دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

کنعانی‌مقدم: باید منتظر بود تا مردم واکنش خود را به رویداد مهم درگذشت آیت‌الله هاشمی نشان دهند/ روحانی باید تلاش کند به مطالبات مردم که مطالبه هاشمی بود پاسخ دهد

دبیرکل حزب سبز ایران درباره نقش مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آقای هاشمی حلقه وصلی بود میان جریان‌های سیاسی مختلف و می‌توانستند  آرا و نظرات جناح‌های مختلف را  بشنوند و در مسیر منافع ملی هماهنگ کنند. فردی باید جایگزین ایشان شود که حلقه اتصال میان جریان‌های سیاسی مختلف و رهبری را مستحکم‌تر کند.   
کد خبر : 151086

حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران درباره شرایط سیاسی کشور پس از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا گفت: رحلت ایشان ضایعه بزرگی برای سپهر سیاسی کشور محسوب می‌شود چرا که ایشان از چهره‌هایی بود که در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب حضور داشتند و سربلند از امتحان بیرون آمدند. ایشان نقطه اتکایی برای طیف‌های سیاسی گوناگون بودند.


وی اظهار کرد: درگذشت چنین شخصیتی می‌تواند تغییراتی را در ساختار سیاسی کشور به دنبال داشته باشد؛ با این حال تجربه نشان داده است که کشور پس از شهادت بزرگانی همچون باهنر، بهشتی و مطهری و ... توانسته با قدرت بحران را پشت سر بگذارد.


این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: به نظرم باید منتظر ماند تا مردم در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو واکنش خود را نسبت به این رویداد نشان دهند و شاید از این طریق بتوانیم ارزیابی از حضور و یا عدم حضور ایشان در فضای سیاسی کشور داشته باشیم.


کنعانی‌مقدم تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی از پشتوانه‌های محکم برای آقای روحانی بودند و عدم حضورشان ممکن است خللی برای آقای روحانی داشته باشد، البته این مسأله تا حدی به خودشان و یاران‌شان بستگی دارد. اگر بتوانند به خواسته‌ها و مطالبات عمومی که همان مطالبات آقای هاشمی بود پاسخ دهند دچار ریزش آرا ‌نمی‌شوند.


وی با اشاره به برخی دیدگاه‌ها که از ردصلاحیت روحانی در نبود هاشمی سخن می‌گویند، گفت: البته بر اساس تجربه می‌توانم بگویم شورای نگهبان به این مسائل توجهی ندارد و بر مبنای قانون و شرع عمل می‌کند و تحت تأثیر چنین مسائلی قرار نمی‌گیرد، اما حتی با پذیرش این فرض که امکان عبور آقای روحانی از شورای نگهبان وجود نداشته باشد، خوشبختانه امکان بهره‌گیری از راهکارهایی همچون حکم حکومتی وجود دارد که شاید آقای روحانی از آن بهره ببرد.


وی در پاسخ به اینکه «بعد از آقای هاشمی چه کسی می‌تواند گزینه مناسبی برای مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجمع باشد»، گفت: پیش از هر چیز باید در نظر داشت جایگاه سیاسی آقای هاشمی در مجمع با نقش ایشان در سپهر سیاسی کشور متفاوت است. دوستان و یاران آقای هاشمی در فضای سیاسی کشور کم نیستند، به نظر من آقای ناطق نوری می‌تواند گزینه مناسبی باشد.


دبیرکل حزب سبز افزود: ریاست مجمع نه تنها باید فردی جامع الاطراف و وجیه الملة باشد؛ بلکه باید از توان مدیریتی بالایی برخوردار باشد. رجال سیاسی بزرگی در مجمع حضور دارند و از جایگاه علمی و مدیریتی بالایی برخوردارند. طبیعتا مدیریت این افراد سخت و دشوار است و آقای هاشمی به خوبی از عهده این عمل سخت برآمد.


وی افزود: به نظر می‌رسد رئیس مجمع باید فردی با تفکرات فراجناحی باشد، اگر به یک طیف خاص وابستگی داشته باشد نمی‌تواند مدیریت مجمع را برعهده بگیرد و در شرایط سیاسی کنونی، آقای ناطق نوری بهترین گزینه است.


کنعانی‌مقدم در پاسخ به اینکه «از میان دو طیف سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا، کدام‌یک خلأ حضور آیت‌الله هاشمی را حس خواهند کرد»، گفت: قطعا جریان اصلاح‌طلب و مستقل‌ها که به ایشان نزدیک بودند تکیه‌گاه مهمی را از دست دادند و شاید بتوان گفت بزرگترین ضربه را از رحلت ایشان خوردند.


وی در پایان تأکید کرد: آقای هاشمی حلقه وصلی بود میان جریان‌های سیاسی مختلف و می‌توانستند آرا و نظرات جناح‌های مختلف را بشنوند و در مسیر منافع ملی هماهنگ کنند و حلقه متصل به رهبری بود که خللی در آن وجود نداشت و تا زمان فوت ایشان تداوم داشت.در هر حال فردی باید مسئولیت ریاست مجمع را برعهده بگیرد که این حلقه اتصال میان جریان‌های سیاسی مختلف و رهبری را مستحکم‌تر کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته