دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم هفتمین شب رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح شد؛

روایت ناطق نوری از آرام‌ترین شب هاشمی

حجت‌الاسلام ناطق نوری، در حرم مطهر امام خمینی(ره) از ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سخن گفت و دیدار خود با هاشمی را بعد از ردصلاحیت در سال 92 روایت کرد.
کد خبر : 151177

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی ویژه مقام معظم رهبری، سخنران مراسم هفتمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز در حرم امام‌خمینی‌(ره) اظهار کرد: خوشا آنان که با عزت ز گیتی بساط خویش برچیدند و رفتند/ ز کالاهای این آشفته‌بازار محبت را پسندیدند و رفتند.


وی در ادامه گفت: درگذشت هاشمی رفسنجانی را به پیشگاه حضرت ولی‌الله اعظم، امام بزرگوار، مقام معظم رهبری و خانواده آن مرحوم به خصوص همسر گرامی‌اش که یار و یاور دوران سخت ستمشاهی و شکنجه‌ها بود و ملت ایران تسلیت می‌گویم.


ناطق نوری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را مصداق آیات متعدد قرآن دانست و با اشاره به آیه 54 سوره مائده گفت: کسانی که ایمان و عمل صالح دارند، خدا محبت‌شان را در دل‌ها می‌اندازد. این تشییع و اجتماع امروز، اجتماع مراسم قم و بیت‌ رهبری و این گریه‌ها در فقدان آیت‌الله هاشمی حکایت از محبت ایشان در دل‌ها دارد.


وی با اشاره به آیه 100 سوره توبه افزود: آیت‌الله هاشمی جزو السابقون و اولون نظام و انصار بوده است.


ناطق نوری اضافه کرد: آیات عدیده‌ای در قرآن هستند که مرحوم هاشمی مصداق بارز آنهاست و همان‌طور که امام‌(ره) فرمود: «هاشمی زنده است تا نهضت زنده است».


وی در ادامه تاکید کرد: هاشمی رفسنجانی با زندگی، روش و منش خود به ما درس‌های مختلفی داد. او با مرگش نیز به ما درس‌هایی داد.


ناطق تصریح کرد: من از سال 42 با این مرد بزرگ آشنا بوده‌ام و در فراز و نشیب‌های مختلف در قم، تهران، دوران زندان، قبل و بعد از انقلاب با ایشان بوده‌ام. می‌توانم شهادت بدهم که در همه دوره‌ها هاشمی کاری برای غیر از خدا انجام نمی‌داد.


ناطق نوری ادامه داد: هاشمی رفسنجانی از ریا و چندچهره‌ بودن متنفر بود اما متاسفانه حالا در جامعه افراد هزار چهره داریم.


وی با یادآوری سال‌های پایانی جنگ گفت: امام‌(ره) طی نامه‌ای به مجلس اول شرایط جنگ را با توجه به مشاوره‌هایی که به ایشان داده شده بود، تشریح کرده بودند. از جمله اینکه آقای هاشمی شرایط را برای امام‌(ره) بیان کرده بود. امام‌(ره) گفته بودند چکار می‌توانیم کنیم ما گفته‌ایم تا زنده‌ایم می‌جنگیم. هاشمی گفت که شرایط منطقه و کشور اقتضا می‌کند که آتش‌بس را بپذیریم و به امام‌(ره) گفتند امکان دارد شما آسیب ببینید .بگذارید من به عنوان فرمانده جنگ قطعنامه را بپذیرم و شما دستور دهید که مرا دستگیر کنند و مرا اعدام کنند، اما انقلاب بماند.


به گزارش خبرنگار آنا، ناطق نوری که با بغض این جملات را بیان می‌کرد، گفت: اینچنین انسانی دیگر پیدا نمی‌شود.


حضار حاضر در صحن حرم امام‌خمینی‌(ره) با گریه ناطق را همراهی می‌کردند.


ناطق نوری در ادامه گفت: درس دیگری که باید از هاشمی بگیریم، مقاومت و صبوری است. آقای هاشمی هروقت که در مجمع صحبتی می‌کردند بر سخنان مقام معظم رهبری تاکید داشتند و می‌گفتند که ایشان چنین فرموده است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری خاطره‌ای از دوران قبل از انقلاب، ادامه داد: قبل از انقلاب که به ملاقات ایشان در زندان رفته بودم، در جواب گفتند که ایشان زیر شکنجه است.


ناطق نوری در حالی که دوباره با بغض و اشک سخنان خود را قطع کرد و دوباره ادامه داد: بعد از آزادی آقای هاشمی در منزل مرحوم فلسفی بود که آقای فلسفی به ایشان گفت: شنیده‌ام که شما را خیلی شکنجه و اذیت کرده‌اند که آقای هاشمی در جواب گفتند: من مقاومت می‌کنم، بنیه‌ای دارم. از من گذشته . شما به فکر زندانیان گرفتار باشید. این یک درس مقاومت و تحمل در برابر ناملایمات است.


وی در ادامه با اشاره به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 گفت: اولا این را بگویم که به مخیله ما هم خطور نمی‌کرد که ایشان را رد صلاحیت کنند، اما وقتی که اعلام شد که ایشان رد صلاحیت شده است، سفری را که قرار بود بروم لغو کردم و گفتم بی‌معرفتی است که در این وضع سری به آقای هاشمی نزنم. صبح که به منزل ایشان رفتم در حیاط بودم که ایشان عبا بر روی دوش با خنده از پله آمد، کنار هم نشستیم؛ نگران تصمیم بعدی ایشان بودم که آقای هاشمی به من گفت: وقتی برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفتم، جمعیت کثیری آنجا جمع شده بود. وارد وزارت کشور که شدم خبرنگاران با گریه و شوق استقبال می‌کردند. بعد از ثبت‌نام با خودم گفتم آشیخ این چه کاری بود؟ این استقبال از تو توقع بالایی به دنبال خواهد داشت، در حالی که کشور ویرانه است و خزانه خالی! با این ویرانگی و توقع بالا احساس کردم بار سنگینی روی دوشم است. ولی وقتی که اعلام کردند رد صلاحیت شدم، خواب آرامی داشتم. چون هم من وظیفه‌ام را انجام دادم و هم این بار سنگین را از روی دوش من برداشتند. آقای هاشمی تاکید کرد که من اعلام می‌کنم که مردم بیایند رای بدهند چون این انقلاب‌شان است و نظام مهم است.


وی ادامه داد: او به دنبال ایران مقتدر در منطقه و دنیا بود.


ناطق نوری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در مراسم درگذشت آقای هاشمی کنار سردار پرافتخار سلیمانی نشسته بودم و به صحبت‌های او با یک خبرنگار گوش می‌دادم؛ این سردار جمله‌ای گفت که علاقه من را به او بیشتر کرد. سردار سلیمانی گفت: هاشمی تا پایان عمر همان بود که از اول بود. او در اصول تا آخر پایبند ماند. حتی اگر تاکتیک هم تغییر می‌کرد اما استراتژی ثابتی داشت و وفادار به انقلاب و رهبری بود.


عضو تشخیص مصلحت نظام با درود و سلام فرستادن بر هاشمی ادامه داد: این اواخر بعضی‌ها می‌رفتند و به آقای هاشمی می‌گفتند که به خانواده تو چنین و چنان کردند، به تو توهین کردند اما ایشان جواب می‌داد که من در دو چیز با شماها معامله نمی‌کنم و آن دو انقلاب و مقام معظم رهبری است که خط‌ قرمزهای من هستند.


وی در تشریح پیام مرگ و مراسم درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: خارجی‌ها و دشمنان بدانند که در این انقلاب و نظام همه با هم متحد هستیم، اما نباید خودمان کار را خراب کنیم و بگوییم دشمنان انجام دادند. ببینید که خارجی‌ها و دشمنان طی این روزهای اخیر چقدر علیه آقای هاشمی تبلیغ کردند و من تشکر می‌کنم از آن برادری که پاسخی دندان‌شکن به آنها داد.


ناطق نوری تاکید کرد: این هاشمی اپوزیسیون نبود که مردم او را بدرقه کردند، او رکن نظام و انقلاب بود. حضور مردم تمام معادلات دشمنان را به هم ریخت.


وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: برای یک ملت‌ با این فرهنگ و تاریخ بد است که هرشخص بزرگی را که نام می‌بریم به او ظلم شده است. ببینید که با شخصیت‌هایی همچون امیرکبیر، شیخ فضل‌الله، مصدق و کاشانی چه برخوردهایی کردند. نباید با شخصیت‌های بزرگ تا وقتی هستند این‌گونه برخورد کنیم و وقتی رفتند بر سر خود بکوبیم. آخر این ظلم‌ها هم برای آقای هاشمی بود. بهتر است تا زنده هستند قدرشان را بدانیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته