دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1395 - 16:11

دستگیری ۱۱۴ متجاوز به میراث فرهنگی در خراسان رضوی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: ۱۱۴ متجاوز و متخلف در حوزه میراث فرهنگی طی ۹ ماه گذشته امسال در این استان دستگیر و تحویل مرجع قضایی شدند.
کد خبر : 150209

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، سرهنگ مجید کیانی مقدم افزود: این تعداد متخلف در پی شناسایی و برخورد با ۱۱۰ مورد جرائم مربوط به حوزه میراث فرهنگی در سطح خراسان رضوی بازداشت شدند.


وی این جرائم را شامل تخریب آثار تاریخی، حفاری غیرمجاز، ساخت‌وساز غیرمجاز در محوطه آثار و محوطه‌های تاریخی و نیز حمل فلزیاب ذکر و بیان کرد: از این تعداد هفت مورد شناسایی حمل فلزیاب، ۵۶ مورد در حوزه آثار ثبتی و ۴۷ مورد در حوزه آثار غیر ثبتی میراث فرهنگی بوده است.


فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: در ۹ ماه گذشته امسال همچنین ۷۵۲ قطعه اشیای عتیقه و بدل از متخلفان کشف و ضبط‌شده است که ۸۹ مورد آن اصل و بقیه بدل بود.


وی گفت: همچنین در این مورد 108 هزار و 429 مورد سرکشی و بازدید مأموران یگان حفاظت از آثار و محوطه‌های تاریخی خراسان رضوی صورت گرفت.


1500 اثر تاریخی فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تعداد اثر که از سال ۱۳۱۰ تا پایان سال ۱۳۹۳ ثبت و دارای شماره ملی شده‌اند شامل ۹۳۰ بنای تاریخی، ۴۷۱ تپه و محوطه تاریخی، ۵۸ مورد میراث معنوی، ۲۸ مکان رویداد انقلاب اسلامی، چهار اثر طبیعی و دو اثر منقول است.


خراسان رضوی حدود 10 هزار محوطه، بنا و اثر دارای ارزش تاریخی دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب