دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1393 - 15:30

نبرد در کوبانی، این بار برای بازسازی

شعف و خوشحالی ناشی از پیروزی را می‌توان به وضوح در چهره‌ی مبارزان کوبانی دید، اما همگی به خوبی می‌دانند که راه دشواری پیش رو دارند.
کد خبر : 1500

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا با نقل از روزنامه ایندیپندنت، به طرز عجیبی مجسمه عقاب در میدان آزادی در مرکز کوبانی همچنان پابرجاست؛ این وضعیت برای مناره مسجدی نیز صدق می‌کند که در فاصله چندمتری این میدان قرار دارد. در اطراف این دو بنا، کل شهر خرابه‌ای بیش به نظر نمی‌رسد. عصمت شیخ حسن، وزیر دفاع مبارزان کوبانی درحالی‌که روی تلی از آوارها ایستاده است، می‌گوید: از مردم و جوانان اهل کوبانی که طی این مدت به ترکیه پناهنده شده‌اند، می‌خواهیم به کوبانی بازگردند. ما هم‌اکنون به کمک‌های آن‌ها نیاز داریم.



دوشنبه هفته گذشته بود که نیروهای کرد اعلام کردند با شکست نیروهای داعش، توانسته‌اند این شهر را آزاد کنند. حدود چهار ماه پیش بود که نیروهای داعش با تجهیزات و نیروهای فراوان حمله خود به این شهر را تشدید کردند که بر اثر آن ده‌ها هزار نفر از شهروندان آن به ترکیه پناهنده شدند. بسیاری از این آواره‌ها که حال قصد بازگشت به شهر را دارند، احتمالاً نمی‌توانند حجم بالای خرابی‌ها در محل سکونتشان را تصور کنند.



مصطفی درویش که طی این مدت در شهر مرزی سوروک پناهنده شده بود، درحالی‌که آماده بازگشت به کوبانی است، می‌گوید: ما در آنجا در یک چادر زنگی می‌کردیم، حال می‌توانیم همین وضعیت را در کوبانی داشته باشیم. احتمالاً مصطفی نمی‌داند حتی جایی برای برپایی یک چادر هم نیست. بلوک‌های سیمانی به‌جامانده از سقف‌ها و دیوارها، آهن‌های مربوط به درب مغازه‌ها و ماشین‌های سوخته شده، در هر گوشه از خیابان‌های کوبانی به چشم می‌خورد. در کنار این موارد باید به چاله‌هایی اشاره کرد که بر اثر اصابت موشک و خمپاره در سطح خیابان‌ها به وجود آمده است. در گوشه از میدان آزادی، اجساد نیروهای داعش دیده می‌شود. یکی از خبرنگاران فرانسوی می‌گوید: اگر در امتداد خیابان بروید، شاهد اجساد بیشتری از تروریست‌ها خواهید بود.



همزمان با اعلام خبر پیروزی نیروهای کرد در کوبانی، دولت ترکیه یک اردوگاه جدید برای آوارگان ایجاد کرده است. این اردوگاه جدید ظرفیت پذیرش بیش از 40 هزار نفر را دارد و وسایل گرمایشی، یخچال، تخت خواب و پتو در اختیار آواره‌ها قرار می‌دهد. اما مصطفی درویش درحالی‌که فرزندش را در آغوش گرفته، می‌گوید: ما دیگر نیازی به چادرهای ترکیه نداریم، ما فقط می‌خواهیم ترکیه مرز به کوبانی را بازگشایی کند.



در کوبانی، نیروهای واحد دفاع مردمی طول شهر را با موتور و یا با پای پیاده طی می‌کنند؛ تعدادی از آن‌ها نیز در منطقه‌ای استراتژیک در اطراف آتش ایستاده و به‌دقت مراقب اوضاع هستند. شعف و خوشحالی ناشی از پیروزی را می‌توان به‌وضوح در چهره‌هایشان دید، اما همگی به‌خوبی می‌دانند راه دشواری پیش رو دارند. نیهات 36 ساله یکی از این نیروها است که می‌گوید کار زیادی در پیش داریم. وی افزود: تا زمانی که روستاهای اطراف کوبانی آزاد نشود و تا زمانی که نیروهای داعش در سراسر سوریه شکست نخورند، نمی‌توان کاملاً خوشحال بود.



بخش زیادی از 300 روستای اطراف کوبانی همچنان تحت کنترل داعش است. صدای جنگ و درگیری تا بعدازظهر هر روز از روستاهای اطراف شنیده می‌شود. این صدا ناشی از شلیک گلوله‌ها، توپخانه‌ها و هواپیماهای نیروهای ائتلاف است که طی این مدت حملات زیادی را علیه داعش در کوبانی انجام دادند. انور مسلم، یکی از فرماندهان ارشد کرد که در گوشه‌ای از میدان آزادی ایستاده از اهمیت حملات این جنگنده‌ها طی این چند ماه سخن می‌گوید. بنا به اعلام نیروهای ائتلاف، این جنگنده‌ها از روز جمعه نزدیک به 30 حمله را علیه مواضع داعش در سوریه و عراق انجام داده‌اند که حدود یک‌سوم آن‌ها در نزدیکی کوبانی بوده است.



شیخ حسن بابیان اینکه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در مورد آزادی این روستاها داشت، افزود: آنچه مشخص است این است که آزادی این روستاها به‌مراتب از آزادی شهر راحت‌تر است. او درحالی‌که به ساختمان‌های ویران‌شده در کوبانی اشاره می‌کند، می‌گوید: حال ما باید هر خیابان و هر خانه را از وجود بمب‌های احتمالی پاک‌سازی کنیم. بنا به اعلام منابع کرد، این نیروها توانسته‌اند طی چند روز گذشته پنج روستا را از دست داعش آزاد کنند. حمایت جامعه بین‌الملل برای بازسازی شهر موضوعی است که افرادی زیادی همچون مسلم به آن اشاره می‌کنند. وی در این زمینه گفت: ما از ترکیه می‌خواهیم مرز با کوبانی را بازگشایی کرده تا کمک‌ها سریع‌تر به این شهر برسد.



حال باید دید دولت ترکیه تا چه میزان علاقه‌مند به هموار کردن مسیر برای ارسال کمک‌ها به کوبانی است. اوایل هفته گذشته بود که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره منطقه خودمختار کردستان در شمال عراق گفت: ما اجازه نمی‌دهیم شمال سوریه به منطقه‌ای شبیه به شمال عراق تبدیل شود. مسلم نمی‌خواهد به وجود مشکلات در این زمینه اشاره کند و فقط امیدوار است ترک‌ها در این زمینه با آن‌ها همکاری کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: جنگ کوبانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته