دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آستانه سالگرد اجرای برجام عنوان شد؛

بزرگان نفت نمی‌توانند ایران را نادیده بگیرند

به گفته یک کارشناس نفتی،‌ با وجود موانعی که بر سر حضور شرکت‌های بزرگ نفتی در ایران وجود دارد، اما موقعیت خاص کشورمان این اجازه را نمی‌دهد که بزرگان نفتی جهان،‌ فرصت صنعت نفت ایران را نادیده بگیرند.
کد خبر : 150743

مرتضی بهروزی‌فر،‌ کارشناس نفتی، ‌در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان این مطلب گفت:‌ مهمترین دستاورد اجرای برجام این بود که ایران توانست کمتر از یک سال تولید نفت خود را به پیش از تحریم‌ها برساند و همزمان بازارهای از دست رفته خود را نیز احیا کند.


وی ادامه داد:اگر برجام نهایی و اجرا نمی‌شد دستیابی به این مهم امکانپذیر نبود.


این کارشناس نفتی با اشاره به اینکه برجام تحریم‌های برنامه هسته‌ای را لغو کرده است،‌ افزود:‌ مشکل عدم حضور شرکت‌های بزرگ نفتی در ایران، ‌به سال 1996 باز می‌گردد که طبق آن به شرکت‌های خارجی اجازه نمی‌داد سالانه بیش از 20 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ایران انجام دهند.


بهروزی‌فر گفت:‌ با وجود این،‌ در یک سال اخیر، ‌امضای یادداشت‌ تفاهم با شرکت‌های نفتی بین‌المللی نشان می‌دهد که فضا برای حضور شرکت‌های خارجی در صنعت نفت ایران در حال گسترش است.


وی افزود: ‌اکنون که برجام اجرایی شده و دیوار تحریم‌ها شکسته است،‌ با توجه به ذخایر نفت و گاز ایران،‌ شرکت‌های بزرگ نفتی نمی‌توانند بازار صنعت نفت کشورمان را نادیده بگیرند.


بهروزی فر به تمایل شرکت‌های آمریکایی برای حضور در ایران اشاره کرد و گفت:‌ شرکت‌های آمریکایی نمی‌خواهند در رقابت با شرکت‌های اروپایی از بازار ایران محروم بمانند. البته این خواسته اروپایی‌هاست تا بدون رقیب جدی در ایران حضور داشته باشند.


وی ادامه داد: باید بپذیریم که شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت، چه در حوزه تکنولوژی و چه در حوزه سرمایه گذاری، ‌حرف اول را در جهان می‌زنند و از همین رو حضور آنها می‌تواند به توسعه صنعت نفت ایران کمک کند.


این کارشناس نفتی احتمال برهم خوردن برجام را بسیار ضعیف دانست و گفت:‌ برجام توافقی بین ایران و 6 کشور جهان بود و از همین رو با خواست یک کشور نمی‌توان آن را نادیده گرفت.


وی ادامه داد:‌ احتمال اینکه رئیس جمهوری جدید آمریکا بتواند علیه برجام و ایران با 5 کشور دیگر اجماعی ایجاد کند،‌ بعید به نظر می‌رسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته