افزایش گردشگر به دلیل حضور در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری حاصل شده است
علی باقر نعمتی زرگران، مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا ضمن تاکید بر اینکه یکی از فعالیتهای مهم بازاریابی و جذب گردشگر حضور در نمایشگاههای تخصصی گردشگری دنیاست، عنوان کرد: «شرکت کردن در نمایشگاهها که بازارهای هدف ماست، یکی از سیاستهای ما در معرفی هرچه بیشتر ایران و جذب گردشگر است.»
وی یادآور شد: «رشد گردشگری شش ماهه آغازین امسال نسبت به شش ماهه آغازین سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است به طوری که میتوان گفت افزایش گردشگر از کشورهای اروپایی چون آلمان 20 تا 25 درصد و از کشوری چون فرانسه چیزی نزدیک به 110 درصد بوده است.»
مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری در سخنانش اظهار کرد: «نکته قابل توجه از رشد گردشگر در ایران محصول نمایشگاههای بینالمللی و قراردادهایی است که در بازارهای هدف منعقد میشود.»
وی همچنین درخصوص حضور در نمایشگاه گردشگری هلند که این روزها در شهر اوترخت در حال برگزاری است، عنوان کرد: «نتیجه حضور سال گذشته در این نمایشگاه را در سال جاری مشاهده کردیم و امسال هم با قدرت در این نمایشگاه حضور یافتهایم. یکی از فعالیتها در این نمایشگاه معرفی ظرفیتها و جاذبهها و همچنین اطلاعرسانی درباره ظرفیتهای گردشگری کشورهاست که با حضور دفاتر بخش خصوصی برگزار میشود.»
نعمتی زرگران تاکید کرد: «ما به عنوان بخش دولتی خود را کنار کشیدهایم تا بخش خصوصی به واسطه شرکت در نشستهایی که هم هلندیها و هم کشورهای جانبی چون بلژیک در آن حضور دارند، قراردادهایی منعقد کنند و جاذبههای گردشگری، تاریخ و تمدن ایران را به اطلاع عموم بازدیدکنندگان و علاقهمندان به گردشگری برسانند.»
وی در خصوص اینکه بیشترین توجه شرکتکنندگان در نمایشگاهها به بازدید از کدام نقاط ایران است تصریح کرد: «معمولا بازارها متفاوت است و برخی متناسب با محل نمایشگاه و بازار هدف، شرکتکنندهها را هدایت میکنند. کشورهای اروپایی بیشتر به مراکز و مناطق تاریخی، فرهنگ و تمدن ایران و توجه دارند اما طبیعی است که اگر مکان برگزاری نمایشگاه در آذربایجان باشد دفاتر و مجموعههای حوزه سلامت و زیارت بیشتر فعال میشود.»
وی در ادامه سخنانش یادآور شد که بعد از حضور در نمایشگاه گردشگری هلند، ظرفیتها و جاذبههای ایران در نمایشگاههای اسپانیا (از 28 دی تا 2 بهمن ماه)، نمایشگاه گردشگری تهران (از 21 تا 18 بهمن ماه) و سپس نمایشگاه آی تی بی برلین (از 18 تا 22 اسفندماه) معرفی خواهد شد.
نعمتی زرگران همچنین درباره مطابقت میزان امکانات داخلی با آنچه در نمایشگاههای خارجی معرفی میشود بیان کرد: «عدهای معتقدند که باید اول زیرساختها فراهم شود و سپس به جذب گردشگر فکر کنیم و عدهای دیگر از افراد معتقدند که زیرساختها و جذب گردشگر میتواند هم راستا با هم توسعه پیدا کند و با ورود گردشگر و ایجاد تقاضا برای اقامت، سرمایهگذاری برای این امر توجیهپذیر و اقتصادی میشود و همین امر عاملی برای تشویق بخش خارجی در سرمایهگذاری گردشگری است. من معتقدم باید اجازه دهیم که توریستها به کشور وارد شوند تا هم راستا با آن ظرفیتسازی گردشگری نیز تکمیل شود.»
انتهای پیام/