دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قول مساعد معاون وزیر نیرو برای تخصیص اعتبار باروری ابرها

در حالی که رئیس مرکز تحقیقات باروری ابرها از احتمال توقف اجرای این پروژه در کشور به علت نبود اعتبارات مالی خبر داده بود، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا برای تخصیص تمام اعتبارات امسال این پروژه قول مساعد داد.
کد خبر : 151348

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، رحیم میدانی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر آخرین برنامه وزارت نیرو برای حل مشکل پروژه باروری ابرها با توجه به معضلات بحران کم آبی در کشور گفت: متاسفانه تمام اقدامات انجام شده برای پروژه باروری ابرها اکنون به صورت تعهدی و نسبی انجام می‌شود، چرا که ما امسال نتوانسته‌ایم اعتبار این پروژه را تخصیص دهیم.


وی تصریح کرد: اکنون در حال پیگیری اعتبار 800 هزار میلیارد تومانی در خزانه هستیم و باقی اعتبارات نیز قرار است به صورت اسناد خزانه اسلامی که معادل همان پول نقد است مصوب شود. تمام تلاش ما این است که پروژه باروری ابرها را با توجه به تاکید وزیر نیرو در سال جاری به طور کامل به سرانجام برسانیم.


میدانی عنوان کرد: اکنون رادارها برای اجرای پروژه باروری ابرها احیا شده‌اند و این امر به دست توانمند متخصصان جوان کشورمان صورت گرفت و از طرفی همه فشنگ‌های مورد نیاز نیز در جهت اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در حال بومی‌سازی هستند بنابراین حیف است که با این امکانات پروژه باروری ابرها در کشور متوقف شود.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تاکید کرد: این که ما نتوانسته‌ایم اعتباری در سال جاری به باروری ابرها اختصاص دهیم بدین معنا نیست که نسبت به این پروژه بی‌توجه هستیم بلکه اکنون وضعیت تخصیص اعتبارات به علت تنگناهای مالی نامطلوب است اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تلاش داریم تا اعتبارات پروژه‌ها را به طور کامل اختصاص دهیم.


میدانی با بیان اینکه اعتبار امسال اجرای پروژه باروری ابرها 9 میلیارد تومان بوده است، عنوان کرد: متاسفانه تا کنون مبلغی از این اعتبار تخصیص داده نشده که البته قول مساعد می‌دهیم تا پایان امسال همه اعتبارات را اختصاص دهیم.


این مقام مسئول گفت:‌ برای اجرای این پروژه اکنون دو هواپیمای اجاره‌ای آنتونوف 26 را داریم که به علت فرسودگی حتی اجازه پرواز نیز داده نمی‌شد که بنا داشتیم تا 4 هواپیما برای این پروژه با شیوه اجاره به شرط تمدید خریداری کنیم که البته به علت محدودیت اعتبارات منتفی شد.


میدانی درباره اظهارات رئیس مرکز تحقیقات باروری ابرها مبنی‌بر توقف اجرای این پروژه در تهران به علت مشکلات اعتباری و معضلاتی مانند محدودیت ارتفاع و هماهنگی‌ها ارگان‌های نظامی بیان کرد: در تهران مشکل خاصی نداریم و سعی داریم تا برای دریافت مجوز پرواز نیز با ارگان‌ها هماهنگ کنیم تا عملیات باروری ابرها در تهران نیز در صورت وجود شرایط جوی لازم اجرایی شود. ما برای تخصیص اعتبارات به این پروژه متعهد هستیم و امیدواریم که بتوانیم به یاری خداوند تا پایان امسال این امر را عملیاتی کنیم.


گفتنی است گلکار رئیس مرکز تحقیقات باروری ابرها در هفته جاری طی مصاحبه‌ای با آنا از عدم تخصیص اعتبارات پروژه باروری ابرها گلایه کرده و از احتمال توقف اجرای این پروژه در کشور به علت نبود اعتبارات خبر داده بود.


به گفته وی در سال 94 هیچ مبلغی از اعتبار تخصیص داده شده برای این پروژه اختصاص پیدا نکرده و در سال 95 نیز روال به همین ترتیب بوده است و چند پرواز انجام شده برای بارور کردن ابرها نیز از ابتدای امسال با اعتبار یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی صورت گرفته است که در صورت نرسیدن اعتبارات لازم امکان توقف این پروژه وجود دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: رحیم میدانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته