دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 دی 1395 - 11:33
وزیر آموزش و پرورش:

مهارت‌های زندگی باید در تمام کتاب‌های درسی گنجانده شود

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: وقتی صحبت از آموزش مهارت زندگی می‌شود این‌گونه نیست که کتابی به دروس دانش آموزان افزوده شود بلکه این آموزش باید در متن تمام کتاب‌های درسی گنجانده شود.
کد خبر : 151049

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در دیدار اعضای انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران در ساختمان شهید رجایی، اظهار کرد: باید بسترهای تعامل آموزش و پرورش با دانشگاهیان برای همفکری بیشتر درباره موضوعات تعلیم و تربیت فراهم شود.


وی افزود: هدف مدرسه آموزش صرف نیست، بلکه هدف اصلی آن تربیت است، اما این مساله چنانکه باید و شاید در جامعه نهادینه نشده، به همین دلیل است که اولیا در مراجعات خود به مدرسه فقط در مورد موضوعات آموزشی فرزندان سوال می‌کنند.


دانش آشتیانی تصریح کرد: تعلیم و تربیت یک مساله ملی است که باید اهمیت آن برای جامعه تبیین شود و نقش دانشگاهیان و استادان می‌تواند در این باره مؤثر باشد.


وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای جهان، آموزش دروسی مانند ریاضی،‌ فیزیک و شیمی فقط وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف تربیتی مورد نظر آن جامعه است،‌ امیدوارم در کشور ما نیز این نگرش به وجود آید.


وی گفت: همه اتفاقات باید در مدرسه رخ دهد و باید نگرشی در معلمان ایجاد شود که آنها به آموزش صرف نپردازند و تربیت دانش آموزان را وظیفه اصلی خود بدانند.


وزیر آموزش و پرورش افزود: وقتی صحبت از آموزش مهارت‌های زندگی در مدرسه می‌شود، این تصور می‌رود که کتابی به کتاب‌های درسی اضافه شده است، اما این تصور نادرست است زیرا مهارت‌های زندگی باید در همه دروس وجود داشته باشد.


آشتیانی افزود: تفکیک نظام تعلیم و تربیت به بخش‌های آموزشی، پرورشی و پژوهشی کار درستی نیست و باید آموزش در قالب پژوهش و با هدف تربیت انجام گیرد.


دانش آشتیانی افزود: با تفکیک سه موضوع آموزش، پرورش و پژوهش ،تربیت در مدرسه اتفاق نمی‌افتدالبته بنده مخالف حضور دانش آموزان در پژوهش سراها برای انجام فعالیت‌های پژوهشی نیستم، بلکه معتقدم دانش آموزان باید فرآیند تعلیم و تربیت را با روش پژوهشی فرا گیرند.


وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش یک مساله ملی و از مهم‌ترین مسائل کشور است و فرآیند تعلیم و تربیت نیز تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست، همه دستگاه‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت موثرند و ‌آموزش و پرورش نقش سیاستگذاری در این فرآیند را برعهده دارد.


وی افزود: امروزه همگان به این نتیجه رسیده‌اند که آموزش‌های رسمی نقش آن چنانی در تربیت دانش آموزان ندارند، بنابراین همه به آموزش‌های غیررسمی روی آورده‌اند که که این امر نیاز به مدیریت دارد.


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تغییر نگرش نسبت به آموزش و پرورش از ضروریاتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.


دانش آشتیانی به ضرورت تقویت رابطه انجمن‌های علمی به ویژه انجمن فلسفه تعلیم و تربیت با آموزش و پرورش اشاره و تاکید کرد: استادان و صاحب نظران باید با دانشگاه فرهنگیان و مراکز آموزش ضمن خدمت آموزش و پرورش همکاری داشته باشند و راهکارهای کاربردی را جایگزین مباحث نظری کنند.


وی همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی ویژه معلمان را راهکاری برای کمک به تغییر نگرش در آنان دانست و اظهار کرد: استادان دانشگاه با ارائه مقالات و انتشار آن در رسانه‌ها می‌توانند راهکارهایی برای کمک به آموزش و پرورش ارائه دهند.


وزیر آموزش و پرورش افزود: شرایط و ساختاری را فراهم خواهیم کرد تا انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ارتباط مناسبی با وزارت آموزش و پرورش در تمام سطوح داشته باشد و با یک حرکت ملی جایگاه واقعی آموزش و پرورش در جامعه تبیین شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب