دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 دی 1395 - 10:10

اوباما: خودداری آمریکا از رای دادن به قطعنامه ضد صهیونیستی، روابط با اسرائیل را قطع نمی‌کند

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره وتو نکردن قطعنامه ضد صهیونیستی شورای امنیت درباره توقف شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین گفت چنین موضوعی موجب شکاف عمیق در روابط میان آمریکا و اسرائیل نمی‌شود.
کد خبر : 151260

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، روابط میان آمریکا و اسرائیل در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری باراک اوباما دچار بیشترین تنش شده و سطح روابطشان در یک ماه گذشته بسیار کاهش یافته است. این در حالی است که از سویی اسرائیل و از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از دولت این کشور خواسته بودند تا از حق وتو برای رد قطعنامه در شورای امنیت استفاده کند.


به‌دنبال رای‌گیری که در 23 دسامبر 2016 (3 دی) انجام شد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل این گام آمریکا (درباره وتو نکردن قطعنامه) را شرم‌آور خواند و دولت اوباما را به همدستی با فلسطینیان برای تحرک در سازمان ملل متحد علیه شهرک‌سازی‌‌ها متهم کرد. شهرک‌سازی‌هایی که بیشتر کشورهای جهان ازجمله آمریکا آن را غیرقانونی خوانده‌اند. باوجود این، کاخ سفید چنین اتهامی را رد کرده است.


اوباما روز گذشته (یکشنبه) در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «معتقدم که این عامل سبب بروز شکاف عمیق در روابط میان آمریکا و اسرائیل نمی‌شود. اگر می‌گویند نتانیاهو از این اقدام خشمگین شده است، (باید بگویم که) او بارها در دوره ریاست‌جمهوری‌ام خشمگین شده بود.»


دونالد ترامپ متعهد شده است سیاست آمریکا در راستای حمایت از اسرائیل باشد و در این راستا باوجود اعتراضات جهانی، گفته است که سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل می‌کند.


اوباما که روز جمعه منصبش را ترک می‌کند، گفت: «شهرک‌سازی‌های اسرائیل تصور ایجاد دولت فلسطینی را سخت کرده کما اینکه راه‌حل دو دولتی برای پایان دادن به درگیری‌های میان دو طرف را دچار مشکل کرده است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته