبادل کنیم و آنها با شرمندگی راه خود را رفتند و حضرت آیت‌الله سوار ماشین شدند و به سوی گرکان رفتند.»


پتروشیمی بجنورد یکی از خدمات آیت‌الله هاشمی است


عسکری گفت: «ایشان معتقد بودند که این استان حقش توسعه و پیشرفت است و در بجنورد خوشحال بودند که دانشگاه وضعیت و رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. به اعتقاد من دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی پیشرفت نسبی و مناسب خود را داشته است. می‌دانیم که در سایر حوزه‌ها هم آیت‌الله هاشمی حامی این منطقه بوده‌اند و پتروشیمی بجنورد یکی از نمونه‌های خدمتی ایشان برای خراسان شمالی است.»


معین استان خراسان شمالی افزود: «گزارش مدیریت استان واقع‌بینانه بود و به نظر می‌رسد در بحث درآمدها بنا بر وظیفه‌ای که هیات امناهای استانی دارند و بند 6 ماده 2 مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بر آن تاکید دارد، روی کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین باید دوستان بیشتر متمرکز باشند و خیرین دانشگاهی و دانشگاه‌ساز کم نیستند و مدیریت استان، روسای واحدها و اعضای هیات امنا باید روی این موضع همانند تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی اهتمام داشته باشند. در بحث صرفه‌جویی در هزینه‌ها هم باید مبنای نظر باشد و برای کارمندان مازاد هم امروز مصوبه‌ای تصوبیب شود که اینها بازخرید شوند. چون درآمد دانشگاه عمدتا صرف حقوق استادان و کارمندان می‌شود. نسبت خوبی بین استاد و دانشجو در این استان وجود دارد و رتبه اول استادان بیشتر را در استان دانشگاه آزاد اسلامی با 237 دارد که 52 نفر آنها سال قبل جذب شده‌اند و حدود 30 نفر هم برای امسال در دستور دارند و این برای کیفی‌سازی دانشگاه اقدام بسیار خوبی است.»


عسکری در پایان گفت: «مطالبات وصول نشده واحدهای استان هم زیاد است که باید با مدیریت درست پی‌جویی شود از جمله مطالبات از بنیادشهید و دانشحویانی که به صورت اقساطی درس خوانده‌اند و بعضی مطالبات هم از قدیم از خراسان رضوی دارند که ساختمان دبیرخانه است در استان خراسان رضوی، که بعد از تفکیک استان و مدیریت استانی سهم خراسان شمالی از آن ساختمان داده نشده است. نکته مهم دیگر هدایت تحصیلی است که اگر به موقع در قبل از شروع ترم و ثبت‌نام جدید به انجام برسد، دوستان در استان زمینه جذب دانشجو در بسیاری از رشته‌ها و کاردانی برای سما و همچنین پرستاری و رشته‌های پرجاذبه دیگر را ایجاد می‌کنند و چون رقیبان آنها در استان زیاد است برنامه‌ریزی برای انجام انگیزش، جذب دانشجو و هدایت تحصیلی آنها هم باید زیاد باشد.»


خراسان شمالی مدیون آیت‌الله هاشمی است


همچنین دکتر علی محقر، عضو منتخب هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی هم در این جلسه گفت: «ما استان‌مان را مدیون حمایت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هستیم.ایشان در مجلس سوم، سفری به بجنورد داشتند و در آنجا جمله‌ای را بیان کردند که بحنورد مانند یک کشور کوچک کلکسیونی از امکانات و فرهنگ است و ما این را هرگز فراموش نمی‌کنیم.»


محقر گفت: «خداوند به مردم ایران صبر دهد، ما هنوز هم نتوانسته‌ایم غم فراق امام راحل را فراموش کنیم و این درد فراق و دوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم واقعا فراموش نشدنی است.»


در ادامه عبدالله شفیع‌آبادی، عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی هم گفت: «خیلی از دانشگاه‌های دولتی در خیلی از نقاط دانشجوی دکتری جذب کرده است ولی استاد لازم را ندارد. من به سهم خود و در شهر خودم یعنی بجنورد افتخار می‌کنم که دانشگاه‌ آزاد اسلامی دوره‌های مختلف را راه‌اندازی کرده است.»


دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌های پزشکی جدید را راه‌اندازی کند


دکتر ابراهیم گل‌مکانی، نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی هم گفت: «اگر بخواهیم این یادگار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به خوبی نگه داریم باید به سوی خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها پیش برویم و به اعتقاد من این خلاقیت‌ها در نیروهای جوان و نخبه است.»


او گفت: «در حوزه علوم پزشکی در دانشگاه‌های دولتی با یک بروکراسی مواجهیم تا بتوانیم یک رشته را ایجاد یا ارتقا دهیم و با این بروکراسی دو سال است که تلاش می‌کنیم ولی متاسفانه نتیجه زیاد خوبی نداشته است.»


گل‌مکانی افزود: «متاسفانه ما رشته‌های پرکاربرد را رها می‌کنیم و رشته‌های بی‌کاربرد را اشباع می‌کنیم. به نظر من اگر بتوانیم از حاشیه‌ها دور شویم و به عمق دانشگاه‌ها اضافه کنیم، جذبه پیدا می‌کنیم و من فکر می‌کنم که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در خیلی از رشته‌ها مانند پرستاری، تغذیه و ... دانشجو پذیرش کند و بسیار موفق عمل کند.»


وضعیت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی مناسب است


در پایان این جلسه، مهندس محسن هاشمی، معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی از همدردی و قدردانستی مردم ایران تشکر کرد و گفت: «در طول سه سال و اندی از مدیریت جدید، 42 هزار متر مربع فضای عمرانی مسقف و روباز و ... در استان خراسان شمالی به پایان رسیده است.»


هاشمی گفت: «دو پروژه در شهرهای شیروان و بجنورد هنوز باقی مانده است. طرح ساختمان اداری آموزشی شهر بجنورد حدود 6 هزار و 400 متر مربع است و 42 درصد پیشرفت داشته است و طرح شهر شیروان هم یک سوله ورزشی است که خوبی عملیات ساخت آن پیش می‌رود.»


او افزود: «اگر این دو طرح هم به پایان برسد، این دانشگاه هیچ طرح عمرانی نیمه‌تمامی ندارد و طرح جدیدی هم پیشنهاد نشده است. از لحاظ بحث عمرانی نباید نگران باشیم که دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی با مشکل مواجه می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته