دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1395 - 15:12

آغاز استقرار نیروهای نظامی آمریکا در خاک لهستان

برنامه استقرار بیش از سه هزار نظامی آمریکایی همراه با نفربرهای زرهی و واحدهای تانک در خاک لهستان ار امروز پنجشنبه ۱۲ ژانویه (۲۳ دی ) آغاز شد.
کد خبر : 150422

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بی‌بی‌سی،‌ اواخر هفته گذشته گزارش شد که واحدهای پیاده و زرهی ارتش آمریکا وارد برمرهافن در آلمان شده‌اند و قرار است به مرزهای شرقی پیمان ناتو با روسیه اعزام و در این مناطق مستقر شوند.


استقرار نیروهای آمریکایی در مرز ناتو با روسیه بخشی از واکنش باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به ابراز نگرانی شرکای آن کشور در ناتو از اهداف و افزایش تحرکات نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای این کشورهاست.


قرار است تانک‌های آمریکایی در مناطق مختلف آلمان، لهستان و جمهوری‌های بالتیک مستقر شوند تا به این کشورهای در مورد حمایت نظامی پیمان ناتو در برابر احتمال اقدامات خصمانه روسیه اطمینان خاطر بدهند.


ورود نیروهای آمریکایی به لهستان تنها چند روز قبل از تحلیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا صورت می‌گیرد. ترامپ گفته است که در نظر دارد روابط آمریکا با روسیه را بهبود بخشد. روابط دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با آمریکا و سایر قدرت‌های غربی به خصوص پس از اقدام روسیه در تجزیه شبه‌جزیره کریمه از خاک اوکراین و انضمام آن به روسیه و، به گفته کشورهای غربی، حمایت فعالانه از جدایی‌طلبان اوکراینی به تیرگی گراییده است.


در حال حاضر، واحدهای زرهی آمریکایی متشکل از بیش از ۸۰ دستگاه تانک رزمی و صدها خودرو زرهی که پیشتر به آلمان اعزام شده بودند از طریق جاده و راه آهن به شرق اروپا منتقل می‌شوند.


تیپ زرهی ارتش ایالات متحده همچنین در تمرین‌های نظامی در کشورهای حوزه بالتیک شرکت دارد که بخشی از واکنش دولت باراک اوباما به مداخله روسیه در اوکراین بوده و با هدف اطمینان بخشیدن به متفقین آمریکا در ناتو و کاستن از نگرانی آنان صورت می‌گیرد.


لیتوانی، لتونی و استونی، سه جمهوری بالتیک قبلا از جمهوری‌های تشکیل دهنده شوروی سابق بودند اما پس از استقلال در سال ۱۹۹۱، به سوی غرب گرایش یافتند و به عضویت اتحادیه اروپا و پیمان ناتو در آمدند.


برنامه دولت آمریکا این است که نیروهای اعزامی به شرق اروپا هر نه ماه یک بار به طور متناوب تعویض شوند.


به غیر از آمریکا، سایر کشورهای ناتو نیز در صدد تقویت حضور نظامی خود در اروپای شرقی هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب