دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1395 - 13:40
وزیر علوم در پیام خود به نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی

خواست جامعه دانشگاهی ارتقای سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی است

دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت برگزاری پنجاهمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پیامی صادر کرد.
کد خبر : 150129

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد فرهادی، وزیر علوم با تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دستاوردهای ایران در عرصه پژوهش و فناوری اشاره کرده و آورده است: «بدون شک دستاوردهای این دولت در عرصه علم، پژوهش و فناوری، با وجود همه کمبودها، چالش‌ها و مشکلات افتخار‌آمیز است. آموزش عالی در دولت یازدهم با شعار ارتقای کیفیت و توسعه فناوری و نوآوری به همراه تحقق دانشگاه‌های کارآفرین کار خود را آغاز، و برنامه‌ها و اقدامات خود را در این مسیر هدایت کرد. با وجود مشکلات و چالش‌های عمده از جمله تحریم‌ها، کمبود تجهیزات و قیمت بالای ارز، کاهش قیمت جهانی نفت و رکود جهانی اقتصاد، با همت والای شما به عنوان مدیران حوزه پژوهش و فناوری و تلاش همه محققان، فناوران و نوآوران، این چالش‌ها و موانع نه تنها ما را از حرکت رو به جلو باز نداشت بلکه اراده ما را برای رسیدن به قله‌های توسعه علم و فناوری دو چندان کرد.»


در ادامه پیام فرهادی آمده است: «در این مسیر، ارتقای رتبه‌های کیفی دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی، افزایش تعداد دانشمندان ایرانی در فهرست دانشمندان یک درصد برتر، رشد چشمگیر مقالات پراستناد و باکیفیت، رشد سهم انتشار آنها در مجلات چارک اول، همگی گواه رشد کیفی مراکز علمی، محققان و رشد تولیدات علمی کشور بوده است. البته در کنار افزایش کیفیت، رشد کمی تولیدات علمی نیز چشمگیر بوده است و ارتقای رتبه علمی ایران و رتبه علمی رشته های مهم دانشگاهی خود گواه این ادعا است.»


وزیر علوم به دستاوردهای حوزه فناوری نیز اشاره کرده و دستاوردهای جامعه علمی و فناوری کشور را در حوزه فناوری، نوآوری و تحقق دانشگاه کارآفرین ستودنی دانسته است. او نوشته است: «ایجاد ۶ پارک، ۳۰ مرکز رشد علم و فناوری، راه‌اندازی حدود ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و ایجاد ۱۲۰ آزمایشگاه مرکزی، توجه به رشد زیر ساخت‌های پژوهش و فناوری را نشان می‌دهد. حاصل این توجهات، گردش مالی بالای 4 هزار میلیارد تومان پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری و صادرات بالای ۱۲۰ میلیاردی، و اشتغال 30 هزار نفری این مراکز در ۳ سال اخیر بوده است.»


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم‌چنین شرکت‌کنندگان در این همایش را در پیامش خطاب قرار داده و آورده است: «در ادامه راه، همچون گذشته ضرورت توجه ویژه به کیفیت و توسعه فناوری و نوآوری بیش از پیش احساس می‌شود. راه‌اندازی و توسعه فن‌بازارها، توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور جدی اعضای هیأت علمی در این شرکت‌ها، برندسازی و توجه ویژه به افزایش کمیت و کیفیت نشان‌های تجاری، پتنت‌ها و اختراعات از نیازهای اولویت‌دار و ضروری مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری است. مطمئنا با پیشرفت در حوزه‌های نامبرده که از اولویت‌های سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری محسوب می‌شود، اهداف اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی در کشور تحقق پیدا می‌کند، زیرا اعتقاد داریم که مسیر اقتصاد مقاومتی از معبر اقتصاد دانش‌بنیان می‌گذرد و اقتصاد دانش‌بنیان زیر‌بنای اقتصاد مقاومتی است. البته حمایت دولت، قوه مقننه و سازمان‌های مدیریتی کشور از پژوهش و فناوری از ملزومات ادامه مسیر است و خواست جامعه دانشگاهی ارتقای سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی و توجه ویژه به زیر ساخت‌های پژوهشی، تامین تجهیزات آزمایشگاهی و حمایت مالی بیشتر از پارک‌ها و مراکز علم و فناوری است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته