دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 دی 1395 - 16:22
نشست خبری معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست: (2)

کاهش زمان معاینه فنی خودروها در انتظار تصویب مجلس

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید براینکه بیشترین مصوبات محیط زیستی در دولت تدبیر و امید محقق شده است، افزود: در راستای کاهش آلودگی هوا ما تنها منتظر مصوبه مجلس هستیم تا پنج سال معاینه فنی را کمتر و آن را یک‌ساله یا دوساله کاهش دهد.
کد خبر : 151145

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در نشست خبری امروز به مناسبت 29 دی ماه روز هوای پاک به اقدامات سازمان محیط زیست در راستای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: برش یک‌ساله کاهش آلودگی هوا مصوب دوم تیرماه امسال نیز یکی دیگر از اقدامات دولت تدبیر و امید بود و خوشبختانه دولت تدبیر و امید بیشترین مصوبه درباره آلودگی هوا و محیط زیست را داشته است.


وی با اشاره به تعهد دولت به اجرای مصوبات آلودگی هوا یادآور شد: امروز شاهد بهرهبرداری از سیستم «سیمفا»(سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) هستیم که ۴۴۰ مرکز معاینه فنی کشور به آن متصل است همچنین حدود مجازی که برای معاینه فنی در سال‌های گذشته تصویب شده بود، حدود مناسبی نبود، اما در سال ۹۴ حدود مجاز معاینه فنی کشور را تغییر دادیم و اجرای آن که در سیمفا در حال بررسی است کمک قابل توجهی برای کنترل خودروهای در حال تردد می‌کند.برهمین اساس ما تنها منتظر مصوبه مجلس هستیم تا پنج سال معاینه فنی را کمتر و آن را یک‌ساله یا دوساله کاهش دهد.


خروج 90هزار تاکسی فرسوده از چرخه فعالیت


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین مقرر شد تا مهر ماه امسال 90هزار تاکسی فرسوده از چرخه فعالیت خارج شوند که تاکنون 67 هزار نفر از تاکسی‌رانان در این طرح ثبت نام کرده‌اند و حدود 38 هزار تاکسی به افراد تحویل داده شده است. همچنین در تهران حدود 15هزار تاکسی فرسوده در حال فعالیت بود که تا کنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ تاکسی تحویل شده است.


متصدی یادآور شد: بحث دیگر که دولت بر آن مصمم است از رده خارج کردن اتوبوس های حمل و نقل عمومی است که خوشبختانه در کلانشهرها با تسهیلات اعطایی با سود پایین و تخفیف خودروسازان این هم اجرایی می‌شود.


تمرکز محیط زیست بر کنترل آلودگی از منابع خانگی و معاینه فنی موتورخانه‌های منازل


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: روی توزیع سوخت مناسب و یورو ۴ در کشور نیز تمرکز خواهیم داشت تا در شهرهایی که در مسیر کلان شهرها هستند نیز این اتفاق بیفتد و تلاش ما آن است که تا پایان امسال و نیمه سال آینده ۶۰ تا ۷۰ درصد کشور را پوشش دهیم. روی کنترل آلودگی از منابع خانگی و معاینه فنی موتورخانه‌های منازل نیز کار خواهیم کرد.


وی ادامه داد: توزیع صددرصدی گاز طبیعی در نیروگاه‌ها را نیز دنبال می‌کنیم زیرا هدف ما چیزی جز هوای پاک نیست و تلاش می‌کنیم تا این موضوع محقق شود. همچنین تا پایان روز هجدهم دی ماه 92 در تهران تعداد روزهای ناسالم یعنی با شاخص بالای صد، ۱۶۰ روز بوده که امسال این عدد به ۱۶۳ رسیده و در بازه مشابه زمانی در اصفهان این عدد از ۲۵۷ روز در سال ۹۲ به ۵۲ روز در امسال رسیده است.


مصرف 10 درصد از نیروگاه‌های شور از مازوت


متصدی با اشاره به اینکه حدود 10 درصد از نیروگاه‌ها در کشور مصرف مازوت دارند، افزود: در مورد قطع گاز ترکمنستان تمهیدات خوبی اندیشیده شده است و اگر مردم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند در نیروگاه‌ها با مشکل مواجه نخواهیم شد. 500 میلیون متر مکعب مصرف گاز در بخش خانگی و 160 میلیون متر مکعب مصرف گاز در نیروگاه‌ها داریم و اگر مردم حرارت خانه‌ها را یک تا دو درجه پایین آورند گاز نیروگاه‌ها تامین می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته