دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1395 - 20:12

مسئولان ارشد افغانستان درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند

اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان ، در پیام‌های جداگانه ‌‌ای درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
کد خبر : 149753

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری آنا، در پیام تسلیت اشرف غنی به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران آمده است:


«مرحوم علی اکبر هاشمی رفسنجانی در جریان زعامتش بعنوان رئیس‌جمهور ایران و هم‎چنان در وظایف مختلف دیگر، در مسایل منطقه یک شخصیت تاثیر گذار بود و در قلوب طرفداران خویش محبوبیت داشت».


وی افزود: « به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان، مراتب تسلیت خویش را به رهبر مذهبی ایران، رئیس‌جمهور آن کشور، خانواده مرحوم و دولت و مردم ایران ابراز نموده و برای متوفی جنت برین آرزو مینمایم.»


همچنین دفتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان به مناسبت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران پیامی منتشر کرد.


در این پیام امده است:


«انا لله و انا الیه راجعون


با کمال تأسف اطلاع یافتیم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از پیشگامان انقلاب اسلامی ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی داعی حق را لبیک گفته است.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر نقش و جایگاهی که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ایران و مدیریت تحولات سیاسی و اجتماعی نوین ایران داشت، از لحای علمی و فکری نیز یکی از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رفت.


طی هشت سالی که ایشان ریاست جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشتند همواره از داعیه بر حق مجاهدین افغانستان حمایت کرده و از بذل کمک به مهاجرین کشور ما دریغ نورزیدند.


ارتحال این شخصیت عالی و مبارز ضایعه جبران‌ناپذیر برای دولت و ملت بزرگ ایران به شمار می‌رود.


ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی مراتب تأسف و تأثر شدید خود را از بابت ارتحال ایشان ابراز داشته، این ضایعه اسفناک را به دولت و ملت شریف برادر ایران خاصتا خانواده و فرزندان آن مرحوم تسلیت می‌گوید و برایشان جنت فردوس ازبارگاه خداوند پاک مسئلت می‌نماید.


ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان»



از سوی دیگر حامد مرزی رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، در پیامی، ضمن ابراز تاسف از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تاکید کرد:« بدینوسیله می خواهم مراتب تسلیت و همدردی خود را به حکومت و مردم کشور دوست و برادر ایران و خانواده متوفی ابراز نموده از بارگاه خداوند لایزال برای متوفی بهشت برین و برای بازمانده گان شان صبر جمیل استدعا دارم.»


وی افزود: «شادروان آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی از شخصیت های مبارز و آزادیخواه بود که در بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران نفش بارز داشت. کارنامه هایش جاودان و فراموش ناشدنیست.روحش شاد و یادش گرامی باد.»


در عین حال «سرور دانش» معاون ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، «صلا‌ح‌الدین ربانی» رئیس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امورخارجه این کشور و استاد محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، نیز پیام‌های تسلیت جداگانه ای صادر و تصریح کردند فقدان آیت الله رفسنجانی ضربه جبران ناپذیری بر سیاست تعامل و اعتدال در منطقه و نیز ضایعه بزرگی برای مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی است.


در این پیام ها آمده است: «آیت الله هاشمی رفسنجانی نه تنها در ایران، بلکه در سطح منطقه نیز از اعتبار بالا و شهرت خوبی برخودار بود و در دوره‌های مختلف جهاد و مقاومت مردم افغانستان برضد کمونیسم و تروریسم، از دوستان نزدیک مجاهدین و مهاجران افغانستان بود.


آنان همچنین ارتحال آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی را به رهبر جمهوری اسلامی ایران «آیت الله سید علی خامنه ای»، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و بیت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی تسلیت عرض کرده و برای ایشان درجات بلند در بهشت برین از بارگاه ایزد متعال مسالت کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته