دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ربیعی: من وزیر بیکاران هم هستم / شعار امسال ما «اشتغال بزرگ، بنگاه کوچک» است

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دلخوشی‌ام نشستن لبخندی برلبان کارگر است، گفت: من وزیر بیکاران نیز هستم و با توجه به اینکه جامعه از وزیر بیکاران هم انتظاراتی دارد سیاست‌های اشتغال از جمله رویکردهای دولت یازدهم قرار گرفت.
کد خبر : 15034

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا علی ربیعی در همایش ملی کار که امروز در مجموعه ورزشی تلاش برگزار شد با بیان اینکه از حقوق کارگران از جمله صیانت از اموال آنها، مبارزه با فساد و زیاده‌خواهی در صندوق‌های کارگری و غیره دفاع می‌کنم، افزود: امسال میزان دستمزد‌ها و حقوق بیش از نرخ تورم افزایش یافت که فاصله این نرخ با تورم انتظاری ۱۲ درصد در سال جاری یک اقدام بسیار بزرگ برای دولت تدبیر و امید به حساب می‌آید.


وی تصریح کرد: امسال کارگران و کارفرمایان در شورای عالی کار برگه‌های سفید امضا به ما تحویل دادند و اظهار کردند که تصمیمات وزارت تعاون قابل احترام و پذیرش است این در حالی است که در گذشته چنین اعتمادی وجود نداشت.


وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارگران و کارفرمایان وزارت کار را خانه امید خود می‌دانند و به تدبیر آن اعتماد دارند عنوان کرد: در سیاست‌های رشد سال‌های گذشته یا نگاهی به اشتغال وجود نداشت یا این امر بسیار کمرنگ بود. همچنین در مسیر خرج کردن منابع و پول‌ها به هیچ عنوان سیاست اشتغال دیده نشده است.


وی اذعان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته همه استان‌ها در رقابتی که منطق آن مشخص نبود به دنبال ایجاد نیروگاه و غیره بودند که امروزه ما شاهد تعطیلی بسیاری از این بنگاه‌های بدون مطالعه هستیم.


ربیعی گفت: شعار امسال ما «اشتغال بزرگ، ‌بنگاه کوجک» است و بر همین اساس بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها به این سمت هدایت شد.
وی افزود: ما برای نخستین اقدام سامانه مشاغل ایران را راه اندازی و رونمایی خواهیم کرد تا این سامانه بتواند مشاوره‌های مشاغل در جهت کمک به کارآفرینان و کارفرمایان داشته باشد. رونمایی از سامانه مشاغل ایران ا زاواسط امسال اقدام مهمی در راستای ساماندهی بازار کار محسوب می‌شود.


ربیعی تصریح کرد: همچنین برنامه ریزی مشاغل سخت نیز در دستور کار ما قرار گرفت تا ضمن غلبه بر بحران محیط زیست بتوانیم از این بحران پیش رو فرصت‌هایی را داشته باشیم.


وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تلاش در راستای ایجاد اشتغال معلولان را از افتخارات دولت یازدهم می‌دانم، تاکید کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه آموزش‌های متناسب با معلولان را در دستور کار خود قرار داد. همچنین با تامین حق بیمه معلولان از سوی وزارتخانه و بهزیستی تعداد بسیاری از معلولان را به کار گماردیم.








سامانه مشاغل ایران را راه اندازی و رونمایی خواهیم کرد تا این سامانه بتواند مشاوره‌های مشاغل در جهت کمک به کارآفرینان و کارفرمایان داشته باشد

ربیعی اظهار کرد: تاسیس دو هزارو ۶۳ تشکل کارگری و کارفرمایی در راستای اصل سه‌جانبه گرایی برگزاری نشست‌های مستمرو شورای عالی کار و تدوین آیین‌نامه‌هایی با نشست مشترک جامعه کارگری و اعضای روابط کار از جمله اقدامات دیگر وزارت تعاون است.


وی با بیان اینکه اشتغال‌زایی به عنوان مشکلی بزرگ پیش روی دولت و ملت است، عنوان کرد: ۲۲ میلیون شاغل بر اساس آمارهای رسمی در کشور وجود دارد که از این میزان ۱۵میلیون دفترچه بیمه صادر شده و ۷ میلیون نفر در مشاغل غیر رسمی و فاقد بیمه فعالیت دارند.


ربیعی اذعان کرد: این نسبت دو به یک نشان داده است که با صدور ۶۰۰ هزار دفترچه بیمه اجباری در سال ۹۳ می‌تواند ادعا کرد که در سال گذشته ۶۰۰ هزار شغل خالص ایجاد کرده‌ایم.


وی با تاکید بر اینکه این آمار باید تا افق ۱۴۰۰ به ۳۵ میلیون نفر افزایش یابد گفت: سالانه باید ۸۰۰ هزار شغل ایجاد شود و اگر این میزان در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون شغل در سال برسد می‌توانیم بگوییم که در وضع مطلوبی به لحاظ اشتغال قرار داریم.


وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه برای تحقق این امر نیازمند تعامل سازنده با جهان، بازارهای بین المللی و تکنولوژی‌های نوین هستیم، ادامه داد: اگر نتوانیم به این موارد دست یابیم یقینا در آینده با بحران بیکاری روبه‌رو خواهیم بود.


ربیعی اضافه کرد: گسترش تعاونی‌های تولید و توزیع جمع‌آوری سرمایه‌های خرد از مردم و قرار گرفتن سازمان فنی و حرفه‌ای در کنار اینها می‌تواند کارساز باشد که البته این مهم با ثبات اقتصادی می‌سر خواهد بود.


وی با تاکید بر اینکه فرهنگ کار و منزلت اجتماعی کارگر از مسائل دیگر ماست خاطر نشان کرد: امیدواریم این همایش بتواند برخی از مشکلات ما در حوزه بازار کار و همچنین تنظیم روابط کار را آشکار کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته